Mobilt foto = mobilfoto

on 3 april 2011

av Bi

3 april 1973 ringde uppfinnaren Martin Cooper det första samtalet från en handburen mobiltelefon. Prototypen vägde cirka 1 kilo och batteriet höll ungefär i 20 minuter, samtalet ringdes från korsningen 56:e gatan och Lexington Avenue i New York. Med anledning av detta presenterar vi idag alster med mobil anknytning, då samtliga har foton tagna med mobilens kamera.

De senaste åren har utvecklingen inom mobiltelefonin gått framåt med stormsteg. Idag är mobilen inte längre bara ett sätt att lätt bli nådd och kunna nå andra utan en hel "vetenskap" av appar, GPS, mail, sociala nätverk med flera funktioner men också, och inte minst, en mer eller mindre ständigt närvarande kamera. =)
Lite mer information om de första mo- biltelefonerna finns nedan.

Våra erfarenheter av mobilfoton skiftar en hel del. Några av oss använder mobilkameran sällan medan andra använder den mer eller mindre hela tiden.
Jag för min del använder mycket hellre kameran i min mobil än jag använder min digitalkamera. Helt enkelt därför att den är nyare och klart bättre förutom att den dessutom oftast finns i närheten.
För Alex har den dessutom fyllt en annan funktion - nämligen den sociala.


Jag tar rätt många bilder på min dotter med min mobiltelefon. Mina föräldrar och min syster bor i en annan stad, så det blir en del MMS oss emellan.
Ett problem med mobilfoton är att de oftast har något sämre kvalitet. Det märks dock inte lika mycket om man skriver ut dem ganska små. Här gjorde jag en större bild av ganska många små närbilder på en skrikande liten tjej. En typisk bild från våra vagnpromenader när hon var riktigt liten. Det var som att gå omkring med en liten tickande bomb i vagnen ...
Nä, vagnen blev aldrig nån större hit.

Layout av Alex



Mobil bild
Layout av Alex

Vi fortsätter på den inslagna vägen med barnbilder. Med mobilen i närheten kan du lyckas få de där speciella ögonblicksbilderna som värmer och gläder lite extra.


Jag tar en hel del foton med min mobil. Och även om korten inte blir lika bra som när man fotar med en vanlig kamera tycker jag att det är värt att scrappa bilderna, oftast är det ju fina ögonblicksbilder som man vill minnas.
Här är det två suddiga men söta bilder som hamnat på min layout.

Layout av Kosepute

En annan barnbild som troligen inte hade blivit tagen om det inte vore för att kameran fanns i mobilen är den snorsk bjuder på. Allvarligt talat hur många av oss tänker på/kommer ihåg att ta med sig kameran till tvättstugan? Inte många skulle jag tro.


Sen jag skaffade min iPhone tar jag nästan bara bilder med den. För det första har man ju alltid telefonen med sig och sen tycker jag att det blir bra bilder! Att det dessutom finns en massa appar som gör att man kan mixtra med bilderna gör ju inte det hela mindre roligt! Här är det Hipstamatic-appen som har fått jobba. Fotot visar min son när han försöker låsa dörren till tvättstugan med sin nyckelknippa. Det lyckades inte, men han höll sig sysselsatt en god stund... =)
Layout av snorsk



Husliga detaljer
Layout av snorsk

Att använda sig av mobilens kamera är perfekt då man vill dokumentera sin vardag. Liten och smidig finns telefonen ändå på plats större delen av dagen. Kanske läge för en EFIT (Ett Foto I Timmen) någon dag framöver. Det behöver inte vara en speciell dag så som Mahlin78 hade planerat, det går bra vilken dag som helst. Din egen bild dagbok.


Jag bestämde mig för att dokumentera min födelsedag med mobilen, tanken var egentligen att ta ett foto i timmen, men det föll tyvärr. Dock tog jag väldigt många foton i slutändan trots allt. För mig var dagen en helt vanlig jobbdag, men kvällen hemma blev lite speciell, då min man älskar att skämma bort mig ;) Bland presenterna fanns en fotoskrivare, en berlock i form att ett blingat M, blommor och ett spel till vår Xbox 360.
Dubbellayout av Mahlin78

Även om du inte tar ett foto i timmen så kan vardagen bjuda på många chanser till fotografering både av det vanliga traditionella slaget såväl som de av det mer ovanliga.
Tänk ändå så skönt det är med den digitala världen - nu behöver man inte överväga vilken bild man skall ta utan kan fotografera hela tiden på allt möjligt utan tanke på dyra film och framkallningskostnader. Det är toppen för då kan man också kosta på sig att vara frikostig med fotograferandet av de lite mer udda bilderna som oftast ändå säger väl så mycket om tillvaron. Eller vad säger ni om Cajabas bild nedan? Visst har den fångat mycket ...


Jag tar ofta kort med mobilen eftersom den är med mig nästan hela tiden. Jag gillar att fotografera lite annorlunda bilder. Här har jag tagit ett kort när jag sitter i solen på altanen, den första värmande solen. Det var en härlig dag, särskilt med tanke på att jag legat i soffan nästan tre veckor då jag gjorde illa mig i mitt knä. Då var det dubbelt så skönt att kunna sitta ute i solen. Jag njöt verkligen i fulla drag. Altanen är ett extra rum för oss. Där sitter vi så fort det går, äter alla måltider där till långt in på hösten.
Layout av Cajaba

Vårsolens första värmande strålar, mot den gnistrande snön. Njutning!
Så vänder vi på bladet och vad hittar vi väl där? Jo, pysseltjejen som går ett steg längre och bjuder in våren med full kraft.


Jag har lagt ihop två foto i photoshop och det digitala materialet kommer från digitreats.typepad.com.

Må så vara att vintern är fin och glittrig men inget går upp emot våren när naturen får liv och solen tittar mer och mer fram.

Digital layout av pysseletjejen

En annan vy som jag personligen är väl bekant med är den som Missan78 har fångat på bild. Otaliga är de gånger som jag har sett Öresund glittra genom bilfönstret på väg mellan Helsingborg och Lund. Samma glädje var gång - det är vackert och samtidigt ett löfte om att snart är du hemma. =)


Jag använder ofta min mobilkamera, dagens mobila kameror är förhållandevis bra. Här en bild från Öresund vid Landskronas kust.
Layout av Missan78

Sist en layout från en som sällan använder mobilen som kamera utan mer som telefon. =)Samara bjuder på en nostalgitripp.


Jag fotar sällan med mobilen, men ibland är det väldigt praktiskt att det finns den möjligheten, en dålig bild är bättre än ingen alls.
Den här bilden är tagen i fjol, i skolan där Elis går, jag tycker det känns som ganska nyss när jag var elev där, men det är nu 22 år sen jag gick ut nian. Min låtsaspappa har också gått på samma skola, jag hade två lärare som han hade haft, och Elis har 2 lärare som jag har haft, tiden går,men skolbyggnaden består.

Jag har haft det här tegelmönstrade papperet länge, och till det här fotot blev det perfekt.
Som dekorationer har jag använt stickers med skolbuss, höstlöv och olika ord som jag tyckte passade in. Journalingen skrev jag på ett äppelformat papper, i tecknade serier brukar ju lärare få äpplen.

Layout av Samara

Det var alla alster för idag. Hur använder du din mobil? Blir det många bilder tagna?
Brukar du fotografera med mobilen får du gärna lämna en kommentar till detta inlägg, har du dessutom skapat något med ditt mobilfoto ser vi gärna en länk till ditt alster. Delad glädje är dubbel glädje.
Nedan lite mer information om föregångarna till dagens mulitverktyg mobiltelefonen.

Från tungviktare - till var mans ficka
Redan 1956 kom de första (mo-)biltelefonerna. En exklusiv produkt som krävde bil för att vara mobil. Med sin skrymmande storlek och med en vikt på cirka 40 kilo tog de större delen av bagageutrymmet i anspråk. Kostnaden för nöjet att äga en biltelefon motsvarade priset av en småbil med sina 6 500 – 7 000 kronor vilket motsvarar runt 70 000 kronor i dagens penningvärde.
Det krävdes mycket ström för att driva telefonen och efter bara ett par samtal kunde bilbatteriet vara helt urladdat.
Systemet fanns bara i de två största svenska städerna; Stockholm och Göteborg och hade en räckvidd på 30 kilometer.
Utveklingen gick dock framåt och under 1970-talet rönte MTD systemet stor framgång i direktionsbilar. Systemet hade cirka 600 abonnenter i Sverige. Telefonerna krympte betydligt under åren och vägde nu ”bara” nio kilo.
Under 70-talet gick utvecklingen av biltelefonin alltmer över till mobiltelefoni. Enheterna blev mindre och mer bärbara.

Med NMT (nordiska mobiltelefonsystemet) introducerades de första bärbara telefonerna. 1987 kom Nokias Cityman och Ericssons Hotline pocket. Med en kostnad av cirka 30 000 kronor var de fortfarande för exklusiva för att vara var mans egendom. De vägde nu uppemot 1 kilo och hade uppemot 30 minuters taltid.
Det var dock med ficktelefonen som mobiltelefonin fick sitt totala genombrott. För kort stand by- och talartid är inte längre ett problem. Inte heller priset eftersom det numera finns en uppsjö av modeller – allt från budget till lyx.

Länkar
Wikipedia om mobiltelefoni
Wikipedia om Martin Cooper (Inventor)

0 kommentarer: