av Birgitta/Bi

Så är äntligen sommaren här med rika tillfällen till utomhusaktiviteter. Idag tar vi rent fysiskt med sommaren i vårt skapande.

Nybakade studenter är på väg ut i sommarsverige för att möta den ljusnande framtid samtidigt som skolbarn och -ungdomar firar sin skolavslutning och kan se fram emot ett långt sommarlov. Arbetsplatserna drar ner på verksamheten och semesterfirarna inleder sina sommaräventyr.

Oavsett om man är ledig eller ej så inbjuder de ljumma kvällarna till utomhusaktiviteter: brännboll i parken, boccia i trädgården eller varför inte bara en mysig stund vid grillen.

Nu gäller det att samla energi för resten av året.

I Sverige har vi inte någon nationellt organiserad aktivitet för att hylla det aktiva utomhuslivet som man tex har i USA; se nedan, för så vitt man inte vill kalla industrisemestern för det. =)

Nåväl, idag tar vi både inspiration och material med oss in när vi skapar.
Bollebygdsbo får börja med att ge inspiration med sin sommarlayout.


Jag har köpt en hel del stämplar som jag tycker är väldigt somriga men tyvärr har det blivit sällan som jag använt mig av dessa. Nu ville jag bara leka lite och göra en LO med de flesta av dessa somriga stämplar. En textstämpel finns också med, den kan man ju använda året om.

Bandet får symbolisera Mats Pålssons "Visa vid vindens ängar".
"Det fladdrar till i en tyllgardin......"
Tyckte att en hel gardin skulle skymma bilderna lite väl mycket.

Layout av Bollebygdsbo

Vet inte om ni liksom jag ser att texten kan läsas på två vis. "Måste man alltid göra något?" - vilket får visa på möjligheten att få vila och ta det lugnt eller "Man måste alltid göra något" - som väl mest får ses som ett påstående om att även i vila är dagen full av aktiviteter om än nog så lustbetonade sådana.


Stämplad närbild
Layout av Bollebygdsbo

Efter denna programförklaring skall vi titta lite närmre på vad som har fått flytta med in till scrapbordet. Samara har förvisso en dekoration som är vanlig i scrapsammanhang men just denna har en speciell historia bakom sig.


För 3 år sen åkte jag och Claes till Rhodos, för mig var det första gången, men han har varit där många gånger ända sen barndomen. De här bilderna är tagna första dagen när det inte var så varmt och rätt molnigt.

Rubriken är skriven med stickers. Jag tycker det här gulblommiga papperet är så snyggt att jag inte ville täcka över det mer än nödvändigt, så jag dekorerade med många små rosa blommor istället för att använda mer mönstrade papper.

Den stora gula blomman hittade Claes på marken en dag under resan, han sa att den kan man scrappa med, haha, han har blivit smittad av min "scrapsjuka". Trots att den fått åka med i tvättmaskinen är den smutsig men det gör inget för den är ett kul minne för mig.

Layout av Samara

Visst är det så att dessa fynd; från platser man varit på, skänker layouten en extra dimension.

En extra dimension har även Janniche fått fram i sitt sommaralster med hjälp av det fynd hon har valt att använda sig av. Till sommarens födelsedagsbarn passar det extra bra.


Jag har brukt grillpinner og laget ramme - har farget dem med distress.

Sen er charmsen knyttet fast med et strå =)

Kort av Janniche

Ett riktigt charmigt motiv tycker i alla fall jag (Bi) som varandes "mormor" till två söta lejonhuvade kaniner.


Idylliska närbilder
Kort av Janniche

Ett klart fiffigt sätt att använda grillspett på.

Efter mamma Janiche låter vi Iselinn Sofie få ta oss med ut i sommarhagen för att plocka sju sorters blommor ...


Jag har brukt tørket blomster fra hagen
Kort av Iselinn Sofie



Blommande närbild
Kort av Iselinn Sofie

Nåja, kanske inte sju sorter precis men det kommer flera ...

Även Mahlin78 har varit ute och plockat blommor som hon sedan har torkat för att kunna använda vid ett lämpligt tillfälle, som detta.


Två av mina favoriter när det gäller sommar är

1) det japanska körsbärsträd som står på vår innergård. Det blommar överdådigt i april/maj och ger en fantastisk svalka resten av sommaren under det vackra bladverket

2) det andra är badstranden som finns ett par minuters gångväg från oss och som lystrar till det udda namnet Kattrumpan.

Layout av Mahlin78

Ett transparent kuvert eller som här en plastficka är ypperligt för att förvara känsliga eller svårfästa saker på en layout.

Något som är betyligt mindre känsligt än torkade blommor; men sannolikt lite vanskligt att få att fästa bra, får vi se på nästa alster, ett kort från Milo.


Vad är väl mer sommar än studenten! När skolan äntligen är slut och det är så mycket glädje och skratt. Jag har använt mig av stenar; som är målade, under fötterna på tjejen för att verkligen få den där härliga sommarkänslan.
Kort av Milo Lilja

Vi blir kvar i stenriket men låter den malas ner till fin, fin sand. Sist ut idag får Skberg74 presentera sin sommarlayout som skildrar något av det mysigaste vi kan göra under sommaren. Bassäng, sjö eller hav spelar en underordnad roll huvudsaken är att det får plaskas ordentligt men det är klart, lite sand mellan tårna är väl aldrig fel ...


En sommardag på stranden utanför Falkenberg. Jag har använt sand (tyvärr inte sandstrandssand utan Chinchilla sand) och snäckor som vi plockat på samma strand.
Layout av Skberg74

En barfota promenad i sanddynerna ger inte bara bra motion, det ger fina fötter också. =)

Annat som några går på är glödande kol. Kol möter vi utomhus under sommarens alla grilltillfällen. maxell har norpat åt sig några kolbitar, smetat över papper och scrappat något sotigt.


När jag började scrappa för flera år sedan var det första jag gjorde att fundera ut vad jag hade hemma som jag kunde använda mig av. En av de första saker jag kom att tänka på var saker som kan användas för att färga in eller måla vitt papper för det hade jag massor av. Jag provade olika saker och bland annat norpade åt mig några kolbitar och gick loss på vitt papper. Det sotade rejält och vart svart både här och där. Om du provar själv rekommenderar jag att du använder en oöm yta (gärna utomhus i sommar), oömma kläder och gärna fixerar sotet med fixeringsspray.

Detta papper har nu legat till sig ett par år och det vart varken grillning eller eldningstillfällen som jag scrappade kring. Istället valde jag ett annat "sotigt" tillfälle som hör sommaren till... dragracing!

Layout av maxell



Sotiga närbilder
Layout av maxell

Passa på att njuta av alla utomhusaktiviteter som sommaren har att erbjuda men glöm inte att plocka med dig fynd hem till din scraphörna. Ett kul sätt att ge mer djup och innebörd åt det alster du skapar.

Några exempel på vad vi använt under de gångna åren finner du genom att använda sökfunktionen i högerspalten. Ett axplock bjuder jag på i länksamlingen nedan.

Great Outdoor month
I år firas; i USA, Great Outdoor Month för sjunde året i rad. Meningen är att uppmärksamma alla de fördelar som ett aktivt uteliv (utomhus - inte på krogen) för med sig i form av en hälsosammare livstil. Det sker i form av olika utbildningsprogram om miljö och hälsa både på ett nationellt och lokalt plan. Olika föreningar och organisationer drar sitt strå till stacken genom att arrangera diverse utomhusaktiviteter.

Just denna veckan firas dessutom The great outdoor week och den 12 juni firas National Get Outdoors Day (GODay) - en dag med exta många aktiviteter.

Passa på att fira din egen GODay du också på lördag!

Länkar
FAQ USA.gov


Skrotbokens länkar
Höstens färger - beige 2008 - en layout med strandfynd med mera (Bi och Sam)
Dukningar inför hösten bjudningar - här användes material från utomhus för att göra dukningar inomhus (Alien Bling)
Mall till spökhus - mall till (och länk till) ett spökhus som kan kläs med glasspinnar (maxell)
Våra barn tar in hösten - här används saker som hittas i naturen för att skapa tittskåp med hösttema (Sam och maxells son)
Julklappsstuga 11/12 - Tomtar av pinnar - här används trämaterial för att göra juldekorationer (Sam)
Rock on! - inför i dagarna återigen aktuella Sweden Rock Festival länkar vi till ett inlägg där diverse "skärp" som vanligen inte ska vara i naturen använts (Carola och maxell)
Välkomnande dörrkrans - använder material från naturen för att göra en dörrkrans (Bi)
Något som aldrig går ut tiden - en layout med en upphittad rostig kapsyl (maxell)
Säg det med toner... - en layout med pinnar från träd (maxell)
Sams byteshandel 2 - här använder vi glasspinnar på olika sätt

0 kommentarer: