Pippi på fåglar

on 26 april 2009

av maxell

Fåglar är överallt nu. De är både inne och ute och i vårt skapande. Vi skapar med fåglar eller fågelrelaterade papper och dekorationer.

Pippifåglar är utan tvekan ett av de stora motiven som gäller inom flera områden inklusive scrapping. Själv tänker jag spontant på den ljuva fågelsången som kommer med våren eller varför inte tuppen, hönan och kycklingen som vi råkade på i påskhelgen.

Birds are popular
Birds are without doubt one of the most popular "items" depicted in several areas including scrapping. I spontaneously come to think about the delightful bird song that comes with the arrival of spring or why not the cock, the hen and the chicken we met during Easter?

Skapa med fåglar
Vi har under veckan som gått skapat med tema fåglar.

Jag (maxell) hade som första tanke att använda papper med fågelmönster för att scrappa vårt fågelhus. Det resulterade i två layouter i helt olika färgskalor.


Det första pappret med fåglar är matchat med två till papper från samma serie. Eftersom de är så pass mönstrade som de är ville jag inte ha mer dekorationer.

Grabben har länge pratat om att han tycker att vi ska ha ett fågelhus. En dag i mars grävde vi oss fram i djupsnön till ett fågelhus som stod på tomten. Det fick komma upp och gissa om grabben blev glad när han kom hem och såg det...

Layout av maxell



Fågelskådande på nära håll. Notera grabbens egenhändigt skapade detalj. ;)
Foton av maxell

Henrietta har gjort ett härligt vårinfluerat kort med en fågel som det riktigt skiner om.


Den stolta glänsande fågeln står i centrum under våren som en budbärare om de varma dagar som komma skall.
Kort av Henrietta

Anna har valt att scrappa ett möte en ståtlig fågel - påfågeln. Hon har matchat det hela med passande papper och glittriga detaljer.


Jag var ivrig att träffa påfåglarna på Rhodos, men de var inte lika ivriga att träffa mig. Jag fick några halvbra bilder tillslut ändå.

Jag valde ett blått bakgrundspapper för att matcha deras färg. Det blå papperet med solfjädersmönster som jag använde till fotomatta tycker jag på minner om deras små "buketter" på huvudet. Det randiga papperet har jag för att få mer färg och liv i layouten.

Layout av Samara

Den andra layouten som jag (maxell) gjorde går som sagt i en helt annat färgskala.


Det finns en anledning till att vi inte plockat fram fågelhuset förut. Kort efter att det nu kom upp intog husets konung en position där han hade god uppsikt över läget...

Titeln lämnar öppet för tolkning om vem som väntar och på vad. Själv ser jag en viss anknytning till väntan på fågelkvitter och blommor. Vid fototillfället kändes dessa typiska vårtecken mycket avlägsna.

Layout av maxell



Pippi på närbilder...
Foton av maxell


Skrotbokens länkar med trendspaning
Pricka in trenden av maxell

0 kommentarer: