Påskpoesi

on 22 mars 2012

av Lina/Pyssellina

Igår den 21 mars var det världspoesidagen och snart är det påsk. Vi firar detta genom att låta oss inspireras av denna fina dikt, Påskdikt av Joel Rundt (1954), skriven i Juthbackas gästbok.
För att göra det hela lite klurigare använder vi minst två ord från dikten på våra alster.

Vårljust landskap med smältande snö,
gråa åkrar i sol och tö,
anande, väntande odlarens frö —

älvens frigjorda, vårstarka brus,
eldar i skymmande påsknattsljus,
högtid och andakt i åldrigt Guds hus —

helgdag och fred över hembygdens jord,
påskliljors sken över dukade bord,
väckande tankar och värmande ord —

allt som själar och hjärtan berör,
värt att minnas och tacka för.
Skicka lite poesi till påsk
Julkort skickas det i massor men tyvärr har påskkorten blivit lite bortglömda. Det är lite synd eftersom det görs så mycket fina kort runt om i landet så här års. Färgerna ger en massa energi och kan inte göra en annat än glad.

Mahlin78, Kosepute och Pilla har alla gjort underbara kort med spets eller spetsliknande detaljer på. Olika fast ändå så lika.

Mahlin78 har stansat ut kanten på sitt kort där hon använt sig av hela den fina dikten.


Jag tyckte dikten var så otroligt vacker, och eftersom jag omöjligt kunde välja vilka ord jag skulle ha med på mitt kort, så valde jag att ta med hela dikten istället!
Kort av Mahlin78

Tårtpapper fick bli Koseputes inramning.


Denna text passade ju perfekt på ett påskkort, så jag skrev ut den och använde den som den är. Den lilla tjejen förhöjer känslan av påsk.
Kort av Kosepute

Pilla fäste en bit spets under bilden på den fräcka tjejen. Kan texten möjligtvis syfta på att vi har på oss mindre kläder ju varmare det blir ute?


Nya stämplar införskaffade på Linköpingscrapsmässa helgen som var! Så det här kortet passar en cool tjejja som vi vill önska glad påsk och visst är det härligt nu när man äntligen får ta fram lite tunnare kläder och njuta av vårsolen!
Kort av Pilla

Jag får lite känsla av påskbrasa när jag ser Chruss till synes enkla men effektfulla kort.


Jag valde att göra en distressruta till den här utmaningen. Färgade in den med grön, (spirande gräs) orange och lila för en färgsprakande himmel och även vårens/påskens färger. Kaninerna är ju påskharar i planeringsstadiet för alla överraskningar till barnen. Texterna är dymotexter. Påsknattljus står för färgerna och anande är kanske att man ser eller anar hararna ... eller att barnen anar att det är något på gång ...
Kort av Chruss

Påsken är lite av ett startskott på våren och det visas upp på följande vackra layouter.

Pippin sprider med sin fina naturbild varma känslor nu när våren är på gång.


Texten till dikten var så vacker så jag ville ha med hela på min layout, men jag förstorade och färglade en rad av den som fastnade speciellt för mig. Jag kom att tänka på när isen bryter upp från älvarna på våren och vattnet forsar fram. Det är en otroligt mäktig känsla. Jag använde ett foto jag tog för några år sen vid Vindelälven, en av de få outbyggda älvar vi har kvar i Sverige.
Layout av Pippin

Det blir inte alltid som man tänkt sig; som för Hozzan denna gång, men vi tackar för denna eldiga layout.


Jag skrev ut hela dikten och den fick en central plats på min Layout. Tog fasta på ett parti ur dikten om "eldar i skymmande påsknattsljus". Förra påsken så hade vi just en sådan eld och därifrån är fotot.

Däremot så var inte min färgpatron till skrivaren rätt inställd när jag skrev ut fotot. Tyckte att det blev lite kul så jag behöll utskriften och fotot fick också prägla färgerna på min Layout med de orangeröda färgerna tillsammans med vitt och gult.

Layout av Hozzan

Så enkelt men så effektfullt. Att lyfta ut och förstora delar av texten ger ett helt annat intryck.


Jag tyckte det var en fantastisk dikt och lyfte fram några av orden som betyder mycket för mig. Torkade och pressade en blomma som en påminnelse om att våren snart är här.
Layout av Marie Lindgren

Cissi har verkligen fått med många olika "påskiga" och "våriga" dekorationer på sin layout från Vrå.


Jag använde delar av den fina påskpoesin. Orden var perfekta till fotona jag tog när vi var till stenåldersbyn Vrå i början på mars. Dikten inspirerade mig också till att använda påskiga och våriga dekorationer som fjädrar, bast och den lilla metallberlocken som är som en liten minitavla med ett fågelrede och ägg.
Layout av Cissi



Layout av Cissi

Ingen påsk utan påskägg, eller vad säger ni? Detta härligt krackelerade ger en fin vintagekänsla.


Jag har altrat ett påskägg i papier maché som från början var brunt.
Jag började med att klä utsidan av ägget med en grön servett som jag hade decoupagelim både under och ovanpå. Sen målade jag utsidan med Crackle paint i två nyanser, jag älskar ytan som blev, så fin och full av sprickor.
Jag har dekorerat ägget med blommor, halvpärlor och bokstavsstickers i form av två ord ur den vackra dikten. Inuti ägget har jag satt fast en påskbild och några små blommor. Men det syns inte på dessa bilder, jag har fler bilder i min blogg.

Påskägg av Spacegirl



Påskägg av Spacegirl

Som vi fått se idag kan en enda dikt ge inspiration till många olika alster. En rätt fantastisk tanke.
Våren är en härlig årstid. Blommor och träd nästan slåss om att få visa sig i solen först. Solens strålar börjar värma upp den frusna vintermarken och man kan så smått börja känna grönskande dofter. Låt påsken bli ett efterlängtat startskott på våren som nu ligger framför oss.

Länkar
- Fakta om Joel Rundt
- Mer fakta om Joel Rundt


Skrotbokens länkar
- Det finns en sång om allt av Pyssellina - Alster med anledning av 75-årsjubileum (2012) för när Sveriges Radio började sända dagens dikt
- Sudda i svartvit/gråskala - Alster av Bi - Innehåller ett uppslag i Art Journal av Bi där hon använt en dikt
- Mor, lilla Mor, vem är väl som du? av Bi - Inlägg i samband med Mors dag 2010. Innehåller en äldre dikt till mor
- World Peotry Day av Bi - Alster i samband med världspoesidagen 2010

0 kommentarer: