av Pysseltjejen

En härlig och användbar blomrosett som dock kräver en del tålamod och lite övning.


Färdigt resultat


Samtliga foton i detta inlägg av Pysseltjejen

Du behöver:
- 2 st band á 2m, ca 1 cm bredd (jag använder vanligt presentband)
- en liten bit till; max 15 cm, av det ena av dem
- Häftapparat
- Dekoration till mitten av rosetten


Jag har som tumregel att kunna ha ungefär 3 fingrar i öglan när jag börjar. Mer eller mindre och det blir svårt att hantera och vill gärna dela sig. Ju smalare eller bredare banden är ju mer tålamod krävs.



Bild 2-5 Det är viktigt att hela tiden ha tummen på samma ställe för att hålla bandet på plats och det gäller att hålla det hela tiden.
Tekniken är som om du skulle nysta ett garn till en boll, men det finns inget innehåll.

Du håller på tills du känner det blir bra. Jag får en stump över som jag låter hänga kvar till nästa steg, det kvittar om det är långt eller ca 10 cm kort.




Du är färdig, kolla en extra gång att du har fått alla band i mitten så det inte är något som vill smita iväg.



Häfta ihop rosetten i mitten



Nu är den färdig och bandet som hänger ligger på ovansidan.



Ta det andra bandet och börja hålla fast det på baksidan.



Du böjer fram bandet till framsidan och börjar igen, precis som på bild 1-6.



Kolla så banden är under tummen innan du fäster.



Jag klipper av stumpen från detta band.



Jag vill ha en dekoration i mitten för att slippa se häftklammrarna och få det fint. Det går ju också att ha något fint målat här med en hälsning.



Det behövs; en dekoration, häftkudde, dubbelsidig tejp, längre eller kortare än den stumpen som hänger på rosetten och en bling.



Du sätter tejpen i mitten.



Sätter fast ena bandet så det ser snyggt ut tillsammans med det andra. Och klipper längst ner lite snett.




En distanskudde på dekorationen.



Sätter på den ovanpå bandet du satte på i mitten.



En liten bling i mitten och du är färdig. Jag visar här två olika där jag på ena har två färger i samma storlek och en med samma färg med olika tjocklekar.


Skrotbokens länkar
Paket- eller klappinslagning med band av maxell, kommande inlägg
Tutorial - Gör en ask i valfri storlek av Cajaba, kommande inlägg

0 kommentarer: