Pilar och spjut

on 19 januari 2014

av Birgitta/Bi

Det finns historiska händelser som är mer kända än andra. En mindre känd men på den tiden ack så omtalad händelse utspelade sig den 19 januari 1913. Denna, idag något kuriosa händelse, har inspirerat Skrotbokens inspiratörer till att skapa alster med pilar och runda former.

101 år sedan idag fylldes löpsedlarna av nyheten att Stockholms spårvägar känt sig nödgade att börja sälja hattnålsskydd till de modemedvetna damer som ville åka med deras transporter. Detta då rådande mode föreskrev att hattarna skulle prydas med långa nålar, ofta flera decimeter långa och av Spårvägarna och pressen kallade för "fruktansvärda spjut".
Problematiken med dessa "spjut" var dock inte att förringa då flera olyckor hade inträffat då dessa spjut rivit och till och med skadat ögon på medpassagerare och Spårvägarnas personal.

Hattnålsskydden hade en längre tid funnits att köpa i sedvanliga modeaffärer men damernas nonchalans att låta säkerheten gå före modet hade inte gjort produkten särskilt populär. Nu tog spårvägsbolagets direktör Walden itu med det hela och inledde ett samarbete med NK (som sålde hattskydden till spårvägen) och instruerade alla konduktörer att artigt till var dam som önskade köpa biljett även ställa frågan "Behagar damen köpa hattnålsskyddare? Pris 5 öre".
Första dagen innebar en stor succé och redan första dagen såldes det 40 gross - 5 760 stycken och under första månaderna så många som 24 000 av Norra Spårvägsbolaget och 2 300 av det södra. När mars månad var inne hade dock nyhetens behag försvunnit och många av damerna hade återgått till att inte bära hattskydden med nya olyckstillbud som följd. Det var tydligtvis mest de "fina damerna" som inte lät sig bevekas. Läs gärna mer i de tidningsklipp som finns länkade nederst i detta inlägg.
Samma problematik fanns även i Köpenhamn men där gick man steget längre och i mars 2013 infördes förbud mot hattnålar av spjutmodell. Damer som hade dessa i hattarna nekades sonika att få åka med på spåvägens transporter.

Inte ens i omröstningen om kvinnlig rösträtt i augusti 2014 gick hattnålsfrågan fri. Hur? Läs gärna artikeln Ett misstroendevotum, sidan 4 i tidningen Idun. Länk nederst i detta inlägg.

Pilar och runda former
Skrotboken finner inspiration i hattarnas runda former och spjuten får omvandlas till mer scrapvänliga pilar då vi tolkar dagens tema.
Mahlin78 får inleda i det offentliga rummet.


Jag blev inspirerad av temat att scrapa en bild från när jag var i Malmö vintern/våren 2013. Detta underbara skyltfönster, som tillhör en blomsterbutik, gick jag förbi flera gånger under min helg. Sista dagen hade jag min systemkamera lättillgänglig och jag kände att jag bara måste ha med mig ett foto hem som minne. Vad som inte syns på detta foto är att det framför skyltfönstret även stod en parkbänk man kunde sätta sig på om man ville.
Layout av Mahlin78

Ett väldigt kärleksfyllt fönster som för oss vidare till de kärleksfyllda privata rummen.


Jag hade en perfekt stämpel för denna utmaningen liggandes på mitt skrivbord. En cirkel med en pil i. Och visst är det sann lycka att få hålla sin nya brorson i famnen för första gången!
Layout av Kosepute

Vi fortsätter på det inslagna barntemat.


Jag har gjort en layout om min söta lilla brorsdotterdotter när hon stod en av de första gångerna. Det passade bra ihop med cirklar och pilar tyckte jag.
Jag använde pilarna som små journalingrutor.

Layot av Pippin

Vidare till ett grattiskort till en tvååring.


Ett kort av spillbitar till lilla Rut som fyller 2 år. Har embossat den oranga cirkeln med embossplatta. Genomgående tema fick bli cirklar, prickar och pilar.
Kort av Hozzan

Hitintills har vi skildrat väldigt fredliga pilar men nästa alster låter pilarna vina i en annan riktning. ;)


Här har jag använt mig av runda former på flera sätt. De färglagda cirklarna i övre och nedra hörnet är från en dekoraton av trä, där jag knipsade av ett par bitar om tre cirklar som jag sedan färgade med tuschpennor för att matcha barnens fjärdrar.

Den lilla fotoboken som är fäst med ett läderband har fått rundande hörn. Inuti finns ytterligare foton och dold dokumentation. Ett par bitar punchinella och en stämpel med prickar ... och så klippte jag ut några rundlar från en boksida och fästa lager på lager likt en blomma under pappret i nedre kanten.
En stor chipboardpil infärgad med svart tusch och vid datumstämpeln på det stora dokumentkuvertet finns också en liten pil. Inne i kuvertet finns hela texten till sången 10 små indianer som barnen sjöng på förskolan.

Layout av Cissi



Färgglada detaljer
Layout av Cissi

Tror dock att dessa indianer var fredliga nog. ;) Glädjen hos dem är dock inte att ta miste på. Mer glädje bjuder Chruss på i dagens avslutande alster.


Såg ett klistermärke när jag bläddrade bland mina pysselsaker... Joy ... mmmm, smaka på det ordet! Visst låter det glädjefyllt?
Jag tycker det behövs, förknippar joy med låten Joy to the world som var populär när jag var ung.

Kort av Chruss

Med denna glädjehälsning önskar vi en fortsatt glad söndag och glöm inte - ta på hattnålsskydden när ni är ute i folksamlingar - för allas vår skull. ;)

Länkar
"Till hattnålarnas syndaregister" - artikel Svenska Dagbladet 1913
Hattnålsskyddets första dag - Stockholms Dagblad 2013
Behagar damen - köpa en hattnålsskyddare? 2013
Ny fart i striden mot hattspjuten behövlig, DN 2013
Tidningen Idun N:R 35, 27:e Årg.


Skrotbokens länkar
Ett urval av inlägg med fokus på cirklar
- Tutorial - Egna stämplar med garn och/eller snöre av Bi och maxell - Tutorial från 2012 som, bland annat, innehåller egengjorda stämplar med cirkelmönster
- STENrunda former av Mahlin78 - Inlägg från 2012 där vi använder en stenrund form
- Det goda livet av Bi - Inlägg från 2011 som innehåller alster med cirklar i flera olika utföranden
- Tutorial - Bubblor i massor av Bi - Tutorial från 2010 där blåsta runda bubblor är centrala
- Vintersport och fem cirklar av maxell - Inlägg från 2010 som använder de fem olympiska cirklarna för att skapa med tema vintersport
- Pi på cirklar av maxell - Inlägg från 2009 där cirklar har en central roll
- Vi skapar med tyg av Carola - Inlägg från 2009 där cirkelformade bokstäver i trä (stämplat) och runda knappar används på en layout av maxell samt cirkelformade blommor används på layouter av Carola och maxell och ett kort av maxell
- Min hemstad och en bit svensk historia av maxell - Inlägg från 2008 där alla alster har något genomskinligt (engelska: clear) på sig och slumpen visade att alla alster också har minst en cirkel på sig (inklusive Skrotboksbakelsen)


Ett urval av inlägg med fokus på pilar
- I luft och rymd av Pippin - Inlägg från 2012 där maxell använt pilar på en layout
- Släck ljuset en timme av Pyssellina - Inlägg från 2012 där vi använder minst två pilar/visare - en kort och en lång
- Skogen ger oss mycket - Vad ger du tillbaka? av maxell - Inlägg från 2011 som innehåller en layout där Kosepute använt ett mönsterpapper med pilar
- Listor med anknytning till val av maxell - Inlägg från 2010 där maxell använt pilar på en layout
- Silver Machine - Skapa ett eget aluminiumpapper av maxell - Tutorial från 2009 där maxell använt pilar på en layout
- Val i livet - Var pekar pilarna? av maxell - Inlägg från 2008 där vi använder pilar

0 kommentarer: