Tutorial - Tomte av mossa

on 14 december 2010

av Birgitta/Bi

För alla som har en liten plätt utomhus där de kan sätta en välkomnande tomte vill jag idag visa hur man enkelt gör en tomte i mossa.

Fördelen med denna modell är att man själv bestämmer hur stor eller liten man vill göra sin tomte. Nackdelen är möjligen att om du inte har möjlighet att plocka din mossa själv i skogen (tänk på att inte plocka på privat mark och ta inte allt på ett och samma ställe - det gäller att låta tillväxten vara säkrad!) så blir det ganska dyrt med en stor tomte. Butikernas priser varierar förvisso ganska kraftigt men totalt sett blir det ändå relativt dyrt då det går åt ganska mycket mossa men å andra sidan är köpfärdiga tomtar inte så billiga de heller och hemmagjort är alltid bäst! =)


Den färdiga tomten


Samtliga bilder i detta inlägg av Bi

Du behöver:
- Någon form av nät, hönsnät, kompostnät osv
- Plåtsax eller gammal sax som det inte gör något om man "klipper sönder"
- Metalltråd, tunn modell eller motsvarande kraftig tråd som klarar utomhusvistelsen
- Grön mossa
- Reklam eller tidningar
- Ett litet rött äpple (av papper) eller en röd träkula
- Rött snöre
- En enekvist; gärna mjuk-en (alt. vitmossa, tallkvist
- ev. stenlim eller limpistol


En del av det som behövs



Börja med att forma nätet till en kon i den storlek du önskar att din tomte skall vara.
Jag har som du ser tagit den enkla vägen och har använt buntband; som jag hade hemma, för att fästa ihop konen men naturligtvis går det lika bra med ståltråd.




Fyll konen med reklam-/tidningspapper. Rulla ihop pappret till små bollar som sen pressas in i konen. Forma konen efterhand till önskat format.



Här har jag börjat klä in konen med grönmossan, fortfarande är det lite mistor här och var.



Vira det röda bandet/snöret runt den övre delen av konen - detta får bli tomtens luva.



Sätt dit tomtens skägg dvs enekvisten antingen genom att binda fast den (eller genom att limma med limpistol). På bilden syns att jag har förberett lite inför nästa steg. =)



Dags att limma dit näsan. Jag har använt stenlim men det går även bra med limpistol eller genom att fästa en ståltråd i äpplet/kulan och sedan fästa den i konen.



Om man vill kan man göra en dekoration till tomten också. När jag fick lära mig den så satte vi ett filthjärta i sidan på tomten men jag har valt att sätta en liten säck vid sidan om istället.
Säcken består av lite tyg som jag lindat om en sten och sedan knutit om med snöre. Ett hjärta som dekoration får ge lite slutfinish - vet inte hur länge det klarar sig ute men det får väl ge sig med tiden. =)




Den färdiga tomten på plats på trappan. Min tomte är ca 60 cm hög.
Tyvärr försvann nästan all snö häromveckan men kanske kommer det ny innan jul så tomten kan få en lite mer ombonad plats att stå på.



Lycka till med ditt experimenterande med mossa och ståltråd.
Mer naturinspirerat julpyssel kommer senare idag.

0 kommentarer: