Genomskinligt

on 19 september 2013

av Mahlin78

Den 19 sept 1991 hittas en mumifierad manskropp som senare får namnet Ötzi, delvis fastfrusen i en glaciär i Sydtyrolen. Detta i kombination med den 21 sep årligen återkommande temadagen - Internationella Alzheimerdagen ger oss associationen historia och minnen som sviker och lämnar oss “blanka” - clear - som is. Vi skapar därför valfritt alster där vi använder minst en clearprodukt.

Ötzi
Ötzi, även benämnd ismannen, levde ca 3000 f.Kr. och var således en förhistorisk man som levde under kopparstenåldern.
Ismannen blev upptäck av två tyska bergbestigare, Helmut och Erika Simon. Vid tiden för upptäckten av Ötzi var det inte direkt uppenbart att det var fråga om ett arkeologiskt/historiskt fynd, då folk regelbundet omkommer i snöstormar och glaciärolyckor i detta område. Normalt förs lämningarna efter sådana omkomna ner med isen från alptopparna och sprids på sluttningarna.

Det som gjorde att Ötzis kvarlevor bevarades och hölls på plats var att han dog mycket högt upp, på en plats som mycket sällan töar fram, vilket gör att den bildar en skyddande sänka där material på sänkans botten inte utsätts för isens rörelse i sidled.
Det verkar mest troligt att just det år då Ötzi avled och 1991 smälte isen i sänkan nästan helt. Troligen var 1991 den första gång som Ötzis kvarlevor töat fram sedan dagen då han dog, och platsen var bara åtkomlig under några få dagar.

Alzheimer

Alzheimer är den vanligaste formen av demens. Sjukdomen är obotlig och dödlig, och innebär även att funktionen hos cellerna upphör. År 1906 beskrev den tyska psykiatern och neuropatologen Alois Alzheimer sjukdomen för första gången.

Det är i allmänhet personer över 65 år som diagnostiseras med sjukdomen även om den mindre utbredda, tidigt debuterande Alzheimers sjukdom, kan uppträda mycket tidigare. I september 2009 var antalet människor i världen med Alzheimersdiagnos mer än 35 miljoner. År 2050 antas förekomsten av sjukdomen nå omkring 107 miljoner människor.

Nog om ismän och blanka sinnen - nu kastar vi oss över dagens alster som alla har någon form av clear på sig.


Det genomskinliga som jag använt på denna layout utan foto är glasflaskorna som jag fyllt med sand från en strand som betyder mycket för mig. Jag har använt riktiga snäckor och snöre, och under papperet med citatet har jag använt juteväv. .
Layout av Spacegirl

Från glasflaska till clearblomma ...


Jag har rotat fram gamla clearblommor som var populärt för ett par år sedan. Eftersom jag har så mycket foton på min layout ville jag hålla dekorationerna enkla så de inte tar för mycket fokus. Fotona är collage jag gjort direkt i min telefon och sedan skickat på framkallning. Det är alltså tre bilder, men ett väldigt bra och billigt sätt att få med många fler på en layout.
Layout av Kosepute

Från clearblomma till 3D-lackerade bokstäver ...


Ett grattiskort till våran hästtokiga "sonhustru"! Har använt 3-D lack på grattisbokstäverna, om än det inte syns så tydligt.
Kort av frubard

Och slutligen stämplad overheadplast.


Jag har i och med detta tema valt att starta årets julkortstillverkning. När jag satt och bläddrade bland alla mina julpapper gled ett OH-ark ut på skrivbordet. Det var då givet att det skulle användas. Jag har stämplat med akrylfärg på OH-plasten, låtit det torka ca 15 minuter för att sedan köra det i min Cuttlebug med en die. Utskuret blev det inte, men plasten fick samma former som pappret som sitter under.
Kort av Mahlin78


Vi alla har någon form av clearprodukt i våra gömmor - vad är det första du tänker på? I Skrotbokens arkiv finns flertalet inlägg där vi använt genomskinliga produkter på något vis. Välkommen att botanisera!

Relaterade inlägg

- Mall till en liten presentask av maxell - Inlägg från 2008 där vi skapar en genomskinlig presentask
- Julklappsstugan 20/11 - en genomskinlig presentask av maxell - Inlägg från 2008 där vi skapar en genomskinlig presentask
- Min hemstad - och en bit svensk historia av maxell - Inlägg från 2008 där vi skapar med ett genomskinligt inslag
- Mall till en liten presentask av maxell - Inlägg från 2008 där vi skapar en genomskinlig presentask
- Sams byteshandel av Sam - Inlägg från 2009 där vi visar en layout baserad på OH-plast
- Varm embossing - Crackled Glass Technique av Birgitta/Bi - Inlägg från 2009 där vi visar en rolig teknik med effekten av krackelerat glas - eller sprucken is
- Varm embossing - dubbel embossing och överembossing av maxell - Inlägg från 2009 där vi visar hur man kan använda två tekniker med varm embossing på samma motiv för att få en heltäckande glansig yta
- Varm embossing med embossingpenna av Birgitta/Bi och maxell - Inlägg från 2009 där vi visar vad man kan göra med en embossingpenna
- Vi önskar eder alla en fröjdefull jul av Birgitta/Bi - Inlägg från 2010 där vi visar alster där vi använt bland annat plastförpackningar
- Sams byteshandel 2 av Sam - Inlägg från 2010 där vi visar en layout baserad på OH-plast

0 kommentarer: