av Birgitta/Bi

Så här i månadsskiftet kan det passa bra med lite överföringsteknik - det är ju ändå nu de flesta överföringarna sker. ;)
I detta inlägg visar vi med hjälp av Marthas filmer på två i grunden olika transfertekniker.


Även om månadsskiftets flesta överföringar råkar vara pengar som byter ägare så kan det vara kul att titta lite närmre på ett par olika tekniker för att föra över motiv från ett ställe till ett annat. Olika transfertekniker ger en mängd olika möjligheter.
Tidigare har lillylva visat hur man gör en transfer genom att använda akrylmedium och overheadplast; se länk nederst i detta inlägg, idag bjuder vi på ytterligare två transfertekniker nämligen transfer med tejp och transfer med hjälp av Mod Podge.
Om det så är ett foto, en bild från en tidskrift eller en text som du önskar föra över från ett ställe till ett annat så är transfertekniker ett kul sätt att arbeta på. Olika transfermetoder ger olika slutresultat.

Transfer med tejp
Vi inleder med Transfer med tejp och börjar med att se på filmen.


Chruss bjuder på ett alster där denna teknik har använts.


Jag har tagit ett magazin där pärmarna var i högglansigt tjockt papper och använt mig av tejp för transfertekniken till mitt alster.
Gjorde en liten ask där bilden på byxorna får spegla om man vill ge pengar eller presentkort till kläder som man kan lägga i den lilla asken.

Ask av Chruss

Transfer med Mod Podge
Nästa teknik visas i denna film ...


Pippin har valt att använda sig av en kombination av de tekniker lillylva (se länk nedan) och Martha har visat, se bildtexten.


Jag har gjort transfer med bilder utskrivna med laserskrivare och använt multimedium och gesso som transfermedel. Jag penslade på multimedium på den översta bilden och la den upp och ner på en tygbit. Lät den torka och sedan sprayade vatten på den och gnuggade bort pappret. Likadant med den andra bilden fast gesso istället för multimedium.
Transfer av Pippin



Här är en mixed media-canvas där jag använt mina bilder. Jag har bara limmat på dem på canvasen. Jag vill inte kladda över dem för mycket.
Mixed media-canvas av Pippin


Experimentera gärna själv med dessa olika tekniker. Antingen var för sig eller gör som Pippin och kombinera och se vad du kan få fram för resultat. Tänk på att om du vill göra en transfer med text, noter och liknande så behöver du först spegelvända texten innan du gör din transfer.
Lycka till!

Skrotbokens länkar
Transferteknik - Hur gör man? av lillylva

0 kommentarer: