Sams byteshandel

on 11 juni 2009

av Sam

Jag har alltid varit lite avundsjuk på mamma när hon har deltagit i olika swapar och fått en massa hemlighetsfulla paket. Nu tog jag chansen att starta en egen!

I och för sig så har det väl oftast slutat med att jag har öppnat nästan alla hennes paket (ja, jag erkänner, det är inte alltid jag fått lov till det - men man blir ju så sugen!), men nu när jag fick chansen så ville jag hitta på min alldeles egna variant. Sagt och gjort, jag funderade ett slag, för jag vill ju inte göra som alla andra, ska det vara min swap så ska det.

Reglerna för Sams swap
1. Eftersom jag om jag får chansen ändå öppnar alla paket på en gång så är det inte mycket idé med att packa in den i små paket - dessutom är det mindre miljövänligt! Alltså inga paket!

I stället fick de som skulle vara med skicka en sak, precis vad som helst och till viket värde som helst. Något du gjort själv, hittat där hemma eller har köpt, det spelar ingen roll vilket.

Det gör att det här dessutom är en bra swapmodell för dem som inte har så mycket pengar eller färdigt inköpt material hemma. Dessutom kan man vara hur få eller nästan hur många som helst som är med och swappar.

Du måste bara ha så många saker av samma slag som antal deltagare. Ach, ni fattar när ni ser vad vi hade med i vår swap.

2. Alla skickar ett brev med sin utvalda sak, i så många exemplar som man är deltagare i swapen (glöm inte behålla ett ex själv) till den som är samordnare; här var det jag, tillsammans med returbrev och porto.

3. Samordnaren (jag) sorterar så att alla får var sitt brev tillbaka med alla de andras saker i. Nu skall alla ha helt likadana kit att skapa med!

4. Dags för själva skapandet!

5. Den som samordnar kan nu även hitta på fler regler om hon vill. Jag bestämde att vi skulle ha med så mycket som möjligt, helst allting, av det som vi fått. Dessutom skulle man ur den biten mesh som var med göra en bokstav, i övrigt var det helt fritt att lägga till vad man önskar!


Detta fanns med i våra brev, lite mer än en sak per man som synes men det är OK.


Vi blev åtta deltagare i swapen och lagom till nyår kunde jag skicka ut svarsbreven. Tanken var att vi skulle presentera våra alster i februari och alla andra var jätteduktiga med att skicka in sina alster till mig. Men jag då? Jag hamnade i svacka. Trött efter skolan och ingen lust alls att scrappa överhuvudtaget. Efter många försök från mammas sida att få fart på mig så lyckades hon faktiskt få mig att tycka det är kul igen så nu har till och med jag blivit klar.

Tack kära kompisar för att ni stått ut med väntan!

Våra resultat då, se själv och njut!


När jag fick hem alla dekorationer så kändes temat för mig givet på engång. Något gammalt, som jag förknippade med tidsdekorationerna.

Hittade en gammal bild på mig, mamma och våran hund Bamse. Kvalitén på fotot är riktigt usel, den är inscannad och utskriven för flera år sen. Men det i sig gjorde fotot än mer charmigt på något sätt.

Jag använde mig av alla dekorationerna och lite till ;-). Det gick fort att få ihop allt. Var tveksam i början men allt föll på plats som ett pussel när jag väl började skapa. Bladet ur pocketboken har jag skrynklat, målat med lite vanlig vattenfärg,
sprayat med glimmermist och till sist chalkat. I ordet pose har jag klippt ut P ur meshen.

Så rolig swapp och utmaning för mig att scrappa i lite dovare färger.

Layout av Carola



Klockan och kalendern fick mig att tänka på tid, så temat fick bli filmen Roush Hour, med min favoritskådis Jacke Chan.
Pagoden, det röda bandet, trädet och den cirkelformade filtdekorationen passade också in på det orientaliska temat.

Layout av Samara



Min första tanke, när jag såg delarna i swapen, var "Oj, tänk om jag hade nåt japanskt att scrappa..."

Jag visste inte alls hur jag skulle få ihop det, för jag ville inte ändra på någonting. Inte för att jag tycker det är fel, det om någonting är ju kreativt, men för mig personligen skulle det inte bli lika stor utmaning ifall jag gjorde sakerna till "mina", i färg och form. Så...jag bestämde mig för att behålla allting som det var.

Så beslutade jag mig för att utgå från Kitty-klistermärkena, och valde ett foto på en av mina töser, i sin gympadräkt. Sedan monterade jag bara, utan att prova lägga ut först. Det blev som det blev, men det var kul :) Jag lade till ett par småsaker, för att knyta ihop färger och teman, och resultatet blev väl en tanke om en ballerina som reser runt i världen. Eller nåt... *skratt*

Layout av Scräpemma



Lite närbilder.
Här syns också den lilla metallfjädern från en kasserad penna tydligt.

Foton av Scräpemma



Direkt när jag packat upp alla roliga saker ifrån kuvertet så visste jag vad jag ville scrappa om, Time står det på en av stämplarna och det var tiden som gått sedan jag ringde samtalet till mina föräldrar för att berätta att dom var morföräldrar som jag ville scrappa om. Fotot på layouten har sambon tagit just när jag ringer det samtalet, har bara varit vaken ur narkosen en kort stund och har nyss träffat vår älskade
Layout av Skberg74



När jag först såg innehållet i detta kit kändes det spretigt och jag såg flera olika layouter framför mig där delar ingick. Nu bestämde jag ändå att sätta allt på en och samma layout. Jag tog fasta på diecuten föreställande en pagod och tänkte efter om jag kunde ha något foto på en sådan. Jag kom ihåg att jag besökte Jurung Gardens när jag var i Singapore och letade reda på de foton jag har därifrån. Där fanns det mycket riktigt en pagod. Jag la till några till foton - hela fem stycken - och började placera ut allt.

Nästan direkt insåg jag att bakgrundsfärgen skulle kännas fel hur jag än valde den och därför valde jag istället en genomskinlig bakgrund. En genomskinlig bakgrund ger roliga effekter och speciellt kom jag på att mesh skapar magi med en genomskinlig bakgrund.

Jag distresserade boksidan i samma färgskala som de distressade tidselementen. För bättre matching valde jag att ändra färgen på ramen som ursprungligen gick i orange. Min lösning för att använda magic mesh för en bokstav är att jag klistrade fast den på ett papper och sedan stansade jag ut bokstaven i fråga. Ett foto utgick innan jag monterade ihop layouten. Annars är det mesta så som det var och allt från kitet är med.

Layout av Maxell



Närbilder med fläktar från Asien
Foton av Maxell



Det var roligt att få skapa med saker som någon annan hade valt, det blev en utmaning att få ihop det!

Tack Sam för att du fixade detta! Det var verkligen en kanon idé

Layout av Henrietta



Från början hade jag tänkt scrappa om mina katter men färgen till skrivaren tog slut så jag fick rota i mina gamla foton och hittade det här från när jag var 14-15 år gammal. Jag står framför ett vallmofält och poserar.

Jag använde decoupagelack för att limma fast boksidorna därav glanset. :)

Det är viktigt att tillåta sig drömmar, både framtidsdrömmar och dagdrömmar. Och i tanken finns det ju varken pengar eller avstånd som håller en tillbaka.

Layout av Alien Bling



När jag tittade på innehållet och började fundera kring vad de olika tingen kunde betyda för just mig, blev jag rätt snabbt klar över att de alla kan representera allt det jag vill men inte alltid hinner. Tid att resa, läsa, njuta, leka, skapa och att bara få vara, till exempel i vår trädgård! Jag skissade på ett par olika upplägg men det var detta som passade mina bilder bäst.

Den andra och egentligen bättre skissen - gissa vad som hände med den!

Layout av Birgitta/Bi

Slutligen den layout alla så troget fått vänta på. Den satt långt inne men när mamma äntligen hittade de perfekta fotona till mig lossnade alltihopa. Tack för det mamsen.


Ja, ja, ja det var jag som tog den bästa skissen men har man "kramp" så har man, dessutom passade den mina bilder mycket bättre, så det så! =9

Jag gick på Ju Jutsu förra våren och visst var det kul och jag lärde mig massor men jag hade ingen jämnstor träningskompis så det blev lite tråkigt i längden. Längtan efter terminsavslut och gradering var därför stor men till sist kom dagen då jag fick jag mitt gula bälte!

Layout av Sam



Lite närbilder
Foton av Sam

Återigen ett stort TACK till alla som ville vara med och byta grejer med mig.

0 kommentarer: