Jul och natur

on 14 december 2010

av maxell

I detta inlägg använder vi oss av något som vi hämtat ute i naturen och skapar inför julen - av och med eller för barnen.

För detta inlägg

använder vi något från naturen

OCH

skapar med, till och/eller för barn med jultema

Barnen är oftast duktiga på att se möjligheter och vara kreativa med allt som de ser och hittar. Ett bra ställe att leta pysselmaterial på är ute i naturen. Nu ligger visserligen snön vit över marken i stora delar av Sverige, men det går ändå att hitta några saker vi kan använda oss av. Annars kanske du har varit förutseende och samlat innan snön kom eller alternativt går det att köpa en del material från naturen i olika butiker och då främst i blomsterbutiker.

Redan på trappan välkomnar Bi oss med en utomhustomte.


Jag har gjort en egen välkomnande trädgårdstomte
Utomhustomte av Bi

Just denna variant har jag sett på flera ställen och tänkt att en sådan borde man göra själv. Det bör också gå bra att göra om jag följer Bis tutorial. :) Vill du också veta hur det går till? Följ länken sist i inlägget.

Mahlin78 fortsätter välkomnandet med en dörrkrans.


Varje år lagom till 1:a advent tar vi fram vår dörrkrans. Det är en oäkting som vi tillsammans klär om med jämna mellanrum. I år valde vi att sätta fast äpplen samt kanelstänger för en klassisk julkänsla.
Dörrkrans av Mahlin78

De går att köpa färdiga, men du kan också göra en egen - tillsammans med nära och kära. Vill du ha tips om hur du binder din egen julkrans följer du länken sist i inlägget. I samband med julklappsstugan 2008 gjorde Tiggy en tutorial.

Nu är det dags att stiga in genom dörren. Där möts vi av Skberg74s målade gren med plats för alla julkorten.


För länge sedan tog jag in den här grenen med tanken att det skulle hängas dekorationer vid olika högtider och vid andra tillfällen. Nu kom jag på att man kunde använda den till att hänga upp de julkort man får, så jag målade grenen vit och fäste sen gardinklämmor lite här och där och voilá så var det klart. Jag har inte fått några julkort än så dotterns teckningar får inspirera er.
Julkortshängare av Skberg74



Naturlig julkortshängare - även med plats för barnens teckningar
Julkortshängare av Skberg74

Jag gillar verkligen denna idé med en gren för olika högtider. Undra om vi får se framöver hur den ser ut vid en annan tid på året. :)

Så länge forsätter vi att titta runt i hallen och möts av en dekoration som Sam skapat. Hon har använt en vanlig symbol eller form som förknippas med julen. Det är såklart ett julhjärta.


Varje jul brukar vi ha olika julpyssel/aktiviteter i min skola. Då jobbar vi klassöverskridande (som det så vackert heter när vi jobbar tillsammans i alla årskurser). Julpysslet blir lite anpassat utifrån det men det är OK för det är ändå en kul dag.

Det här är ett hjärta som vi fick göra med olika naturföremål. Ett dubbelt wellat papper är stommen och sedan är det bara att limma på vad man vill. Min fick tema "Quattro Stagioni". "Gräset" överst till höger fick vara sommar, kottarna höst, våren "fjärilen" och vinter den guldfärgade kotten.

Med röda band att hänga upp den i och som dekoration nertill blev den riktigt julig tycker jag. Den får hänga i hallen i år! =)

Julhjärta av Sam

Vi stiger längre in i huset och möts av fler juldekorationer där materialet är hämtat från naturen.

Sam berättade om att de har en gemensam pysseldag på skolan. Det har de även på min sons skola. Denna har dock inte varit än för i år så jag vet inte vad de kommer att hitta på. Men jag har sett att de har samlat material under hösten när de besökt skogen.

De har bland annat samlat kottar och dessa har de redan använt sig av för ett julpyssel för sin egen klass. Jag kom förbi skolan en dag och då hade barnen fått måla varsin uppsättning med kottar att hänga i julgranen. Jag vart inspirerad och bestämde mig för att vi skulle göra några egna hemmavid.


Denna kotte är målad med grön akrylfärg och beströdd med glitter. Hänget är en kombination av fluffigt garn och ett band. Det är rätt enkelt att snurra och knyta fast runt kottens topp. Alternativt går det att fästa en böjd metalltråd vari bandet och garnet träs.

Denna kotte har fått en rund tag. Tagen är stämplad med stjärnor och embossad med genomskinligt embossingpulver. Tagen kommer med en ram. Denna målades med samma gröna akrylfärg och beströddes med glitter. Tagen sitter i samma hänge som kotten. :)

Kotthänge för julgranen av maxell och son



Naturlig julgransdekoration
Kotthänge för julgranen av maxell och son

Kottar känns juliga för mig. Jag tänker inte minst på de gammeldags kotthängen som finns för julgranen.

Något annat som hör julen till är mossa. Här visar stensaxochpase med son hur det gjort mosshjärtan som kan användas till juldekorationer både här och där.


Detta är ett perfekt pyssel att göra tillsammans med barn! Min son älskar att pyssla så han blev själaglad när jag frågade honom ifall han ville göra mosshjärtan tillsammans med mig :)

Vi plockade mossa ute i skogen och tryckte ner i pepparkaksformar och lät dessa torka i två dygn. Kan ju säga att vi har ganska många - så det gick verkligen hem! Sedan har vi lindat band runt och klistrat dit hjärtdekorationen.

Obs! Om du ger dig ut och plockar mossa så tänk på att inte ta allt från samma ställe, och tänk på vart du gör det. Vissa skogar är privat mark!

Mosshjärta av stensaxochpase med son



Naturlig ljusdekoration
Mosshjärta av stensaxochpase med son

Nu är du väl inspirerad att skapa tillsammans eller för barn med material från naturen och inför julen? Detta är en av våra utmaningar under kvällens uppesittarkväll. Var med och dela med dig av det du skapar. Hur? Läs senare ikväll i Skrotbokens forum.

Missa inte heller att följa länkarna här nedan till tutorials och ytterligare inspiration.

Skrotbokens länkar
Julklappsstugan 25/11 - Gör din egen dörrkrans av Tiggy - Tutorial för att binda och dekorera en egen dörrkrans
Tutorial - Tomte av mossa av Bi - vad?
Än är det vinter kvar - Vinterns tittskåp av Bi och maxell - Vi gör tittskåp baserade på årstiden vintern tillsammans med barnen
Julklappsstugan 18/12 - Gör snögubbar tillsammans med barnen av Skberg74 - här används pinnar från naturen för att göra en snögubbe
Julklappsstugan 11/12 - Tomtar av pinnar av Sam
Våra barn tar in hösten av Bi och maxell - Vi gör tittskåp baserade på årstiden hösten tillsammans med barnen
Dekorera ditt hem med höstliga dekorationer av Alien Bling - använder material från naturen för att dekorera hemmet

0 kommentarer: