I det vita rampljuset

on 13 december 2012

av maxell

Idag till lucia skapar vi med en rejält tilltagen så kallad "white space" och sätter någon - valfritt vem - i rampljuset.

Har du sett den vitklädda damen med ljus i hår idag? Under morgonen passade jag på att uppleva när skolbarnen sjöng in julen. Det är vackert och stämningsfullt. Just idag vart det extra stämningsfullt med tanke på att den vita snön har lagt sig som ett ljust täcke på marken och marschaller lyste upp längs vägen under den tidiga morgontimmen där vi åkte spark till kyrkan. Ja, det märks att det endast är 11 nätter kvar till jul...

Vi har valt att inspireras av de vita lucia- och stjärngosselinnena samt den vita snön som hör julen till och vi skapar därför med så kallad "white space", det vill säga att vi lämnar en betydande del av ytan tom eller odekorerad. Luciatågen med lucia i spetsen och barnen i centrum under juletid har, tillsammans med ljusen i såväl luciakronan, tärnljusen, tomtelyktorna och alla andra ljus vi tänder denna tid på året, vidare inspirerat oss till att sätta någon i rampljuset på våra alster.

Samtidigt har det nyligen, den 10e december, varit Nobeldagen - en dag där personer bokstavligen sätts i rampljuset och den 8e december var det 60 år sedan (1952) som en känd film - Charlie Chaplins film "Rampljus" - hade premiär i Stockholm. En film som fick vänta ytterligare 20 år, till 1972, innan den visades för första gången i USA. Först då hamnade "Rampljus" i rampljuset då den vann Oscar.

Först ut är dagens huvudperson - Lucia. Hon finns med på ett kort av cri_kee.


En av de som står i rampljuset under december är Lucia och därför valde jag att göra ett julkort med Lucia i rampljuset.

Förutom Lucia som är i färg har jag valt vita toner på kortet och mycket "white space".

Kort av cri_kee


Några av dessa fanns med i det luciatåg jag såg idag. Kanske är det också med i de du såg eller kommer att se idag. Vem? Tomten såklart. För... vad är en jul utan tomte?

Chruss har verkligen fångat julstämningen med sitt kort...


Jag tycker också om att ha det så rent som möjligt ibland på mina kort.

Här satte jag en tomte med paket (stickers) i ena hörnan och han kämpar sig fram i snön med alla paket ....

Kort av Chruss


En annan tomte och mer snö återfinns på frubards kort.


Att jag är barnsligt förtjust i tomtar är det kanske inte så många som vet, men det var ett lätt val för mej till detta tema.

Vi skulle sätta "någon" i fokus, så för mej blev det herr Jultomte!

Kort av frubard


Som vi sett hittills går det bra att skapa kort med "white space". Annars är det vanligare att vi talar om detta begrepp i samband med scrappande av layouter och några skapar i stort sett uteslutande med detta stuk. Det är överlag en sak som jag tycker mig märka mer och mer runt om i världen och ärligt talat passar det utmärkt till aktuella jul- och vinterlayouter... och annat. :)

Kosepute hör till dem som brukar lämna delar av ytan odekorerad och här är en layout där hon balanserar all "white space" med några färgklickar när hon sätter en flicka i rampljuset.


Jag gillar att använda mycket "white space" när jag scrappar. Här har jag samlat ihop dekorationerna på ett ställe, och använt en färgklick. Då ser sidan ändå dekorerad och färdig ut tycker jag.
Layout av Kosepute


Om Kosepute är van vid att använda "white space" får jag (maxell) ses som motsatsen. Jag lämnar sällan ytor tomma, men ibland så...


Jag brukar allt som oftast vara över hela ytan och peta dit både det ena och det andra. Dock gillar jag även "white space" och här har jag varierat mig.

En layout med en person som garanterat står i centrum. En person som längtat och längtat och till slut kom den - den första vita snön. :)

Layout av maxell



Det vita har fått brända detaljer på valda ställen och det är struktur.
Layout av maxell


En vinterlayout med en "snögubbe" i rampljuset passar verkligen i övervägande vitt. Här var det viss struktur - inte färgklickar - som balanserade det vita. I nästa layout av Hozzan används än mer struktur när hon sätter sitt kusinbarn i rampljuset.


Att blanda samma färg men olika strukturer kan ibland ge en fin effekt. Här har jag gjort just detta på min layout.

Jag satte mitt söta kusinbarn i rampljuset ... där hon förövrigt tycker om att befinna sig.

Layout av Hozzan


Med det önskar vi en fortsatt trevlig lucia. Passa på att leka i snön mitt i allt julstök och glöm inte att skapa alster med "white space" när du sedan kommer in igen.

Skrotbokens länkar
Inlägg i samband med nobeldagen
- Utmärkelser i Alfred nobels anda av Bi - Inlägg i samband med nobeldagen 2011 där vi ger utmärkelser eller skapar om utmärkelser
- Alfred Nobel och jag av Bi - Inlägg i samband med nobeldagen 2008
Inlägg i samband med lucia
- Lucia med söm och pärla av Missan78 - Inlägg i samband med lucia 2011
- Lucia med glitter och bling av maxell - Inlägg i samband med lucia 2010
- Lucia - Ljusets drottning av vem - Inlägg i samband med lucia 2008

0 kommentarer: