Jag har en dröm...

on 28 augusti 2010

av maxell

I detta inlägg använder vi formen av en tankebubbla på det vi skapar.

Detta inlägg är inspirerat av att dagens datum, den 28e augusti, 1963 framförde Martin Luther King Jr. sitt världsberömda och historiska tal "I Have a Dream". Vi valde att använda formen av en tankebubbla för att anknyta till drömmar och alla har, i vanlig ordning, tolkat det på sitt eget sätt.

Några tankar och tips kring tankebubblor
En tankebubbla för nog de flesta till vad som finns i våra tankar. Vad har vi för drömmar och vad tänker någon på en viss situation?

Tankebubblor är vanliga i tecknade serier. Att lägga till en tankebubbla till ett scrappat alster är också relativt vanligt. Själv påminns jag även om alla dessa ark med klistermärken i form av såväl tal- som tankebubblor som fanns för att använda i fotoalbum. Var det i slutet av 1980-talet eller i början av 1990-talet som var och varannan hade sådana att klistra på sina foton?

Jag minns också att jag själv gjorde flera egna som jag använde mig av. För de är enkla att göra själv om du nu inte föredrar att använda en mall. För mallar finns. Såväl att rita och klippa eller skära ut efter. Till finns till och med dies av olika märken som har formen av en tankebubbla. Sedan finns det tankebubblor i flera vanliga datorprogram som vi kan använda och skriva ut. Prova också att göra en sökning efter clipartbilder och liknande. De finns för gratis nedladdning och användning.

Vi skapar med tankebubblor
I det här inlägget visas ett antal olika exempel på såväl tankebubblor och hur de används på ett alster.

Vi inleder med en layout av snorsk. Grabben på fotot ser verkligen ut som om han tänker och funderar på något. Därför var det säkerligen nära till hands att lägga till en tankebubbla med en passande text som anknyter till fototillfället. Ett enkelt sätt för att fånga just den dagen och just det tillfället. Notera också vad snorsk så fiffigt använde för att göra sin tankebubbla.


När jag skulle göra ett bidrag till den här utmaningen kollade jag igenom mina foton. När jag hittade det här på min son visste jag direkt vad jag skulle göra! Pratbubblan är gjord med hjälp av ett gammalt stickersark som jag ritat av konturerna efter.
Layout av snorsk

Nästa alster fångar också ett speciellt tillfälle. Det är Cissi som skapar om den första skoldagen och vi kan bara ana hur många tankar som virvlade runt den dagen. Cissi använde sig av färdiga tankebubblor från ett ordbehandlingsprogram som hon skrev ut.


Foton från när Simon började första klass förra hösten. Spänning och förväntan... i ena bubblan tänker Simon - Jag kan räkna till 500 och tycker om att räkna plus o minus. Klassen blir uppdelad i två grupper var av den ena är hallongruppen som Simon just upptäckte att han tillhörde när han ser sin namnskylt på bänken med ett hallon framför. Pratbubblorna har jag gjort i "openoffice" i två olika storlekar varav den ena fick texten inskriven direkt. Bubblorna är utskrivna på mönstrat/linjerat scrap-papper för att förstärka skolkänslan.

Jag hade även fotat den vita tavlan där fröken skrivit välkommen till klassen, men eftersom det blev för mycket med hela fotot på layouten så klippte jag helt enkelt bara ut orden som fröken textat och häftade fast i ena hörnet.

Övrig dold dokumentation i en ficka bakorm layouten - där pappret sticker upp en bit.

Layout av Cissi



Närbilder med betoning på ett skoltema
Layout av Cissi

Min egen (maxells) tolkning har egengjorda pratbubblor och handlar om vad som finns i mina tankar och därmed även i mina drömmar. I alla fall de jag kommer ihåg. :)


Här har jag skapat om vad som vanligen ockuperar mina tankar. Det är även samma saker som jag drömmer om. :)

Till denna layout bestämde jag mig för att endast använda spillbitar. Jag rotade och rotade och hittade igen såväl detaljer som text från olika mönsterpapper för att sätta i de egenformade tankebubblorna. Tankebubblorna har ett intressant ojämnt mönster på grund av att jag använde samma papper som jag använt som underlag när jag distressat något helt annat till något helt annat alster. Till det la jag till flera små och något större spillbitar här och där över nästan hela ytan. Rätt typiskt mig när jag kommer igång. :) Dock fick jag frångå spillbitstanken för det sista jag la till var ordet "mind" i form av härliga bokstavsstickers.

Layout av maxell



Bubblande närbilder
Layout av maxell

Koseputes layout här under är väl bara för härlig? Den fångar tankarna som säkerligen många har när vi springer omkring och alltid har kameran redo. Allt för att inte missa ett fototillfälle. Ibland får vi höra det uttalas, men det är nog flera gånger som den som blir fotograferad "bara" tänker tanken...


Det händer att jag använder mig att pratbubblor på mina alster. Men tankebubblor är ju snäppet roligare egentligen, eftersom man kan hitta på vad som helst som ska stå i bubblan.

Här har jag scrappat ett foto på vår katt där hon ser lagom tjurig och
irriterad ut. Så det var inte svårt att hitta på vad som skulle stå i bubblan.
Detta lär jag definitivt använda mig av igen!

Layout av Kosepute

Här visar Skberg74 hur en tankebubbla kan användas på ett kort för att variera hälsningen. Låt motivet tänka och skriv hälsningen i en tankebubbla.


När jag började med det här kortet var tanken att det i tankebubblan skulle stå Thinking of you eller Tänker på dig men brevid mig satt en blivande 7åring och tyckte allt mer om kortet så åsnan fick helt enkelt tänka på att denna lilla S redan fyller 7 år.
Kort av Skberg74

Personligen gillar jag att det är just en åsna som tänker på detta kort. Tänk bara på den stora tänkaren Ior från Nalle Puh. :)

Från att låta någon som är med på alstret tänka låter Kicken någon utanför layouten tänka söta tankar om personen på layouten.


Jag fick idén att göra en layout med en bild på min syster och att någon utanför layouten tänke "sweet". Jag har embossat tankebubblorna med svart runt kanterna och clear på hela tankebubblorna. Jag blev mycket nöjd!
Layout av Kicken

En kul lösning som jag själv ser flera användningsområden för.

Formen av en tankebubbla kan också tolkas så som Cajaba har gjort i sitt kort. Här är det en die som påminner om en tankebubbla. Kul idé som går att använda såväl med som utan tankeprickar.


Jag gillar att göra kort med andra vikningar än det vanliga. En av mina favoriter är denna vikning. Enkel att göra och den blir så bra. Du gör som ett ”vanligt” kort, 15x30 cm. Du bigar först på mitten, 15 cm, som vanligt. Sedan bigar du så att du kan vika åt andra hållet på 7,5 cm.

Till detta tema tyckte jag att det passade bra med ett bröllopskort. Bilden på brudparet finns att hitta på nätet. Jag river gärna kanter och färgar gärna kanterna också. Gillar att det ser gammalt och använt ut. Blommorna färgar jag ofta själv. Blöter blommorna med vatten, doppar blomman på en färgdyna, sprayar sedan mer vatten på så att färgen flyter ut. På så sätt får jag den nyans jag vill ha.

Kort av Cajaba



Så här ser det ut när kortet öppnas
Kort av Cajaba

Nu missade du väl inte att Cajaba använt en varierad kortvikning och beskrivit hur hon gått tillväga? Vi kan redan nu avslöja att det kommer fler annorlunda kortvikningar framöver. Skrotbokens inspiratörer jobbar för fullt med att skapa och göra vägledningar eller tutorials för hur dessa kortvikningar går till. Är du intresserad av kort och kortvikningar bör du alltså hålla dig uppdaterad om vad som publiceras i Skrotbokens blogg under hösten. :)

Så länge kan du - om du är intresserad - roa dig med att läsa mer om Martin Luther Kings välkända tal. Det talet har haft stor betydelse. Bland annat har det lett till en viktig förändring i det amerikanska rättssystemet. En förändring som lever kvar än idag.

Om Martin Luther Kings berömda tal
"I Have a Dream" (svensk översättning: "Jag har en dröm") är namnet på det berömda tio minuter långa tal där Martin Luther King Jr. förklarar sin vision av framtiden. En framtid där vita och svarta levde som jämlika.

Martin Luther King Jr. höll detta tal vid Lincolnmonumentet i Washington D.C. den 28e augusti 1963. Talet hölls i samband med en marsch till Washington för arbete och frihet där fler än 200 000 personer deltog. Talet hölls under en viktig period för den amerikanska medborgarrättsrörelsen, 1955-1968, och talet räknas de främsta och mest betydelsefulla talen i historien.

Egentligen såg talet annorlunda ut i originalformen. Vid framförandet improviserade King i slutet av talet efter att en kvinna ropat att han skulle berätta om drömmen. Vi har alla säkert hört den andra halvan av talet. I svensk översättning sade King följande:
"Jag har en dröm, att en vacker dag skall nationen resa sig och förstå... att alla människor är skapade lika... Jag har en dröm om att en dag skall mina fyra små barn leva i en nation där de inte skall bli bedömda av deras hudfärg, utan enligt innehåll av deras karaktär."
"I Have a Dream" anses idag vara ett retoriskt mästerverk. Stilen i talet påminner om en baptistisk predikan och det har sagts om talet att det lyckades informera, utbilda och inspirera inte bara alla de som hörde talet utan också människor i hela USA och världen inklusive de som ännu inte var födda när talet hölls.

Talet, som ställde krav på dåvarande presidenten Kennedys adminstration, förknippas också med en händelse som inträffade samma dag och som ledde till ett viktigt beslut. I en lägenhet mördades två kvinnor, Janice Wylie and Emily Hoffert, och denna händelse blev känd som "the Career Girls Murders". En ung svart man anklagades felaktigt för mordet och några fler brott. Händelsen inspirerade senare till TV-filmen "The Marcus-Nelson Murders" från 1973. Telly Savalas spelar där polisen Theo Kojak och TV-filmen är pilotavsnittet till det som senare kom att bli den populära kriminalserien Kojak. I början av filmen visas Kings tal "I Have a Dream" på en TV samtidigt som en ung svart man misshandlas av polisen för att han ska erkänna sitt brott. Detta ledde senare till att högsta domstolen 1966 antog de så kallade Mirandarättigheterna, det vill säga att en misstänkt varnas och informeras av polisen om sina rättigheter. Tänk hur många gånger vi har sett på amerikanska filmer och TV-serier där polisen säga
"You have the right to remain silent. Anything you say can and will be used against you in a court of law. You have the right to speak to an attorney. If you cannot afford an attorney, one will be appointed to you. Do you understand these rights as they have been read to you?"
till misstänkta. Nu vet vi varifrån det kommer.

Länkar
Fulltext av Martin Luther King Jr.s tal "I have a dream"


Skrotbokens länkar
En dag... - en tankebubbla förekommer på en digital layout av maxell, olika pratbubblor från tecknade serier förekommer på ATC-kort av Samara samt en layout av Metal_Minish och maxell har gjort en layout i form av en tecknad serie med pratbubblor
Ovan molnen där... - alster där molnformen (som liknar formen av en pratbubbla) används och där Jajisses använder ett moln som just tankebubbla
Midsommar - Midsommar 2009 använde maxell en tankebubbla som också är ett moln på en layout

0 kommentarer: