av maxell

Den sista dagen i maj månad fångar vi upp tu händelser som skett under månadens lopp för att släppa loss och leka med färg med hjälp av våra händer.

Under månaden har Barnens dag firats. Denna dag har officiellt ett fast datum den 13e maj, men firas i realiteten på andra dagar - och till och med årstider - runt om i världen.

Under maj har även en känd svensk författare uppmärksammats. Den 14e maj 2012 var det exakt 100 år sedan August Strindberg gick ur tiden. Två av hans mest kända verk är "Röda Rummet" och "Svarta Fanor". Han skrev också "En blå bok", gjorde tavlan "Vita Märrn" och hade alkemi - tron att det går att tillverka guld - som ett stort intresse.

Barnens dag i kombination med Strindbergs färgkaskader gör att vi släpper lös barnet i oss och leker färg och använder oss av händerna som verktyg.

För detta kan all slags färg användas. Tänk dock på att vissa är svåra att få bort från huden.. ;) Sedan finns det såklart specifik fingerfärg. Den kan köpas färdig i olika varianter eller blandas till själv av saker som du kanske redan har hemma. Vill du göra egen fingerfärg - se länk sist i detta inlägg.

Jag gillar verkligen färg och använder mer än gärna mina händer och fingrar som verktyg. För detta inlägg rockade jag loss med liten mans fingerfärger. Ja, han är väldigt förtjust i dem även om han helst målar med pensel... Det gjorde inte jag.


En tavla för en liten... ja prins!

Jag har strukit på fingerfärg i lager på lager där var lager fick torka något mellan var strykning. På det - stämplat och en stämplad och fastklistrad text. In i en svart ram och redo för en vägg.

Tavla av maxell


Färgstarka närbilder
Tavla av maxell

Ovanstående tavla är målad med fyra olika färger. Det innebär att den tog tid att göra då alla lager skulle torka mellan varven. Visst... det går utmärkt att göra med färre färger. Använd dock gärna minst två för coola effekter.


En "varm" tavla skapad med fingerfärg i bakgrunden. ;)
Tavla av maxell

Här syns färgskiftningarna tydligt. Som konstrast visar jag nästa alster - ett kort där jag målat med fyra färger. Det gav än fler - främst mörka - färger då var färg inte hann torka helt innan nästa påfördes.


Ett omtänksamt kort skapat av kärlek.

Här målade jag bakgrunden med fingerfärg i fyra färger. Var färg hade inte torkat helt och hållet innan nästa färg påfördes varför det uppstod fler färg och då främst mörka färger. Eftersom ytan var våt och ja... det fanns färg under valde jag att skapa ett mönster genom att lyfta bort färg med hjälp av bubbelplast. Enkelt och effektivt.

Kort av maxell


Upplyftande närbilder
Kort av maxell

Från det mönstret till ett "riktigt" mönster. Ziro har målat blommor med hjälp av sina fingrar.


Jag har gjort blommor.

Jag använde akvarellfärg på tub. Jag målade på fingertoppen och gjorde blombladen. För att göra bladen målade jag längre ner på fingret. Där ser man tydligare att jag använt fingrarna som "pensel".

Kort av Ziro

Ja, allt kan målas med händerna!

Avslutningsvis visar jag tu rör som jag altrat till liten man.


Min lilla man har en del små - riktigt små - pinaler. För att öka chansen att de inte försvinner gjorde jag om tu rör (huvudvärkstabletter) genom att måla korkarna och klä dem i fingermålat papper.

Spara alltså rör och förpackningar för de kan bli en uppskattad present en vacker dag. ;)

Altrade rör av maxell


Förvaringsvänliga närbilder
Altrade rör av maxell

Med dessa rör har jag totalt sett använt ett papper av storlek A4 för att göra fem alster!

Passa på att leka loss ordentligt med färg nu i sommar. Det är tacksamt att vara utomhus med dylika aktiviteter.

Skrotbokens länkar
- Måla med fingerfärg av maxell - Ett inlägg från 2010 med fingerfärg inklusive recept på fingerfärg.

0 kommentarer: