av Birgitta/Bi

Idag är det en månad kvar till julafton, på söndag är det första advent, med andra ord börjar det bli hög tid att tänka på årets adventskalender

I mitten av 1880-talet inleddes Adventskalenderns historia. En tysk mamma ville göra tiden fram till jul lite lättare för sin fyraårige son Gerhard. Väntan är ju alltid lång och besvärlig för de små. =)
På en bit färgglad kartong satte hon "fast" tjugofyra kakor. Var dag fram till jul fick sonen ta och äta en kaka. Som vuxen mindes Gerhard Lang sin barndom kak-kalender när han blev delägare i ett tryckeri. Detta inspirerade honom till att vid 1900-talets början ge ut den första tryckta adventskalendern.

Många familjer har idag; förutom en papperskalender, även som tradition att vart år ha en liten paketkalender där man under dagarna fram till julafton får lov att öppna ett paket var dag. Idag ger vi exempel på ett par olika varianter där vi också kan visa på beskrivningar över hur de skapas. För att komma i riktig vinterstämmning har vi valt att använda oss av färgerna blått och silver när vi skapar.

Kalender av tändsticksaskar
Olika kalendrar där man använder sig av tomma tändsticksaskar är populära att göra och för den delen även att få ta emot. De går att variera i oändlighet. Idag visar vi på två populära varianter.


En lastbilskalender med luckor i form av tändsticksaskar.
Jag tycker att det vita mönstret på det blå pappret ger en känsla av en bil som kör genom snöoväder. Lådfronterna är målade i silver och det är även stämplat rankor i silver på flaket. Övriga silverdetaljer är förstås stänkskärmar, navkapslar och stötfångare med mera.

Lastbilskalender av Bi

Tutorial till lastbilen ovan presenteras i separat inlägg; se nedan samt i den pdf som finns att ladda ner här.
Fler kalendrar där man har använt tändsticksaskar visar Pippin och Mien exempel på.
Denna modell har vi tidigare presenterat tutorial på, följ länk nedan för att komma till denna.


Jag har gjort en adventskalender som en kub. Jag har inkat kanterna på lådorna och stämplat swirls på dem och skrivit numret med silverpenna. Sen limmade jag på silverpärlor som handtag. Jag har satt blått papper med silvermönster på sidorna plus lite dekorband av silver. På ovansidan har jag värmeembossat en julstämpel med blått på silverpapper. Blommorna har jag gjort själv. Jag har dekorerat med lite band och charms. Jag satte också fötter på kuben av platta silverpärlor. Det var jättekul att göra adventskalendern och dekorera den.
Adventskalender av Pippin



Kalendern sedd från ovan
Adventskalender av Pippin

Nästa kalender får vi låna av Mien som i och med det gör ett litet gästspel hos oss på Skrotboken. Tack snälla för att du ville dela med dig. =) Länk till Miens blogg finner du nedan.


Jag gillar att göra kalendrar av tändsticksaskar, just för att det är lite mera pill än med ex. ett kort. Det tar tid och det ska stämma och limmas och kladdas, precis det som jag gillar. På just den här har jag använt mig av embossing, eftersom jag inte hade något snyggt papper som matchade det mönstrade. Man tager vad man haver passar perfekt på den här typen av alster.
Adventskalender av Mien

Det var 24-dagars kalendrar det. Jag har dock märkt bland väninnor med barn som fått dessa kalendrar att det blir tungt och dyrt att i längden komma på något vettigt att lägga i kalendern. Någon brukar lägga ner pusselbitar, en annan drygar ut med populära klistermärken och ytterligare en annan hoppar över detaljerna och lägger en guldpeng på direkten och så vidare.
Skberg74 har en annan kreativ lösning på det problemet.


Varje år sen dottern föddes har jag letat småsaker för cirka 10 kr styck för att fylla en paketkalender med 24 paket, förra julen läste jag om någon som gjort så att barnen fick paket varje advent istället för varje dag, vilken bra idé tänkte jag och nu har jag gjort en advents-paketkalender. Fyra paket som då kan vara lite mer påkostade än om jag skulle hitta på 24, nu kan dottern få något hon vill ha och har nytta av... och jag kan meddela att hon redan längtar till första advent då hon får öppna lucka 1. Kalendern har jag gjort av fyra pastapaket.
Adventskalender av Skberg74



Kalender med betoning på advent.
Adventskalender av Skberg74

Vare sig du väljer en kalender för 24 eller 4 paket så lovar jag att de bli uppskattade gåvor. Väljer du att göra en med 24 luckor så låt dig inte avskräckas av "paketvåndan" ovan - varför inte ge en vän en kalender fylld men kärleksfulla eller tänkvärda ord. De kostar ingenting men betyder så mycket mer.

Länkar
Wikipedia om Adventskalender
Mien blogg


Skrotbokens länkar
Julklappsstugan 16/11 2008 - Gör din egen julkalender av Henrietta
Julklapsstugan17/11 2008 - Paketkalender-julkrubba Alternativ julkalender av Bi

Tutorial Lastbilskalender av Bi
Mall till Lastbilskalender av Bi

0 kommentarer: