Tävlingsdags!

Denna tävling handlar om att

göra ett så kallat toarullekort

och

dekorera det med något ätbart

För några veckor sedan presenterade vi ett inlägg där var alster hade något som vi hittat i badrummet. Några av dem använde just toarullar, men ingen gjorde toarullekort. Bi var dock nära när hon gjorde ett minialbum av flera toarullekort...

Men, vad är då ett toarullekort? Jo, du tar en tom toarulle, plattar till den, fäster ihop i ena änden. Sedan klär och dekorerar du rullen samt eventuellt stoppar i en tag i den öppna sidan. För att fästa ihop rullens ena sida används vanligen häftapparat eller dubbelhäftande tejp, men det går bra med andra lösningar. Kika längre ner så hittar du ett annat förslag. :)

Med den förklaringen kan vi återgå till tävlingen som sponsras av



med en vinst i form av ett passande dekorationspaket


"Ätbart" dekorationspaket - Vinst från Creativica

Sugen? Vill du delta i denna tävling ska du registrera dig i Skrotbokens forum och läsa aktuell tävlingstråd.

Tävlingen pågår till på torsdag (9/12) klockan 23:00

Här nedan följer inspirationsalster som alla har någon form av anknytning till ätbart. Det har också "slumpat" sig att alla kort har julanknytning. :)

Först har Kosepute gjort ett riktigt ätbart toarullekort.


Ett väldigt enkelt och roligt kort att göra!

Jag klädde min toarulle med vit cardstock, stämplade "god jul" och gjorde ett hjärta av Pimpim-godisar.

Toarullekort av Kosepute



Dekorerad bak-sida :)
Toarullekort av Kosepute

Sedan har maxell gjort ett vintrigt toarullekort.


Mitt toarullekort går i vinterns färger. De passar även för jul för då ska det vara vitt och snö. Smile

Kortet är tillverkat av saker som jag hittade i min jullåda och där har de legat ett bra tag. Det stämplade motivet var redan färglagt i "rätt" färger. Tagen är en färdig tag som jag kapat av något på längden innan jag satte dit hälsningen. Såklart ska det var ombonade garn på en tag och en taghållare. I garnet sitter det ätbara - nejlikor. Så ja, kortet doftar... jul. Smile

För mitt kort har jag valt att vika in mönsterpappret i rullen för såväl under- som överkant. Det gav en rundare finish. Sedan bestämde jag mig för att sy ihop botten istället för att tejpa, limma eller häfta. Det fungerade att sy efter att jag gjort hål i alla lager av papper och kartong. Jag lade också ett vitt band längs med hela sömmen för att få en "snökant" som tomten står på.

Toarullekort av maxell



Julvita närbilder... :)
Toarullekort av maxell

Avslutningsvis har vi ett kort som vidgar konceptet med ätbart. Här är Pippins färgstarka kort som tolkat temat på ett sätt som är helt rätt i tiden. :)


Jag klädde den ihopplattade toarullen med lite färgglatt julpapper. Som dekoration har jag en lingonkvist med "lingon" på, en rosett av bandgarn och utstansade bokstäver. Jag har fäst lite olika fibers på kortet inuti.
Toarullekort av Pippin


Länkar
Creativicas webbutik
Creativicas blogg


Skrotbokens länkar
Vi är i badrummet... - innehåller alster där toarullar (och toapapper) figurerar
Ahoy, alla landkrabbor och sjöbuasr - här används toarullen för att göra en piratkikare
Vi skapar påskris med vas tillsammans med barnen - Här är toarullen vas för påskriset och nu är det väl dags för en julig variant? ;)

0 kommentarer: