Vänskapsband

on 3 augusti 2013

av Birgitta/Bi

Idag uppmärksammar vi World Friendship Day, som av tradition firas den första söndagen i augusti. Skrotboken firar genom att inspireras av så kallade vänskapsarmband och använder minst ett flätat band på de kort vi presenterar idag.

Mitt i semestertider ägnar jag (Bi) mig personligen åt att träffa släkt och vänner. Jag har flyttat runt en del i landet och då blir sommaren ett utmärkt tillfälle att återknyta kontakten med goda vänner från förr, det kan ju av naturliga skäl inte bli så ofta vi ses. Även om dagens teknik gör det lätt att hålla kontakten via olika media så finns det få saker som kan slå den personliga och nära kontakten man får öga mot öga (och inom kramavstånd). ;)

World Friendship Day
För dig som missade att fira den av FN instiftade "International Day of Friendship" som firades den 30 juli kommer nu chansen; att imorgon, uppmärksamma dina vänner lite extra. En andra chans, helt enkelt.
En "Friendship Day" har funnits ända sedan 1930-talet då Joyce Hall; grundare av Hallmark cards, uppmanade kortindustrin att den 2e augusti skulle vara en dag speciellt avsedd för att uppmärksamma sina vänner genom att skicka kort till dem. Början av augusti ansågs lämpligt då detta datum låg mitt emellan andra stora högtider.
Allmänheten var dock initialt tämligen svårflirtad då de enbart såg det som en gimmick för kortindustrin att tjäna mer pengar.

Intresset för en Vänskapsdag har dock levt kvar och med fäste inte minst i de södra delarna av sydamerika; som till exempel Paraguay, har dagen med åren vunnit allt mer intresse, inte minst med hjälp av moderna sociala medier som gör det lättare att skicka hälsningar världen över.
Nuförtiden firas dagen som sagt den första söndagen i augusti. Detta trots att den 27 juli 2011 den 65: e sessionen i FN:s generalförsamling förklarade 30 juli som "International Day of Friendship".

Vänskapsarmband
I många länder, inte minst i Indien, Nepal, Bangladesh och delar av Sydamerika är det tradition att göra och ge bort vänskapsarmband. Dessa egentillverkade armband har en uråldrig historia men fick en renässans under 1970-talet; framför allt bland tonåringar i USA, och bärs av både män och kvinnor.
Vänskapsarmbandet knyts runt handleden och då kan bäraren tyst önska sig något, armbandet bärs sedan tills det är slitet och faller av - då förväntas önskan slå in.

Med inspiration från dessa armband har Hozzan och Chruss skapat kort på tema vänskap, där flätade band finns med.


Här tänkte jag mer i banorna på begynnande vänskap och ett påbörjat band.
Bandet blev påbörjat med hjälp av min dotter och sedan satte jag fast det på kortet, det går att knyta upp och fortsätta fläta!

Kort av Chruss


Vänskapsband behöver inte alltid vara mellan två människor. Det kan också vara till ett djur eller kanske en nallebjörn.
Jag flätade bandet som jag sedan häftade fast i en cirkel runt mitt stämpelmotiv.

Kort av Hozzan

Vi önskar dig en riktigt skön helg fylld av vänskap! Glöm inte kontakta vännerna från förr, har du möjlighet så skicka ett kort - det gör inget om det inte kommer fram förrän i nästa vecka. Det gläder säkert minst lika mycket då. ;)

Länkar
Wikipedia om International Friendship Day


Skrotbokens länkar
Måla genom att dra snöre eller garn - Alster av maxell, i detta inlägg finns alster skapade med snöre/garn samt med flätade band.


0 kommentarer: