Ugglor i mossen ...

on 8 mars 2014

av Birgitta/Bi

Mars månad kallades förr för vårmånad och/eller ugglemånad därför välkomnar Skrotboken våren genom att skapa valfritt alster där minst en uggla finns med.

Mars månad är den första vårmånaden och i slutet av månaden är det åter dags att ändra till sommartid. För oss som gillar värme och ljusare tider är det hoppfullt att veta. Att mars kallas för ugglemånad är nog inte så förvånande eftersom ugglorna är mycket aktiva just nu med att förbereda sina bon inför våren. Skrotboken passar på att skapa ett vårligt alster där minst en uggla finns med.
Pippin får inleda med ett säkert vårtecken.


Inte ugglor i mossen, men väl murklor, en av vårens delikatesser. Det är fantastiskt gott att göra sås på, bara man är noga med att förvälla dem ordentligt. Det finns ju en del gift i dem.
Jag har gjort en digital layout med ugglor som dekoration och även embossade ugglor på pappret.

Digital layout av Pippin

Jag måste dessvärre erkänna att jag är dålig på allt som har med svampplockning att göra och murklor är inget undantag, däremot älskar jag att använda dem när de väl finns hemma. Finns med andra ord utrymme för förbättring inom området. ;)
Mahlin78s vårtecken passar mig dock som hand i handsken - instämmer i längtan.


Jag har letat reda på bilder som är tagna våren 2013 och visar den första fikastunden på uteservering, första grillningen och första frukosten. Som jag längtar till denna tiden!
Digital layout av Mahlin78

Vi dröjer oss kvar vid de ljusa vårliga färgerna. En serie kort får inledas av vår gästinspiratör Citronlime.


Jag valde papper först, letade efter pasteller i mina block, och sen kom jag på att jag hade en ugglestämpel som jag faktiskt inte använt än, trots att det var flera år sen jag köpte den. Så färgade in pappret med distresser och sen stämplade ugglan på. Givetvis så var jag tvungen att ha blommor och bling också.
Kort av Citronlime

I samma färgskala men med något mer mättade färger finner vi Koseputes alster och här tillkommer fler vårtecken.


Jag har gjort ett bra-att-ha kort med en söt uggla på. Vårfärger för mig är grönt, gult och rosa, så det har jag använt till kortet. Och små söta björklöv bakom blommorna, både björklöv och blommor är ju riktiga vårtecken!
Kort av Kosepute

I Skåne där jag (Bi) bor har vårblommorna redan kommit en bra bit på väg. Såg faktiskt de första Tussilago/Hästhovarna i måndags. Björken väntar jag ihärdigt på för då är det dags att ta itu med beskärningen av rosor och lavendel. Ett vårarbete så gott som något.
I stort sett i samma färger, men med tillskott av renare blått är Spacegirls kort.


Jag har gjort ett bra-att-ha-grattiskort. Med blommor, en fågel, en uggla och bling.
Kort av Spacegirl

Ännu mer blått finner vi Chruss kort.
Vi bor i ett avlångt land och medan jag i söder njuter av vårblommor väntar de i norr på helt andra vårtecken.


Vårliga tecken är ju bland annat att isarna spricker upp och farvattnet fylls med fartyg, stora och små. Även lite pirater är ju inte sena att dyka upp ...
Kort av Chruss

Ett Grattiskort har även Hozzan gjort men nu lämnar vi de ljusa pastellerna och går över i mer jordiga nyanser. Här ett riktigt fiffigt kort med dolt budskap.


Jag har en die som man kan göra rivkant på som det brukar finnas på förpackningar, men det är också roligt att gömma meddelande så att mottagaren får jobba lite för att få fram budskapet.
Kort av Hozzan



Dubbelt upp i ugglor då eftersom den brad jag använt också var en uggla.
Kort av Hozzan

Jag måste säga att jag gillar lösningen med en dold hälsning. Tack för en sneakpeek på kortet innan det monterades så vi fick se själva hälsningen också. Ett kärleksfull kort med mycket humor i.
Sista kortet för idag är gjort i en kortmodell som har blivit ofantligt populär de senaste månaderna. En tutorial över modellen kommer att publiceras imorgon.


Ett "card in the box" kort till min dotter då hon efter många vedermödor äntligen fick klart sin skoluppgift om miljöfrågor.
Den vårliga tolkningen från mig blir: Den bruna jordiga utsidan som öppnas ...

Kort av Bi



... och ut springer våren fram med blommor, fågelsång och vad det lider också en hel del fjärilar.
Kort av Bi

maxell får avsluta dagens vårtecken i uggelsällskap med en tydlig uppmaning så här i början av året. Tänkvärda ord ...


Vårtecken som begrepp används - på gott och ont - i olika sammanhang. Ofta sker det för att mer eller mindre "se ljust på saker och ting" oberoende verkligheten.

Här har jag kopplat detta förfarande med begreppet till den storögda, fluffiga, observerande och avvaktande ugglans mest kända egenskap ...

Art Journal av maxell



Art Journal av maxell

Likväl som att vårstäda trädgården eller bostaden kan vi behöva ta en stund till att reflektera över oss själva och "vårstäda" lite där också. Kanske är det just denna helg du ska prioritera att ge dig själv tid för att hinna ikapp dig själv. ;)

Många; liksom jag själv, tycker att det att vara uppe i och aktiv i en skapande process är rena terapin så varför inte ta chansen att likt maxell kombinera de båda. Sätt dig och lek förutsättningslöst med färg, form och olika material och bara se vart det leder. Bli klok som en Uggla!
Nedan lite länkar till tidigare inlägg där vi skapat med och om fåglar.

Skrotbokens länkar
Alla fåglar kommit re´n, vårens glada gäster av Pippin, Inlägg från 2013
Sagofåglar av Bi, Inlägg från 2011
Pippi på fåglar av maxell, Inlägg från 2009

0 kommentarer: