Idag känner vi glädje!

on 20 mars 2014

av Pia/Pippin

Idag, den 20 mars, är det den Internationella glädjedagen, en årligen återkommande temadag inrättad av Förenta Nationerna. Med anledning härav har vi skapat alster med temat glad/glädje.

Initiativet till den Internationella glädjedagen kom från det lilla kungadömet Bhutan, som lär ha en av världens lyckligaste befolkningar och den 12 juli 2012 togs en resolution av Förenta Nationernas alla 193 medlemsstater att den 20 mars varje år skulle vara den Internationella glädjedagen.
Tanken med den Internationella glädjedagen är att glädje och välstånd inte bara handlar om ekonomisk tillväxt utan även en hållbar utveckling med mänsklig lycka, allmänt välbefinnande, socialt välstånd, jämlikhet och solidaritet.

Datumet inte bara en slump
Att det var den 20 mars som utsågs till den Internationella glädjedagen är inte bara en slump. Den 20 mars råkar vara vintersolståndet, den tid när dag och natt är lika långa och solen är på samma plan som ekvatorn. Man anser att detta skapar en balans och bidrar till att sprida budskapet om stabilitet och fred.

Här nedan kan du se vad vi med glädje skapat till detta tema. Vi börjar med ett kort från Chruss, som har ett citat på sitt kort som stämmer så bra.


Musik - visst är det glädje???!!
Gjorde ett kort med dies och Dymo-text som jag ska lägga ett presentkort i för ett musikuppträdande!

Kort av Chruss

Sedan har vi ett par glädjefulla layouter. Mahlin78 uttrycker sin glädje över en fisketur.


Jag har gjort en digital layout med dubbla glädjeämnen - mitt som är maken och makens som är fiske. Dubbel glädje är delad glädje. Jag har fiskat mycket själv framför allt i min barndom, så jag sitter gärna bredvid och njuter av naturen när jag själv inte fiskar.
Digital layout av Mahlin78

Frubard har gjort en layout, som man blir glad av att se. Titta bara på de härliga bilderna.


Vårat goa barnbarn Nelly är en riktig glädjespridare.
Därav den passande titeln. GLAD skit!!!

Layout av frubard

Vad gör dig glad? Kanske denna dagen, när man känner att våren verkligen är på väg, och dagarna blir allt ljusare. Så känner jag i alla fall. Tänk efter, har du inte mycket att känna glädje över? Dina närmaste, att du är trygg i din tillvaro och där du bor, och så vidare.

Länkar
Länk till Förenta Nationernas sida om Internationella glädjedagen


Skrotbokens länkar
Julklappar gjorda med kärlek av Bi om Förenta Nationernas Barnfond
Maskning med stämplar - Tekniktutorial och alster av Pippin om Förenta Nationernas Internationella barndag

0 kommentarer: