av Mahlin78

Dagens inlägg handlar om att uppmärksamma acceptansen av olika kroppars form och utseende, med anledning av International No Diet Day som infaller just idag. Vi inspiratörer tar oss an detta genom att använda minst två av varandra oberoende former, och även ett ljusblått band.

International No Diet Day
International No Diet Day (INDD) är en årligen återkommande dag för att hylla acceptansen av våra kroppar. Dagen grundades av Mary Evans Young, se mer nedan. I detta ingår även att acceptera fetma och våra kroppars mångfald, att ha en hälsosam livsstil med fokus på god hälsa oavsett storlek, och att uppmärksamma bantningens potentiella faror och dess stora risker. Dagen hyllas genom feministiska grupper i flera länder runt om i världen, till exempel USA, Kanada, Brasilien, Indien, Israel, Australien, Nya Zeeland och Danmark. Den genomgående symbolen för detta är ett ljusblått band.

Mary Evans Young
1992 startade Mary Evans Young INDD efter att självupplevt Anorexia Nervosa. Som en följd av detta började Young arbeta med att få människor att acceptera sig själva som de är och vara tacksamma för den kropp de har. Efter att sett och läst om två olika extrema fall utifrån viljan att bli smal för att passa in i samhället, bestämde sig Young för att starta INDD, ursprungligen tänkt att bara gälla i England. Men bara en vecka innan första dagen skulle genomföras beslutades det att dagen skulle bli internationell. Ursprungligen låg dagen på ett annat datum, men flyttades så småningom till den 6e maj som även är Youngs födelsedag.

Vad är en diet?
Ordet diet betyder kosthållning och är en persons samlade kostintag och matvanor. Begreppet diet används ofta som en beteckning och innebär att någon vill anpassa kosten eller utesluta saker ur den av olika skäl, till exempel etiska skäl, religiösa skäl eller av hälsoskäl. Dieter kan till exempel vara fria från socker, animaliska produkter, mjölk, gluten mm. Många dieter är tänkta att utesluta allergiska reaktioner, vara diabetesvänliga eller kompensera för ett sjukdomstillstånd. Många dieter är en del av bantning.

Det finns hur mycket som helst att läsa inom ämnet, och lika mycket att skriva. Därför lämnar jag ämnet skrivmässigt och låter er läsare själva botanisera vidare inom det ni finner intressant. Att man kan få uppfriskande diskussioner kring detta med dieter är i alla fall säkert!

Dagens alster är alltså gjorda utifrån INDD:s symbol, det ljusblåa bandet, samt två av varandra oberoende former. Vi vill helt enkelt hylla våra kroppars olikheter! Först alstret blir en läcker fågelholk.


Jag fick lust att göra en fågelholk i ljusblått. Kan det bero på vårkänslor tro?

Holken representerar ju flera former men jag tänker här mest på den runda formen i ingången och den rektangulära formen hos taket.
Blått band fick klä in takets framkant och den lilla fågeln har också ett ljusblått band/tråd i näbben.

Fågelholk av Bi

Vi flyger vidare till nästa alster som ska ges till den fågelälskade Leo.


Ett grattiskort till en liten Leo som älskar "Pippifåglar".
Kort av frubard

Från fåglar fladdrar vi vidare till fjärilar.


Jag har gjort ett kort, använt två olika blå band och de former jag valt är blomman & fjärilarna.
Kort av Spacegirl

Vi fortsätter med vackra fjärilar och blommor, mycket passande nu under tidiga maj.


Jag har använt en hel del blåa nyanser, regnbågsdyna till cardstocken som jag stämplade på, blått band, blåa blommor och en blå fjäril.
De olika formerna är ju dels den rektangulära biten jag stämplat på, blommornas form och fjärilen. Även den stämplade blomman har ju sin vackra form.

Kort av Chruss

Många fina fåglar och fjärilar har vi sett, nu över till ett betydligt mer avskalat kort.


Jag har gjort ett enkelt kort till min mamma på Mors Dag. De två olika formerna har stansats ut och sedan satts ihop. Blått band och blåa toner på papprena kändes vårigt och fint.
Kort av Mahlin78

Det vackra, avskalade temat fortsätter på nästa kort.


Jag har använt ett ljusblått band som jag knutit en rosett av. Fyrkanter och en cirkel fick bli mina former.
Kort av Kosepute

Mindre kort gör sig oftast bäst i ett enkelt utförande som vi ser här nedan.


Jag har en förkärlek till att göra små kort 3x3 inch. De är så användbara och roliga att göra. Detta blev ett enkelt kort där de olika formerna är själva kortet och sexkanten på. Tillsammans med flera blåa band blev det en fin helhet.
Kort av Pyssellina

Från mindre kort är klivet stort till en layout. Men lika vackert är det med sparsmakade layouter.


Ett blå och vitrutigt band tillsammans med lite spillbitar som tar igen färgerna på mitt foto. De olika formerna som jag har är moln- och stjärnformen.
Layout av Hozzan

Som dagens sista alster har vi ett barninspirerat kort. Vackert, och det får mig att reflektera kring barn och deras syn på detta med dieter/kosthållning och kroppens form och utseende.


Jag har valt att göra ett enkelt kort med en ljust blå bakgrund till det ljusblå bandet och en måne, några stjärnor, en pojk och en fallande nalle – allt i svart.
Jag valde att inte lägga till någon text då kortet inte är till någon, men nere till höger finns det plats för en passande text.

Kort av Tussling


Att barn gör som vi vuxna gör, det är jag själv ett lysande exempel på. Inte gör jag som jag blev tillsagd inte! Vi vuxna ska nog tänka en extra gång innan vi gör något på ett visst sätt utan att vara beredda på att barnen i vår omgivning tar efter. Och ta vara på varandra!

Länkar
- Vårdguiden om anorexi
- Vårdguiden om bulimi

Inlägg om temadagar av olika slag
- Heja Sverige och klassisk sommarmat av Bi
- Passion för choklad av Pippin
- Återvinn för världsmiljön av maxell


Länkar till olika kategorier
- Vi använder färg
- Vi använder olika material
- Vi fokuserar på form


0 kommentarer: