av Pia/Pippin

Idag, den 12 augusti, är den den Internationella Ungdomsdagen, en årligen återkommande temadag. I dagarna öppnar även skolorna för höstterminen och där använder man som bekant penna och suddgummi. Med anledning härav har vi inspirerats att skapa alster där vi använt minst en penna och ett suddgummi.

Den internationella ungdomsdagen (International Youth Day) är instiftad av FN i december 1999 och är tänkt som en möjlighet för regeringar och andra att uppmärksamma ungdomsfrågor över hela världen. Konserter, workshops, kulturella evenemang och möten med nationella och lokala regeringstjänstemän och ungdomsorganisationer äger rum runt om i världen för att fira dagen.

Skolstart
Den obligatoriska svenska grundskolan med skolår 1-9 infördes 1972, och efterträdde då folkskolan. Fram till 1994 var skolåren indelade i lågstadium (skolår 1-3), mellanstadium (skolår 4-6) och högstadium (skolår 7-9) men numera är det indelat i skolår 1-9. Det är kommunerna som ansvarar för grundskolan och skall då följa skollagen och grundskoleförordningen. I läroplanen beskriver Sveriges Riksdag och Sveriges regering de riktlinjer och värden som ska gälla i skolan.

Nu ska vi se vad tjejerna hittat på till detta tema. Först på tur är Hozzan som altrat en pennförvaring. Mycket vackert!


Altrade en pennförvaring och klädde pennan i washitejp. Suddgummit fick ett sammetsband runt sig, allt för att det skulle matcha förvaringen bättre.
Altrad pennförvaring av Hozzan



Detaljbild på altrad penna och suddgummi.
Altrat av Hozzan

Nästa på tur är Spacegirl som har ett kort på lut.


Jag tog en blyertspenna och ritade fält på ett papper, sen färglade jag fälten med Pro Markers och suddade sen ut (så gott det gick) blyertsstrecken. Det blev ett färgglatt grattiskort.
Kort av Spacegirl

Ett kort har även Pippin gjort.


Jag skar ut mönster av en blomma på en bit suddgummi och använde den som stämpel. På den andra sidan av suddgummit gjorde jag några löv, som jag stämplade med. Sedan har jag doodlat med en penna runt stämpelmotiven, inuti blommorna och på det mönstrade pappret.
Kort av Pippin

Som avslutning har vi Kicken som gjort en layout.


Jag har gjort en Lo med foton på olika teckningar jag har tecknat. Jag har också använt mig av en blyertspenna och ett suddigum i form av en krita som dekoration. Jag har också gjort egna små blommor med gammalt bokpapper, där jag har skuggat mitten med blyertspenna (vilket tyvärr inte syns på bilden).
Layout av Kicken

Så här har vi uppmärksammat den Internationella Ungdomsdagen, även om flera av oss inte är direkt ungdomar längre. Men alla har vi ju släkt och vänner som är unga. Firar du denna dagen på något speciellt sätt? Berätta gärna för oss genom att kommentera detta inlägg.
br /> Här nedan finns en länk till mer information.

Länkar
Europaparlamentets sida om Internationella ungdomsdagen


Skrotbokens länkar
Välkommen åter till skolan av Bi
Den ljusnande framtid är vår av Bi
Sommarlovet är slut - nu är det dags för skolstart! av Samara

0 kommentarer: