Alfred Nobel och jag

on 10 december 2008

av Birgitta/Bi

Idag firas minnet av Alfred Nobel världen över och här i Skrotboken berättar jag om mitt förhållande till honom.

Denne svenske ingenjör tillika uppfinnare och industrialist föddes 1833 i Stockholm. Hans dödsdag den 10e december (1896) uppmärksammas sedan 1901 med att Nobelpriset delas ut. Prissummorna som kommer med Nobelpriset lade Alfred grunden till genom den donation och grundandet av den stiftelse som han stadfäste i sitt testamente.

Alfred Nobel var inte bara uppfinnare och industrialist. Han var även mycket intresserad av kultur och kanske framför allt litteratur. Han hade bland annat ett enormt privat bibliotek och skrev själv en hel del skönlitterära verk och dikter.

För mig betyder Nobelpriset även något helt annat...
Nobelpriser var nämligen det som ledde mig in på scrapbookingens bana. Det hela började en dag med att min dotter fick ett brev.


En blomma som ritades till Nobeldukningen och brevet med inbjudan.
Nobelalbum av Bi

Det är klart att en sådan händelse som ett Nobelpris måste dokumenteras för framtiden. Sannolikheten att stå som pristagare vid en Nobelprisceremoni är trots allt inte så där överdrivet stor även om möjligheten finns! =0) Sagt och gjort. Jag ville göra ett minnesalbum och eftersom jag hört talas om och sett en del scrappade sidor beslöt jag mig för att pröva på det hela.

Vi började med att följa hela förberedelseprocessen med kameran…


Instudering och talskrivning pågår.
Nobelalbum av Bi


Den stora dagen är inne!
Kvalitén på bilderna är usel, men det är de foton som finns och det är bara att försöka göra så bra som möjligt av det hela. Vi fick sedan vänta till i februari innan bilderna från skolan till sist kom hem. Sen var det bara att börja arbetet.

Med bara lite material hemma fick det bli som det blev. Jag kan lugnt konstatera att hade jag vetat hur det är att scrappa så skulle hon fått välja en annan klänning än en i mörkt grön krossad sammet. Den är omöjlig att fotografera kan jag meddela. Valet av matchande papper har inte heller varit helt lätt.


Dags för den stora dagen.

Posering för fotografen. Sam med bordskavaljer och några av de "viktigaste" andra paren.

Nobelalbum av Bi
Foton av Bi samt personalen på Sams skola


Efter de första sidorna började jag söka inspiration. Jag hittade in på olika forum på nätet. Sedan, ja sedan var jag fast.

Det är alltså tack vare Nobelpriset som jag nu kan sitta här och skriva detta i ett scrapforum av alla för alla!

Hur det gått med albumet?
Gissa...

Nej, som för så många andra smyger det fram. Grundplaneringen är gjord. Bilder eller foton finns både från fördrinken, prisutdelningen, middagen med Sams tal, efterrättsparaden och dansen. Någon gång blir det väl färdigt det också. Till dess har jag hjälp av mina skisser för att hålla ordning på minnet och tur är väl det.

Skål och tack Alfred Nobel för att ditt livsverk skulle få hjälpa mig in i en underbar hobby!

Tack för att du ville dela detta med mig.

Vidare inspiration
Varför inte titta in här och se hur maxells relation till Alfred Nobel ser ut.

Har du en egen historia du vill berätta eller något scraprelaterat som du vill skriva och kanske även tycka något kring och om - kontakta oss på Skrotboken via e-post märkt "Kåseri"

Länkar
Wikipedia om Alfred Nobel

0 kommentarer: