Sifferlek

on 14 mars 2014

av Mahlin78

Med anledning av att det idag firas Pi-dagen och Matematikens Dag innehåller dagens inlägg alster på temat siffror.

Talet Pi
Pi-dagen är en dag tillägnad just talet π (pi). π är alltså förhållandet mellan sträckan genom en cirkel, som går genom cirkelns mitt, och sträckan runtom cirkeln. Inom matematik kallas detta för förhållandet mellan diametern och omkretsen, och förhållandet är ungefär 3,14 för alla cirklar, oavsett hur stora eller små de är. Dagen inträffar den 14 mars varje år, då detta datum i många länder skrivs som 3.14. I flera länder har dagen blivit en dag då matematik i sig uppmärksammas på olika sätt av skolor, kommuner, organisationer och företag.

Matematiks Dag
Detta är en temadag, även känd som Pi-dagen. Det är en underavdelning till Kungliga Vetenskapsakademin, Nationalkommittén för matematik, som driver dagen och vid ett möte 2013 tog man ett beslut att driva utvecklingen av Pi-dagen mot en nationell Matematikens dag. Syftet med detta är att skapa en dag då matematiken och dess betydelse synliggörs i många olika former och sammanhang, både inom forskningen och i samhället i stort.

Med det skrivet (sagt) är det dags för kluriga sifferkombinationer.


Jag har först torrembossat en massa siffror. Sedan gned jag in VersaMark över hela och clearembossing så det blev ett blankt kort med en text från gömmorna. Ännu ett fiffigt födelsedagskort!
Kort av Chruss

Från ett grattiskort som kan ha många mottagare till en bestämd mottagare.


Det blev ett kort till en blivande femtonåring, med stämplade, färglagda cupcakes, rosor, bling, en stansad bård i filt, siffror och glitterspray.
Kort av Spacegirl

Vi fortsätter på inslaget födelsedagstema.


Detta kort är typiskt mig men i lite mer clean and simple, även om andra kanske inte skulle kalla det CAS. Jag har fått med allt som är jag; rosa, fjärilar, blommor, bling. Först tänkte jag gå wild and crazy på siffertemat, med siffror överallt ... men det slutade visst såhär.
Kort av GI-Citronlime

Från födelsedagskort till födelsedagsfirande.


Jag har gjort en digital layuot med ett foto från min födelsedag 2013, året då jag fyllde 35 år. Dagen tillbringades på spa :-)
Layout av Mahlin78

Från födelsedagstemat ger vi oss i kast med något alla gillar - temperaturer!


Jag har gjort en layout med några instagrambilder från förra sommaren. För att symbolisera att sommaren "aldrig tog slut" har jag stämplat en ram med siffror. På fotona står även datum och temperatur för dagen.
Layout av Kosepute

Slutligen ett alster med matematisk filosofi...


En målad och stämplad (med siffran 1) bakgrund är bas för detta uppslag min art journal - ett uppslag som har en matematiskt filosofisk anknytning... :-)
Art journal av maxell


Närbild.
Art journal av maxell


Själv hade jag länge en väldigt komplicerad relation till matematik, men den har idag utvecklats till en rolig lek när jag är och handlar - att räkna ut totalsumman eller rabatten i huvudet. Det är riktigt bra hjärngymnastik kan jag lova!

Länkar
- Kungliga Vetenskapsakademin


Inlägg om och kring Pi och matematik
- Pi på cirklar av maxell
- Vetenskapliga symboler av maxell
- Vintersport och fem cirklar av maxell
- Lösenord av maxell


0 kommentarer: