Mitt kreativa rum - Bi

on 22 december 2013

av Mahlin78

Alla bilder i inlägget är tagna av Bi

Idag visar vi upp det sista kreativa rummet i vår årslånga serie på just detta tema. Turen har idag kommit till Bi.

Vår tanke med denna serie är att inspirera våra läsare till att visa upp sina kreativa rum. Kanske har just du en toppenbra lösning på en förvaring?! Dela gärna med dig, antingen via en kommentar till detta inlägg eller via mail till Skrotboken.
Då är det dags att lämna över till Bi ...

Välkommen till mitt kreativa rum.
Under många år har jag haft allt scrapperi och pyssel inne i ett hörn av sovrummet men efter att ha gått och grunnat under en längre tid fick jag under året fart och startade projekt scraprum med möjlighet att (utan ommöblering)ta emot fler pyssliga kompisar på en gång. Den bortre halvan av vardagsrummet som jag efter längre tids analys kom fram till mest stod tomt som forna tiders "finrum" fick bli min plats för kreativitet istället. ;)

Soffan fick flytta till ett annat rum och så var den stora rokaden igång. Möbler från fyra olika rum har bytt funktion och plats men nu börjar det vara klart - i alla fall till det yttre. Till min glädje har det dessutom visat sig vara till det bättre för hela familjen då soffan nu står mer centralt och används flitigare av alla. På ovanvåningen fick symaskinen ett eget bord och kan numer stå framme och beredd vilket innebär snabbare lagning av sådant som bara behöver en hastig fixning. Scraprummet har visat sig duga bra inte bara för pyssel utan även läxläsning och i sovrummet slipper jag nu de dammsamlande papprena med mera. En klar win win situation helt enkelt. ;)


Mitt rum sett åt höger sida



Mitt rum sett åt vänster sida

Bordet står alltid med alla klaffarna i vilket gör att man lätt kan sitta 6-8 personer och pyssla samtidigt. När jag är ensam och har något projekt igång gör jag istället ofta flera stationer. En för tillskärning, en för embossing, en för färger och så vidare. När vi är flera försöker jag istället göra dessa stationer på de fria ytor som blir ovanpå skåpen, det vill säga när inte krubban och juldekorationerna är på plats. Det låga skåpet framför fönstret ger annars bra avlastningsyta.

Bordsskivan är klädd med grå lakansväv och genomskinlig vaxduk (kunde inte hitta grå vaxduk). En grå yta är bra som färgneutralt underlag och vaxduk är helt enkelt praktiskt och avtorkbart.


Pappersförvaring

I hyllan mot ytterväggen finns min förvaring av hela cardstock - grovt färgindelad, andra specialpapper, Art Journals, kladdpapper, akvarell-, glossy-, Letraset- och andra färgläggningspapper. Där finns också min förvaring av masker, dies och embossingfolders och annat som har med diecutting att göra. Där finns även min Cuttlebug och min Traveille, på vilken jag kan stansa i A4 format. På hyllan får också toten stå då den inte är i bruk på bordet. (Längst ner på mittenhyllan är kontroller och liknande som hör till Wii-spelet - allt har inte funnit sin nya plats.) Själva hyllan har min farbror tillverkat (i slöjden) till sin lillebror - min far, för att han skulle ha noter i den. Nu har den fått nytt användningsområde.

I bokhyllan har jag det mesta av min förvaring.


Bokhyllesektionen längst till vänster

I denna sektion förvarar jag, nerifrån och upp, mönsterpapper, fotografier, fotoalbum, album med färdiga layouter, i den svarta plastbacken förvarar jag mina träblocksmonterade stämplar och överst ytterligare några lådor med färdiga layouter som väntar på att hamna i album samt en hopvikt flätad bastväska som är perfekt för tillfällig förvaring av material, till exempel vid träffar.


Mittsektionens nedre skåp

Här förvarar jag mina punchar/stansar och liknande. På mellanhyllan en del kit; som inte är använda ännu, från den tiden Sam var med i en pysselklubb.
På nedersta hyllan förvarar jag väskor med pappersförvaring. Dessa väskor såldes ut för en mycket liten peng - så jag passade på att köpa många - det har jag inte behövt ångra. ;)
En väska med färgsorterade cardstock av en tunnare kvalitet än de jag förvarar framme i vita hyllan. En väska med spillbitar av cardstock, se nedan. Ett par väskor med mönsterpapper i mer eller mindre stora bitar och en väska med mönsterpapper sorterade utifrån trycket till exempel, vinter, jul, påsk, midsommar och så vidare. Jag har även en väska för mönsterpapper i de olika favoritserierna. Numer köper jag gärna papper i en hel serie istället för styckevis, då vet man att man automatiskt har färgpassning mellan de olika arken.


Så här kan det se ut i en väska.

Färgsorterat och med små spillbitar i zip-it påse och större bitar av cardstock (eller mönsterpapper) i respektive färgs ficka. Jag försöker att göra färdig kortbas av de cardstock som är stora nog, dessa förvaras sorterade efter färg- och storlek i en egen låda, en del papper låter jag dock vara som de är - de är bra att ha för att stansa ur till exempel.
I stora drag brukar min färgsortering oftast bli vit/beige, gul, orange, röd, rosa, lila, blå, grön, brun och sist svart/silver/guld.


Mittsektionens hyllor

I trälådorna (som tyvärr inte finns kvar på det stora varuhuset) förvarar jag diverse matnyttigt. Gärna så man kan ta med lådan till en "egen station" då man skapar.


Pennor av olika slag, torra chalks och H2O-färg, allt för embossing samt en låda med diverse chipboard.



Allt för stämpling och en låda med diverse fästprodukter.

I de bägge ofotograferade trälådorna har jag mest diverse memorabilia som väntar på att sorteras in i pärmar. Allt har inte hamnat på rätt plats ännu. ;)


En mapp med olika alfabetsstickers. Förvaringen för diverse metallpryttlar/dekorationer. Från hyllan till höger visas här även papplådor med olika småsaker som till exempel washitejp, punchinella samt en väska med distressdynor.

I hyllan finns även mina Promarkerpennor (som sedan bilden togs har utökats med ytterligare drygt 40 pennor varpå behovet av en bättre förvaring nu är akut! Tips mottages tacksamt.
Där finns även en av mina egenhändigt sydda totar - praktiska vid träffar då de fylls till brädden.
Min förvaring av band ...


Bandförvaring

... ryms i en av de svarta lådorna. Banden sorteras främst utifrån färg. Var färg har sin påse dock har jag en påse för spetsar oavsett färg. Man måste ju vara lite inkonsekvent, eller hur?! En påse innehåller band med direkt anknytning till jul.
I den andra svarta lådan har jag olika dekorationer och annat material som är på jultema. Av någon anledning har jag samlat på mig mycket sådant under åren som gått.


Den högra sektionens nedre skåp

De nedersta två hyllorna är material som en kompis har lämnat hemma hos mig för förvaring mellan våra träffar. Tittskåpet och plastpåsarna är dock mina.
På översta hyllan har jag förvaring av diverse olika färger. Det känns på något vis tryggare att ha dem i plåtlådor. I den ena finns akrylfärger, mister och liknande samt penslar och i den andra finns alkoholbaserade färger typ, Alcohol Inc och lösningsmedel. På hyllan finns även en del extra material som jag använder vid infärgning och allmän färglek. Över ligger de extra vaxduksunderlägg som används vid allt arbete där färger är inblandade.


Högra sektionens hyllor

Här finns fler lådor som till exempel innehåller ...


Färdiga kort



Lådor med smådekorationer

Där finns även lådor med blommor sorterade i påsar efter färg och modell, en ask med stickels (används inte så ofta), ett "rör med småburkar" som innehåller knappar sorterade efter färg, en ask med citat, en gammal Bibel som jag väntar på att få mod att ta sidor ur med mera. Slutligen finns där även mina pärmar för stämpelförvaring.


En pärm med stämplar och en pärm med register

Alla stämplar finns i en registerpärm indelade efter de olika kategorier jag sorterat in stämplarna i - det gör det lätt att bläddra igenom och hitta rätt stämpel.
Var pärm har sin egen typ av stämpelkategori. Om en stämpel passar in i flera kategorier (de gör ju gärna det) stämplar jag upp den på ett papper längst bak i respektive pärm med hänvisning till i vilken pärm aktuell stämpel sitter insorterad, ibland söker jag ju inte via registret utan via att bläddra efter inspiration.
Stämplarna förvaras i olika typer av plastfickor beroende på storlek.

Slutstationen på min rundvandring får bli skåpet vid fönstret. I de yttre skåpen förvaras porslin respektive diverse musikrelaterat (maken är ju musiker) men lådorna i mitten är "mina". Ovanpå skåpet står mina skärmaskiner (yepp i plural - det är det maken tycker är roligast att köpa så i dagsläget har jag fyra men de är alla "bäst" på lite olika funktioner, därför behåller jag dem alla). ;)


Översta lådan innehåller olika mallar och annat material för att skära ut i olika former. Andra lådan innehåller kuvert, plastfickor, overheadplast och liknande mer kontorsrelaterat.
De sista två lådorna innehåller diverse "bra att ha" material. Skumgummi, stämpelgummi, boxar och lådor av olika slag, plastförpackningar som kan bli till nytta och sist men inte minst de fina balsaträbåtarna som Pölsemannen serverar sin "Pulled Pork" i, Sam älskar maten och jag förpackningen! Tunna och urbra att stansa träfigurer ur.

Jag har fortfarande en del dekorationer och liknande som väntar på att sorteras in på rätt plats men det börjar i alla fall ta form. Det mesta av det jag använder ofta finns redan på sin speciella plats i toten - som rymmer hur mycket som helst. Det är den som alltid får följa med.


Innehållet i min tote - nästan omöjligt mycket!
Här samsas allt från verktyg och scoringboard till färger och dekorationer, brads, öljetter, fluid chalks och så vidare. Med toten med mig klarar jag det mesta om jag bara får en bit papper. ;)

Som sagt, rummet är fortfarande under inflyttning och det kommer säkert att utformas mer och bättre förvaring men så här ser det ut just nu. Mycket i slutna lådor (underlättar vid städning) men oftast kan jag ju bre ut mig och därmed ta fram alla de lådor jag behöver samtidigt och ändå snabbt städa undan igen. Den vita hyllan vid ytterväggen innehåller förresten också två fack för pågående alster. Superskönt att kunna lägga undan ett alster för att "vila" ibland.
Tack för att du ville titta in hos mig - och har du vägarna förbi Lundatrakten - pip iväg ett mejl till Skrotboken innan så kan vi kanske ses för lite pyssel på plats.

Därmed är denna serie över och jag tackar för att ni har velat följa med på rundturen genom våra olika kreativa rum.

Skrotbokens länkar
- Mitt kreativa rum - Mahlin78 av Mahlin78
- Mitt kreativa rum - cri-kee av Mahlin78
- Mitt kreativa rum - Kosepute av Mahlin78
- Mitt kreativa rum - Cajaba av Mahlin78
- Mitt kreativa rum - Chruss av Mahlin78
- Mitt kreativa rum - Spacegirl av Mahlin78
- Mitt kreativa rum - Hozzan av Mahlin78


1 kommentarer:

Hozzan sa...

Så kul att vara hemma hos dig på besök. Tack för att du visar din plats för skapandet.