Med inspiration från våra gener

on 28 februari 2013

av Lina/Pyssellina

För lite mer än 60 år sedan upptäckte James D. Watson och Francis Crick den modell för DNA-struktur som de den 28e februari 1953 offentliggjorde. Detta gjorde de genom att göra ett offentligt uttalande om sin upptäckt. Några månader senare, den 25e april, publicerades deras första artikel; "A strucutre for Deoxiribose Nucleic Acid". Med anledning av denna historiska händelse skapar vi våra tolkningar av DNA-strukturen med fokus på en så kallad dubbelhelix och eventuellt bokstäverna d, n och a.

Det är inte helt enkelt att förklara vad DNA egentligen är. Det är många kemiska beteckningar inblandade och de kan kännas svåra att förstå. En kort förklaring följer:

DNA, deoxiribonukleinsyra, är det kemiska ämne som bär den genetiska informationen, genomet, för nästintill alla kända organismer i världen. Vi kan likna det vid ett bibliotek eller ett recept eftersom det har instruktioner för organismens utveckling och funktion. Watsons och Cricks upptäckt är viktig då kunskap om DNA och dess uppbyggnad är viktig för forskning inom bland annat medicin.

DNA-strängar
Många av oss känner säkert igen den klassiska DNA-strängen i form av en snurrad dubbelhelix. Som vi kommer att se har alla denna sträng på sitt alster, men tolkningen skiljer sig något mellan alstren.

Först ut är Pyssellina som helt enkelt har DNA-strängen som upphöjd dekoration över hela kortet.


Jag tycker att DNA är lite futuristiskt och ibland lite science fiction så därför fick det bli lite metallicfärger på mitt alster. Bokstäverna i bakgrunden är en DNA-kod jag hittade på nätet och skrev av.
Kort av Pyssellina



Det blev en häftig effekt när DNA-strängen nästan lyser lite på fotot.
Kort av Pyssellina


Mahlin78 valde att ha sin bakom fotot på Tutankhamun.


Efter mycket funderande kring vad jag skulle göra för alster till detta tema, föll allt på plats i och med mitt besök på Tutankhamun-utställningen.
Layout av Mahlin78


Det mesta i vårt DNA är likadant för alla människor, men små små förändringar gör att vi blir de unika personer som vi alla är. Detta handlar Hozzans alster om.


Vi är alla lika genom vår DNA-struktur. Detta fick min sida i min kladdbok handla om att "vi är alla olika men ändå så lika". Jag har rollat ut akrylfärg i lila och aqua med en skumgummiroller. Därefter ritade jag ett antal DNA-helixar och ansiktet med en vit penna.
Art Journal av Hozzan


Det är inte bara vi människor som har DNA utan även växterna har det. Det visar Chruss på flera sätt på sitt kort.


I fornstora dagar så var jag intresserad av växtodling, vi gick visserligen inte så djupt in i läran men ni vet väl att även växterna har ett DNA? När jag hittade den här gratisbilden så kom jag att tänka på skoltiden + att många gånger när man släktforskar kan man ju ta DNA't till hjälp. Inte så långt tillbaka kanske..men även här har man kan ju ha användning av det. Har dessutom ett handgjort papper från en vän under med inslag av gräs o blommor
Kort av Chruss


DNA är våra gener och de får vi från våra föräldrar. Detta tolkade Lillylva genom att använda ett foto på sin biologiska far.


Jag hittade ett gammalt passfoto på min far i ett kuvert som legat undanstoppat sedan länge. Kopplingen DNA och biologisk förälder kändes självklar. Jag gjorde den dubbla helixen i halvpärlor och tusch.
Layout av Lillylva



Layout av Lillylva


Med dessa alster hoppas vi att du inspireras att skapa med en enkel och snurrig detalj. Skapar du något med och om DNA får du gärna lämna en kommentar till detta inlägg.

Länkar
Wikipedia om DNA
Länk till en bild på DNA - dubbelhelix


Skrotbokens länkar


- Storhet möter storhet av Bi - Ett inlägg med vissa vetenskapliga inslag...
- Vetenskapliga symboler av maxell - Ett annat inlägg där vi använt oss av vetenskapliga symboler
- Alfred Nobel och jag av Bi - Ett annat inlägg med fokus på forskning och vetenskapliga upptäckter

0 kommentarer: