av Birgitta/Bi

Inför Jordens dag; Earth Day, som firas den 22 april vill vi presentera en färgstark kvinna och skapa med kartor och detaljer som är reserelaterade.

Jordens dag är en tradition som startades i USA 1970 för att uppmärksamma världens miljöproblem. Det var den amerikanska senatorn Gaylord Nelson som tog initiativet till detta. Sedan dess firas Jordens dag vart år den 22 april. Ett ämne som är dagsaktuellt med tanke på de eventuella konsekvenser som vulkanutbrottet på Island kan medföra för miljön både på kort och lång sikt.

En annan mindre positiv effekt som vulkanutbrottet har fört med sig är att flygtrafiken blivit lamslagen. Den kvinna som vi ska få stifta bekantskap med idag hade säkert haft ett och annat att säga om den saken också om hon levat idag.

Ung dam med framåtanda ...
Första kvinnliga piloten att flyga över Engelska kanalen var en ung dam vid namn Harriet Quimby. Det hela skedde den 16 april 1912. En fantastisk bedrift med tanke på de givna oddsen. Läs gärna mer om denna spännande kvinna, följ länken nedan.

Hennes bedrift kom dock att hamna i bakvattnet av den världsomspännande nyheten att Titanic hade förlist på sin jungfruresa.

Harriet Quimby föddes 1 maj 1875 i ett lantbrukarhem i Manistee County, Michigan.

1903 flyttade Quimby till New York där hennes journalistkarriär på välkända Leslie's Illustrated Weekly tog fart. Så småningom blev hon kolumnist under rubriken Home and the Household. Där gav hon goda råd till kvinnliga läsare, rådde dem att skaffa jobb och att bli självständiga och att klara sig på den låga inkomst en kvinnlig yrkesutövare kunde räkna med. Det var också genom sitt yrke hon kom i kontakt med flygandets konst. Harriet Quimby fick dock inte njuta länge över bedriften då hon tre månader senare förolyckades i ett flyghaveri utanför Boston när hon deltog i en uppvisningsflygning.

Drömmar och minnen ...
Idag skapar vi om resor både livsresan, resor vi drömmer om och resor vi minns. Kartor och reserelaterade detaljer finns med på våra alster.

Vi inleder med resan genom livet och ett par gratulationskort.


Ett Grattiskort till en 40-årig "Gubbe", där jag har spunnit lite extra på att det är nu Äventyret börjar.
Var nyfiken och upptäck livet!

Sanna platser i livet finns inte på kartan, Herman Melville

Kort av Jajisses



Det här kortet fick jag beställning på. Det är till en kvinna som gillar att pyssla med sin trädgård och som ofta flyger och hälsar på sin släkt i Stockholm.

Jag valde stämplar som jag tycker passar till henne, la till bokstäver från ett klippark (cut out), ett flygplan i filt och födelsedagsbarnets ålder på en QuicKutz-ruta. Underst sitter ett vackert blommigt papper.

Kort av Samara

En födelsedag kan också innebära en inbjudan till ett äventyr ...


Då jag planerar att överraska min man med en resa längre fram i vår var det här temat som klippt och skuret för mig. Jag valde att göra ett enkelt kort i grönt, som är min mans favoritfärg, med ett budskap om ett mindre äventyr. Nu inväntar jag bara det perfekta tillfället att överlämna det!
Kort av Hellen



Aktiv närbild
Kort av Hellen

Ett naturnära äventyr bjuder Bollebygdsbo in oss till.


Eftersom jag är lite tvärtemot liksom så blir det en inbjudan/förfrågan om cykelsemester. =)

Tyvärr har jag inte varit på cykelsemester någon gång - ännu. Det beror mest på att vi inte kan ta med hunden då. Däremot tar vi alltid med cyklarna när vi åker på semester inom Sverige.

Kartan är en orienteringskarta. Den är bra att använda om man vill cykla småvägar. =)

Kort av Bollebygdsbo



Naturnära närbilder
Kort av Bollebygdsbo

Nu behöver inte inbjudan till äventyr bara gälla andra - vi kan även skapa om våra egna förväntningar och önskningar.


Jag tror inte att jag är ensam om att fascineras av kartor, att titta på och fantisera om/planera resor. Ibland långt bort och ibland på närmre håll. Nästa gång jag åker söderut när det blir varmare så hoppas jag hinna med en loppisrunda i Skåne där jag besöker minst de utpekade platserna.
Layout av Milaja

Att förväntan kan vara stor även medan man är på väg visar Samara


Här har jag scrappat med ett foto från vår semesterresa till London.

Det var en häftig upplevelse att åka London taxi för första gången. Jag hade min mp3 spelare med och lyssnade på låten med Buck Fizz där refrängen går just "Getting in to London town"

Jag använde ett gult papper som fotomatta mot det ljusblåa bakgrundspappret. Runt fotomattan har jag också lagt till glitterlim. Bradsen med resetema, som ingår i ett kit, kom till användning liksom taxin från QK set med tema England. Rubriken är utskriven från datorn och journalingrutan är ett scraptillbehör. De runda dekorationerna är såna mjuka som följer med när man köper cd-skivor i storpack på pinne. Jag har färgat in dem med en en stämpeldyna.

Layout av Samara

Varje resa ger minnen för livet. Förhoppningsvis är det positiva minnen som vi får bära med oss. Små detaljer som vi minns, känslor vi känt, små minnessaker som vi plockat med oss, ja, allt möjligt som kan hålla minnet levande får möjlighet att rymmas i en enda layout. Vilken fantastisk hobby vi har. =)


När jag och dottern var ute och seglade med min far för två somrar sedan satt jag och kikade lite på sjökortet. Fick en ingivelse att jag skulle fotografera det och gjorde så. Ett utmärkt sätt för mig att komma ihåg var vi varit, plus att man kan visa på bilden lite mer exakt. Pilen på fotot markerar den lilla ön Ängholmen i Gryts skärgård, det är där vi befinner oss och det var också där jag spenderade stor del av mina somrar som barn. Vi älskade den lilla ön och åkte dit mer eller mindre varje gång vi var ute med båten. Jag har många härliga minnen därifrån, det var jätteroligt att återvända dit och även att få visa min tjej var vi badade och byggde sandslott osv.

Jag önskar att jag överlag var bättre på att fotografera små detaljer och vardagssaker. Man vet aldrig när man kan behöva dessa foton!

Layout av snorsk



Glittrande närbilder
Layout av snorsk



Jag och min sambo var nyss i Ft Lauderdale på semester och det blev en hel del bilåkande, vi fick en karta från biluthyraren och den har jag med i bakgrunden på denna layout. En välanvänd karta kan jag tillägga. =)
Layout av Sarateres



Här har jag scrappat en bild från den sightseeing tur vi gjorde på Seine när vi 2002 var i Paris.

Jag har använt mig av många olika digitala dekorationer på temat resor och kartor.

Digital layout av Skberg74



Simon är på skattjakt i sin urtjusiga piratdräkt som han köpte på legoland för egna pengar. Den ville han helst inte ta av sig på flera da´r. Här är han på Campingen i Danmark och helt inne i sin egenvärd, efter egenritad karta, går han och stegar upp var skatten ligger. En dansk dam står roat och tittar på och utbrister på bred danska "AEr der icke Kapten Klo"... reserverar mig för om danskan är korrekt ;-D.

Jag hittade ett scrappapper i mina gömmor med motiv av gamla kartor. Jag klippte ut några, chalkade kanterna och rullade ihop, knöt snöre runt... en liten fartygs-charm får symbolisera båtresan över till Danmark.

Layouten är inspirerad av piratkostymen med detaljer som guldband och brodyr. Kråset runt runda fotot har jag gjort av själva "brodyr-kanten" från ett tårtpapper som jag fäste med dubbelhäftande tejp på baksidan av fotot som är monterat på två lager kraftig kartong.

Och som vanligt upptäcker jag att det inte finns plats kvar för dokumentation... så den är textad på ett journalblad, nerstucken i en ficka som jag gjorde på baksidan av layouten. Jag stansade bort en halvcirkel från bakrundspappret för att man lättare ska få tag i och se se vart dokumentationen finns.

Layout av Cissi



Detaljrika närblider
Layout av Cissi

Visst är det härligt med barn - så enormt fokuserade på livet här och nu samtidigt som de kan vara miltals borta i tanken. =)

När sommaren så småningom nalkas och resandet tar ordentlig fart vill vi uppmana dig att verkligen ta vara på varje ögonblick och leva här och nu men samtidigt ta varje tillfälle till att samla minnen och små ting som kan hjälpa minnet på traven sedan när du kommer hem igen.

Länkar
Wikipedia om Harriet Quimby
Wikipedia om Jordens dag

0 kommentarer: