av Pia/Pippin

Imorgon, den 4:e mars, infaller i år fettisdagen och den Internationella pannkaksdagen, och eftersom man kan ha svårt att lägga band på sig när det serveras semlor eller pannkakor, så har vi gjort alster med band på. Vitsigt, eller hur?! Banden ska dessutom vara i färgerna grönt, lila och guld, då den amerikanska versionen som firas i New Orleans av fettisdagen (Mardi Gras, fet tisdag på franska) symboliseras av färgerna grönt, lila och guld.

Fettisdagen infaller alltid 47 dagar före påsk och alltid på tisdagen efter fastlagssöndagen. Därmed är den rörlig och kan infalla allt emellan 3 februari och 9 mars. På askonsdagen, alltså dagen efter fettisdagen, började fastan inför påsken, så man passade på att äta en fettrik kost dagen innan. Till exempel de semlor eller fastlagsbullar som vi äter i Sverige, numera inte bara på tisdagen utan ett antal veckor innan. Vetebullarna fylls med mandelmassa och grädde och äts ofta som kaffebröd. Många äter dem också gärna uppblötta med varm mjölk i en djup tallrik. Då kallas de ofta för hetvägg.

Mardi Gras och fettisdag i andra länder
Mardi Gras kommer urspungligen från Frankrike, och var en liknande fettisdag som vi firar. Man åt fettrik kost dagen innan fastan. Traditionen i New Orleans kom sig av en fransk-kanadensisk upptäcksresande som anlände till New Orleans år 1699 och avdelade en bit land som han kallade Pointe du Mardi Gras. Han förde med sig de franska traditionerna inför fettisdagen och etablerade traditionerna i New Orleans. 1872 var den första Mardi Gras-paraden i New Orleans, med den ryske storhertigen Alexis Romanoff som gäst. Hans familjs färger var lila, grönt och guld, och Mardi Gras-festivalen tog dessa färger till sig. Färgerna symboliserar olika egenskaper: lila för rättvisa, grön för trohet och guld för makt.

Fettisdagen firas i ett flertal europeiska länder, bland annat äter man i Norge och Danmark semlor med sylt eller vaniljkräm istället för vår mandelmassa och i Tyskland äter de bullar fyllda med aprikossylt. I många engelsktalande länder äter man istället pannkakor på fettisdagen, därav den Internationella pannkaksdagen.

Här nedan visar vi vad vi hittat på till detta tema. Vi börjar med lite kort och Spacegirls blir det första.


Jag har gjort ett kort till en vän som fyller jämt. Lila ville jag använda eftersom den som ska få kortet gillar lila.
Jag har använt olika sorters blommor, band, blingstenar och en liten fågel i trä.

Kort av Spacegirl

Här kommer nästa kort i raden, detta av Chruss som gjort ett vackert blomkort.


Grattiskort får man aldrig för många av så jag har börjat fylla på i lådan igen med lite ljuva lila toner och matchande band.
Kort av Chruss

Pippin har också gjort ett grattiskort.


Jag har gjort ett födelsedagskort, som passar nån som fyller år på våren. På motivet finns ju syren, som ju är en riktig vårblomma och lila är den också. Bakgrundspappret har mönster med bl a lila och grönt och jag har två band: det ena brett med lövband på och det andra riktigt glammigt med lila, grönt och guld. Jag stansade också ut hörn i guld.
Kort av Pippin

Frubard har gjort ett kort med en lite annorlunda teknik.


Hittade en perfekt tutorial på ett kort att använda sig av spillbitar. Sunburst/Starburst card heter den. Går att göra i en massa olika varianter. 2 olika band, en egentillverkad veckad blomma, en liten vit prima blomma och några halvpärlor. Klart...
Kort av frubard

Nästa kort kommer från Hozzan som har en vacker fjärilsbård på sitt.


Under februari så har solen inte visat sig många timmar i Umeå-trakten. Hoppas nu på att mars blir soligare och längtan till våren och de första fjärilarna är nu stor.
Kort av Hozzan

Koseputes kort har lite "clean and simple"-stil.


Även jag har fått ihop ett grattiskort. Jag har använt två band, ett i grönt och ett i guld som jag jag lagt över varann. Eftersom band är mjuka och går att vika har jag valt att låta dem gå utanför kortbasen, bara att vika in när det ska ner i ett kuvert.
Kort av Kosepute

Även Citronlime har gjort ett vackert kort.


Grönt och lila är en utmaning för mig, och jag gillar utmaningar. Smile Jag hittade snabbt vilka papper och vilket motiv jag ville använda, och sen flöt det bara på. Jag har använt ett ljuslila sidenband och ett ljusgrönt ovanpå.
Kort av Citronlime

Nu går vi över till Mahlin78 som gjort en digital layout.


Jag har gjort en digital layout med en härlig bild från vårens första plantering i ena ytterkrukan utanför vår dörr. Som jag längtar tills det är dags i år!
Digital layout av Mahlin78

Som avslutning har vi här maxell som gjort ett uppslag i sin Art Journal.


Här valde jag att använda mig av alla de tre rekommenderade färgerna, dvs grönt, lila och guld även om de två kontrastfärgerna är i majoritet. För att göra detta uppslag i min art journal lade jag färgerna på bas av collage. På det lade jag detaljer i lager-på-lager inklusive egengjorda dekorationer i form av till exempel en bokstapel.
Uppslag i Art Journal av maxell



Böcker och kunskap sätter guldkant på tillvaron.
Uppslag i Art Journal av maxell

Hur långt innan fettisdagen börjar du äta semlor? Numera säljs de ju strax efter jul. De flesta tänker inte alls på vad de symboliserar och varför man äter dem. Här ovan har jag försökt ge en förklaring till detta.
Nedan finner du en länk till Mardi Gras hemsida, om du är intresserad av den traditionen.

Länkar
Mardi Gras hemsida


Skrotbokens länkar
Rulla, rulla liten bulla - Semlor av Bi
Semlor av Sofia
Fettisdag! av Bi
Med känsla för fred på jorden av Bi Innehåller alster med lila
Trendspaning senhösten och vinter 2008 av ikis Innnehåller flera alster med lila
Romantiska blommor av maxell Innehåller flera lila alster
Ädelt höstmys av maxell Innehåller alster med guld
Golddigger av Bi Innehåller alster med guld
Julens färger - del 4: Guld och silver av maxell Innehåller alster med guld

0 kommentarer: