Saran Wrap - Alster

on 19 mars 2012

av Birgitta/Bi

Här följer vi upp förra månadens teknik - Saran Wrap - genom att visa färdiga alster med denna teknik.

"Saran" är ett varumärke för flera polymerer. Den mest kända - "Saran Wrap" - är en självhäftande plastfolie som säljs i rullar och som primärt används för att paketera livsmedel. I det här inlägget presenterar vi en teknik som vanligen kallas just "Saran Wrap".

Tekniken är i grunden mycket enkel. "Saran Wrap" innebär att du målar en yta, lägger på skrynklad plastfolie - självhäftande eller inte, låter det torka; helt eller delvis och drar sedan bort plastfolien. Voala - se ett mönster framträda.

I detta inlägg följer jag i möjligaste mån samma upplägg med färgindelning som i själva teknikinlägget.

Akrylfärg
Vi börjar med alster där akrylfärg har använts för att få fram vackra mönster.


Jag älskar att kladda med färg och när jag läste om Saran Wrap visste jag direkt att detta var något jag ville göra.
Jag har valt att skapa en sida i min Art Journal bok. För mig är detta med Art Journal väldigt nytt, men något jag fastnade för vid första sidan. Jag har nu gjort tre sidor!
Jag valde att använda mig av röd och gul akrylfärg som jag blandade med vatten så det nästan rann av boksidan. Resultatet blev en härligt orange sida där det glimtar till av röda och gula fält.
Denna teknik var läcker att använda, dock kanske att det tog lite för lång tid att torka för min del. Det var enda nackdelen. Jag vill ju helst kunna fortsätta på en gång.

När allt torkat ordentligt tog jag fram gesso och masker och kladdade på lite för att skapa ett mönster. När detta i sin tur hade torkat letade jag fram de stämplar jag ville använda. Jag har använt min absoluta favoritstämpel... ett litet strå! Sist men inte minst fick några fjärilar och blommor dekorera min sida, Life is colorful!

Sida i Art Journal av Cri_Kee

Det där med torktiden kan vara problematiskt - man vill ju så gärna fortsätta medan inspirationen flödar. =) Då kan lösningen vara att ha många järn i elden, det vill säga flera projekt igång samtidigt. En som alltid har det är maxell ...


Akrylfärg målad i två omgångar. Föst målades den ljusare färgen som fick torka. På det kom den mörkare färgen som täcktes med skrynklad plastfolie. Det gav detta påbörjade uppslag i en av mina Art Journals.
Påbörjat uppslag i Art Journal av maxell

Den påbörjade sidan från teknikinlägget har utvecklats till detta ...


Här valde jag att låta stora delar av mönstret vara synligt. Några bokstäver utklippta från reklamblad, stämplade linjer varav några för journaling, något handskrivet och ritade figurer som jag såg i mönstret.
Uppslag i Art Journal av maxell



Närbilder öppna för tolkning ;)
Uppslag i Art Journal av maxell

Även Pippin valde att arbeta med akrylfärg till sina två alster.


Detta var en jättekul teknik, med häpnadsväckande resultat. Jag tänkte att jag skulle testa detta på en dukpannå, så jag grundade pannån med gesso först. När det torkat kladdade jag på med olika akrylfärger, i blått, grönt, rosa och guld och sprayade sen med vatten. Tyvärr syns inte det guldiga så bra på fotot, men i verkligheten glänser det väldigt fint. Lade på plasten och lät den torka, vilket gick förvånansvärt fort. Sen stämplade jag med mina landskapsstämplar och här är resultatet. Jag tycker att mönstret som bildades ger liv åt vattnet och himlen.
Tavla av Pippin

Det är en teknik som är väldigt enkel och kul att använda. Har du väl börjat är det svårt att låta bli att fortsätta. Bara att variera underlaget.


Den här tekniken var så kul att jag gjorde ett alster till som blev ett kort. Här grundade jag min papp med svart gesso först, kladdade sen på rosa och silverfärgad akrylfärg och satte på plasten. När den torkat blev resultatet så här läckert. Jag gjorde sen lite metal art som motiv, med en siluettbild jag skurit ut.
Kort av Pippin

Visst är det en effektfull teknik? Det roliga är att du förvisso kan påverka mönstret något genom det sätt du lägger ut och "kniper ihop" plastfolien men det slutgiltiga resultatet blir ändå helt olika från gång till annan.

Pyssellina har använt sig av gesso med gult i som underlag. Därpå målades ljus- och mörkgrön akrylfärg för att göra mönstret i.


Har aldrig gjort något med denna tekniken innan men det var både lätt och roligt. Att det sedan blev riktigt snyggt och häftiga effekter gjorde ju inte saken sämre.
Färgerna på detta enkla kortet är inspirerade av våren och dess blommor.

Kort av Pyssellina



På denna närbild syns det mer tydligt hur den ljusa bakgrunden är matt medan färgerna ovanpå är blanka.
Kort av Pyssellina

Att just bakgrunden blev matt och färgerna över var blanka uppskattades särskilt av Pyssellina och visst är det läckert!

Akvareller
Nästa färgtyp som testades var en grupp av olika akvareller. Inledde gjorde maxell med akvarell på tub - så får hon göra även här. Först en titt på uppslaget som det såg ut i teknikinlägget.


Akvarellfärg från tub som målats på en yta som preparerats tunt med gesso och sedan täckts med skrynklad plastfolie ger detta påbörjade uppslag i en av mina Art Journals.
Påbörjat uppslag i Art journal av maxell



För denna sida fortsatte jag att måla och rita med matchande färger av flera olika sorter.

Det är en bild på en kvinna som jag målat och modifierat samt att hon har en ros i håret som jag såg i mönstret. Det är en bild som jag helt enkelt målat in i bakgrunden. Text som är handskriven, stämplad och gjord av bokstäver utklippta från reklamblad.

Uppslag i Art Journal av maxell



Groovy närbilder
Uppslag i Art Journal av maxell

Jag (Bi) använde vanlig vattenfärg till ett av mina Art Journal uppslag. Här har underlaget preparerats med Gesso innan vattenfärgen fördes på. Det ger en yta som dels inte torkar så fort och som dels hindrar färgen från att blöda igenom till baksidan.


Bild från teknikinlägget i februari. Exemplet med vattenfärg gav denna sida. Vattenfärg i två lager på Gessopreparerad yta.
Påbörjat uppslag i Art Journal av Bi



Den stora påskliljeliknande formen längst ner på högersidan fick mina tankar att komma in på påsken. Mönstret som blivit av plastfolien gjorde att jag associerade till det mönster som blir på ägg om man färgar in dem med till exempel lökskal. Det stora ägget till vänster kom till.
Jag har målat över de detaljer jag önskade behålla; som till exempel ägget, med promarker. Resultatet blev ett ännu tydligare mönster.

Uppslag i Art Journal av Bi

Distresser
Efter akvarellerna testade vi distresser i olika varianter. Gemensamt för samtliga är att de är lösliga med vatten. Jag skrev ovan att gessopreparerat underlag hindrar färgen från att blöda igenom till bakomvarande sida - detta är dock en sanning med modifikation, vilket den upptäcker som använder rikligt med fuktig färg. Ibland händer det, ett faktum som man kan utnyttja också.
maxell berättar så här i teknikinlägget från februari ...
"Ett tredje exempel med Distress ink refills handlar om att en gessopreparerad sida håller väta borta från underlaget, men den är aldrig helt tät. Detta faktum utnyttjades av maxell som målade två uppslag med distresser på gessopreparerad bakgrund och lämnade ett tomt opreparerat uppslag mellan dem. På de två preparerade och målade uppslagen användes "Saran Wrap" för att skapa mönster. Det tomma opreparerade uppslaget får färg och mönstret följde med till baksidan. Det ger ett tredje förberett uppslag på köpet."



Här har jag färgat in bakomvarande sidor med distresser på en gessopreparerad yta och sedan täckt det hela med skrynklad plastfolie. Distr och tesserna har delvis trängt igenom och bildat detta påbörjade uppslag i en av mina Art Journals.
Påbörjat uppslag i Art journal av maxell



De softa tonerna och färgerna piffades till genom att jag målade över bakgrunden med en så kallad wash. På det kom sedan akrylfärg i brunt, guld och vitt samt stämplade och delvis färglagda detaljer.

Texten är ett tänkvärt varmt citat signerat mr Andersen.

Uppslag i Art journal av maxell



Bevingade närbilder
Uppslag i Art journal av maxell

Själv använde jag distress ink pads för att färga in mitt uppslag. På den gessopreparerade ytan strök jag med dynorna för att sedan måla ut färgen med vatten i pensel. Detta gjordes två gånger med torktid emellan. Färgen var ganska kraftig innan plasten lades på men när den lyftes av hade den lämnat en ljus nästan transparent yta. Spökaktig rent av. =)


Så här såg uppslaget ut från början. Bild från teknikinlägget i februari. Exempel med distressink.
Påbörjat uppslag i Art Journal av Bi



Direkt när jag såg det färdiga resultatet började jag se figurer i mönstret. Ryttaren var solklar sen kom de olika spökena till liv.
Det ena gav det andra. =)
Jag valde att behålla hela sidan i originalutförande och bara fylla i konturerna för att behålla det spöklikt genomskinliga uttrycket som bakgrunden ger. Några få stämplar får hjälpa till att förmedla skräck och fångenskap.

Uppslag i Art Journal av Bi

Här har jag liksom maxell ovan lockats att finna figurer i det mönster som bildats. Bara det kan bli en utmaning i sig. Nu lämnar vi spökerierna för en något ljusare tanke.
Mahlin78 har använt sig av distresser för att få fram det otroligt läckra mönsterpapper som använts till följande layout.


Jag har målat hela mitt cardstock med Gesso som fick torka en liten stund, sen drog jag med 2 st olika färger av Distress över, sprayade lite PerfectPearl på det och drog sedan med den ena Distressen igen för ännu mer skiftningar. Därefter har jag lagt på plastfolie och låtit det hela torka ett par timmar. Mitt cardstock är alltså klarblått ursprungligen =)
Layout av Mahlin78



Maritima närbilder
Layout av Mahlin78

Distress stains har Hozzan använt sig av för att få fram den färgstarka bakgrunden till sitt foto.


En spektakulär färgexplosion bjöd den 22 februari på när solen gick upp. Snabbt fram med kameran för att fotografera, för jag såg att det var samma färger som de jag skapat med till mitt expriment till Saran Wrap.Det blev mysiga effekter genom att jag först penslat över mitt papper med vatten och därefter använde Distress Stains och svepte över samma papper. På med plasten och lät det torka. Tyvärr gör fotot inte färgprakten rättvisa, men så är det ju den här årstiden här uppe i norr.
Layout av Hozzan

Glimmerfärg eller färg med glitter
Effektfullt glittrande alster har Kosepute och Chruss fått till genom att använda olika glimrande produkter.
Kosepute får inleda med sin layout.


Jag började med att grunda mitt cardstock med gesso. Sedan har jag använt glimmermist som jag har penslat ut över den grundade fyrkanten. På med plasten och lät det torka en timme. En riktigt kul teknik med coolt resultat. Det enda negativa är att pappret blir så buckligt... Men det slätar ju ut sig i albumet sedan.
Layout av Kosepute

Chruss glimrar vidare och använder Glimmer Glam på sitt kort.


Jag svepte in en bit fotokartong med Glimmer Glam (färgen mermaid) och sedan på med folien. Blev väldigt läckert med skiftningar och ojämnheten. Till det en liten älva som vattnar, hon är målad med distresser - hon fyller ju på kannan i vattnet ;-D
Kort av Chruss

Vi hoppas att Chruss vattnade älva kan hjälpa till att locka fram våren och låter henne avsluta dagens inlägg.

Har du inte testat tekniken ännu kan jag bara råda dig att göra det - det är fantastiskt roligt. Det ger bra och användbara resultat oavsett var och hur du vill använda det mönster du fått, något jag hoppas att alla dagens alster har kunnat visa. Imorgon presenterar vi åter en ny teknik.

Skrotbokens länkar
- Tutorial - Saran Wrap av Bi och maxell
- Tutorial - Saltmålning av Bi och maxell - En tutorial för att lyfta och flytta färg med hjälp av salt
- Tutorial - Tona ner och lyfta färg, del 2 av 2 av Bi och maxell - En tutorial för att tona ner och lyfta färger som primärt inte är vattenlösliga
- Tutorial - Tona ner och lyfta färg, del 1 av 2 av Bi och maxell - En tutorial för att tona ner och lyfta färger som primärt är vattenlösliga

0 kommentarer: