av Bi

Den 3e februari presenterade vi en utmaning som gick ut på att låta sig inspireras av valfri Alvar Aalto design. Idag presenterar vi inspirerande alster som samtliga har funnit sin inspiration i ett och samma föremål.

Ja, trots att det var valfritt att inspireras av allt som Alvar Aalto designat under sin livstid har valet hos samtliga fallit på ett och samma föremål, den världsberömda vasen Savoy. Det är kanske inte så underligt då vasen som formgavs 1936 med sin tidlösa design alltid kommer att kännas modern. Vasen är ett mycket bra exempel på god skandinavisk formgivning. En utmärkt present dessutom, det hör nog närmast till undantagen att det inte är minst en Aalto vas på presentbordet när ett brudpar packar upp sina paket. Vasens asymmetriska form, och dess självklara elegans har gjort den till en säker vinnare när man ska ge bort en present. I princip alla blommor kommer till sin rätt i den vasen. =)


Vas Savoy
Foto av Bi


Inspirerande former
Att vasen med sina rundade former ger inspiration är inget att ta miste på när vi ser de härliga bidrag som våra inspiratörer bjuder på idag. Det är också roligt att se hur man har associerat när man har fångat sin inspiration.
Det är mycket glädjande att vi idag också kan presentera ett läsarbidrag utöver de alster som Skrotbokens inspiratörer har gjort. Vi låter helt enkelt Minerva inleda, bildtexten är hämtad ur hennes blogg. Länk till den finns nedan.


Jag fotade ett av mina Aaltovaser; testade att även fota alla fyra vaserna tillsammans men den med den minsta gröna blev finast. Vårt köksbord med fyra stolar är också ritat av Aalto men det är ursvårt att fota möbler så att det blir snyggt. Eläköön Aalto betyder Leve Aalto
Layout av Minerva

Jag citerar Minerva och säger Eläköön Minerva och tack för att du ville vara med och skapa på detta tema.

En hyllning till formgivaren själv men även till möbeldesign och vas bjöd Minerva på. Därifrån är inte steget långt till ändamålet med vasen - förutom att vara en vackert designat föremål - nämligen blommorna som bör finnas i den. Så här säger Cajaba: "Jag har inspirerats av vasen och tänkte på tulpaner som jag tycker så mycket om."


Jag fick tulpaner av maken en gång för ett bra tag sedan. En morgon när jag åt frukost fick jag för mig att jag skulle fotografera dom dag för dag. Denna bild är tagen när dom håller på att vissna.
Så här blev min layout och titeln gjorde jag såklart på finska.

Layout av Cajaba

Jag (Bi) älskar också att fylla min Aaltovas med tulpaner framför allt så här års. Det ger en stark känsla av annalkande vår och är helt underbart. Att sedan just tulpaner har ett skönhetsvärde ända tills de vissnat helt gör inte saken sämre.
Följande tre bidrag har tagit fasta på vasens form men från olika synvinklar.


Jag har valt att använda mig av Alvar Aaltos berömda vas som inspiration och mina dekorationspapper fick mönster efter vasens form. Bilden föreställer Lilla S när det var fotografering på öppna förskolan när hon var ett halvår.
Layout av Skberg74

Visst ger det en kul effekt med kominationen starka färger, mönster, struktur och formspråk mot det svartvita fotot. Att här kommer en färgstark ung dam är inte att ta miste på. =)
Kicken använder sig också av formen men låter den ge en inramning åt layouten.


Mamma har alltid gillar formen på vasen av Alvar Aalto, därav gjorde jag en layout med bild på henne och F, med just den formen i bakgrunden.
Layout av Kicken

Det Kicken har gjort här är ett praktexempel på hur man kan fläta ihop flera delar till en helhet som kan berätta så mycket mer än vad bara bilden skulle ha gjort.
Pysseltjejen har hittat ännu en intressant tolkning av vasens form.


Jag letade och tittade runt på nätet bland de olika alster som fanns av denna man och fastnade på någon text någonstans om barnfötter. Här har jag bokstavligen tagit formen och hittat barnfötterna och gjort ett kort som går att öppna.
Kort av pysseltjejen

Ser du fötterna i vasen? Jämför gärna med lilla S fötter på Skberg74s layout. Rolig upptäckt, tycker jag.
Sista alstret för idag har funnit sin inspiration i vasen även den, men den här gången är det inte från formen utan materialet.


Har utgått från ett mönsterpapper i storlek A4, som jag rivit sönder i kanterna och målat lite med vit akrylfärg. Målade på med gesso mitt på pappret, och sprayade med lite olika mister. Monterade på mitt foto på silverpapp. Fotot föreställer en av de tre vackra kristallkronor som finns uppsatta i Linköping vintertid. Jag älskar dessa ljuskronor, för de gnistrar och glimmar, och alla små lampor ser precis ut som kristaller. Min koppling till Alvar Alto (inspirationsbild: vasen) är ju självklart materialet, kristall och glaskonst. Denna kristallkronan, som egentligen inte är enkristallkrona men som ger sken av att vara det, är verkligen glaskonst för mig. Monterat en gni strande vit kvist under fotot, en silverram i motsatt hörn med texten "Gnistrande" utskriven på skrivaren. Alvar Altos konst är ju också gnistrande, gnistrande vackert! Jag har monterat tre stycken doileys runt kanten, som jag har klippt ut ur en primaförpackning.
Layout av ScrapLinda

Tänk så olika det kan bli fast alla har hämtat inspiration från en och samma vas. Det är det som gör skapandeprocessen så rolig.
Nedan finner du länk till Minervas blogg samt till det första inlägget om Alvar Aalto - där du kan läsa lite kortfattat om mannen bakom Savoy vasen men även länkar till inlägg där vi skapat i mjuka och runda former.

Länkar
Minervas kreativa blogg
Wikipedia om Alvar Aalto
Engelska wikipedia om Aaltovasen Savoy


Skrotbokens länkar
Utmaning - vi inspireras av Alvar Aalto av Bi

Rallykurvor av maxell
Pi på cirklar av maxell
Pricka in trenden av maxell
Bilar och (h)jul av maxell

0 kommentarer: