Pi på cirklar

on 19 augusti 2009

av maxell

Cirklar förekommer i olika former i vårt skapande. I det här inlägget presenteras inspiration där minst en cirkel ingår i varje alster.

Vissa saker går runt och runt igen. Högaktuellt är alla motorcyklar och barnens cyklar och sparkcyklar som kommit fram nu i sommar. Rallysäsongen är snart i slutfasen efter en sommar fylld av rullande hjul och bränt gummi. Vi börjar också kunna skörda frukter och bär och vi har återigen fått se hur växterna startat från noll och sedan går hela vägen runt tills det är dags för dem att vila igen.

Det här inlägget påbörjades redan i mars. Vi ville helt enkelt uppmärksamma den så kallade Pi-dagen. På amerikanskt vis skrivs datumet som 3/14 och som bekant avrundas pi till 3,14. Pi är en viktig ingrediens i alla cirklar och därför valde vi att skapa med cirklar som går hela vägen runt. Utifrån följande ord

Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world.
Albert Einstein

presenterar vi våra runda tolkningar.

Först ut är såklart hon som verkligen gillar cirkar och att skapa med dem. Carola har ritat sina egna och skapat ett intressant bakgrundspapper som hon blandar med än fler cirklar i olika material.


Att skapa med cirklar älskar jag. Så jag högg tag i denna utmaning och började med att rita upp massor av cirklar på en slät cardstock med svart Promarker. En av cirklarna fick bli titelcirkel och ramades in med en foamcirkel. Den har jag klippt ut från ett av mina glasunderlägg från Ikea. Lite måste man ju offra för konstens skull ;). Runt fotot har jag målat en ram med akrylfärg för att jag tyckte att den blåa himlen flöt ut i pappret för mycket. Sanden ville jag däremot spara så mycket som möjligt av så därför blev ramen inte sluten.

Något som man ofta hittar på stränder är fågelfjädrar. Har inga riktiga så jag slängde dit 2 stycken i syntet istället. Övriga cirklar återfinns i bradsen.

Layout av Carola

π-dagen firades för första gången 1988 på museet Exploratorium i San Fransisco. Där firar man fortfarande dagen med att äta paj och pizza dels på grund av den runda formen men också med tanke på det engelska uttalet av π. Det senare har har Birgitta tagit fasta på och med tanke på att det är säsong för frukter och bär passar det bra att bjuda på "paj"-party. :)


Jag har helt enkelt gjort ett inbjudningskort till paj-party. Pröva gärna att bjuda till en fest med paj som genomgående tema från förrätt till efterrätt.

De runda formerna har här fått bli lite mer ovala och finns med både i pajens form och i bakgrundens ballonger..

Kort av Bi

Vi fortsätter med en ordlek med pi och lite matematik. Sam uttalar pi upphöjt till 2 och skapar utifrån det.


Titeln kommer från texten i sången "Pippi, Pippi, Pippi det är jag..." och det stämmer ju bra där jag står mitt i bilden!

Mamma skriver: Sam som inte kommit så långt i matematiken ännu läser Pi x 2 och får då Pi-p-pi med tillägget Långstrump. Runda former finns i alla prickar och i bakgrundens cirkelformade papper samt i myntet.

Layout av Sam



Detaljbilder på den söta apan - Herr Nilsson, en guldpeng från Astrid Lindgrens värld i Vimmerby och den lilla Kurrekurreduttön där pappa Efraim är Kung. Naturligtvis har Lilla Gubben lämnat lite spår efter sig också.
Layout av Sam

Jag (maxell) avslutar med en tolkning baserad på en klassisk rund form - hjulet.


Jag valde att skapa om fordon med runda hjul och använde cirklar för att dels markera det viktiga i fotona och dels cirklar som dekorationer.
Layout av maxell



Som min son säger: "Rundiga" närbilder
Foton av maxell

0 kommentarer: