Den blomstertid nu kommer

on 13 juni 2013

av Lina/Pyssellina

Några har redan slutat skolan inför sommaren och vissa gör det i dagarna. Oavsett om det är ens första avslutning eller ens sista; som för alla som tar studenten, så brukar blommor av alla de slag vara inblandade. Just idag den 13 juni är det vilda blommors dag och det uppmärksammar vi genom att skapa ett valfritt alster med blommor på alla tänkbara sätt.

När Vilda blommornas dag uppmärksammas brukar det runt om i landet arrangeras blomstervandringar så att man kan lära sig mer om vår vackra natur och särskilt våra vilda blommor.
Dagen som har funnits som temadag sedan 2002 finns inte bara i Sverige utan även i Danmark, Finland, Island, Färöarna och Grönland. Det är de nationella botaniska föreningarna i Norden som arrangerar detta ihop, men Svenska Botaniska Föreningen står som huvudarrangör.
Syftet är att vi ska få uppleva, njuta av och bekanta oss med den mångfald av vilda växter som finns i vår härliga natur så nära oss.

Vanligaste dekorationen
Jag vågar nog påstå att blommor är den vanligaste dekorationen inom scrapbooking, oavsett alster. Vissa använder det mer än andra och kort brukar vara det alster där blommorna flödar.
Cri_kee har gjort ett urtjustigt kort med en annorlunda vikning.


Jag har gjort ett kort med en för mig ny kortvikning. Jag har testat att vika ett gatefold window card. En kortvikning som var både kul och enkel att göra. En glad sommarhälsning i mitten och massor av blommor.
Kort av cri_kee



Jag limmade fast en del av blommorna på kortets insida, så att säga, även om dessa alltid är synliga.
Kort av cri_kee

Pippin har då inte snålat med blommorna på sitt kort.


Jag har gjort ett kort med mycket blommor. Blommor på pappret, motivet, kakservetten och som dekoration. Det finns ingen så fin dekoration som blommor, tycker jag.
Kort av Pippin

Inte heller lillylva har sparat på dekorationerna vars blommor kommer från ljusmanschetter. Prästkragar hör verkligen sommaren till.


Något som hör till årstiden extra mycket för mig är prästkragar. Jag hittade ljusmanschetter på en loppis som jag slaktade för ett tag sedan. Skoj att få användning för dem.
Kort av lillylva



Kort av lillylva

Chruss visar på sitt kort att man inte behöver dekorera med blommor för att de ska finnas med.


Nu växer det så det knakar ute och till mångas sorg så kommer allergierna som ett brev på posten - bland annat är jag gräsallergiker.
Men ändå, det är vackert ute när de står och vajjar för vinden och tistlarna slår ut sina vackra blommor!

Kort av Chruss

Visst kan man ha blommor på ett kort till en man. Hozzan visar att det är inga problem alls.


Jag tycker att det är svårare att göra kort till män då de inte får bli för "puttinuttiga".
Ett födelsedagskort till en jubilar med blommor på, men som ändå känns manligt tycker jag på grund av färgvalet.

Kort av Hozzan

Det är nog inte många brudpar som får ett kort i form av en blomsterprydd traktor. Men det fick Emelie och Thomas, gjort av Cajaba.


Fick en beställning på ett bröllopskort med kravet att det skulle innehålla traktorer i någon form. En pepparkaksmall och massor av blommor som också hör bröllop till fick bli till mitt kort till brudparet. Beställaren blev nöjd.
Kort av Cajaba

Det är nog inte många som hade valt blommor som dekoration till detta fotot och pappret. Kosepute gjorde det oväntade med bravur.


Jag har gjort en layout med massa blommor. Det känns inte riktigt passande med massa blommor till detta fotot, därför var det kul att ösa på lite extra och göra något lite oväntat.
Layout av Kosepute

Spacgirl har verkligen fått till en änglalik låda med allt glitter, de fina blommorna och det underbara pappret.


Jag har klätt och dekorerat en trälåda med fina papper, somriga blommor, washitejp och lite glitter.
Låda av Spacegirl

Som sagt är blommor en väldigt vanlig och användbar dekoration oavsett om man köper färdiga eller gör dem själv. Det passar bra både på kort och layouter, till tjejer och killar. Mer allsidig dekoration får man leta efter.

Länkar
- SBF - Svenska Botaniska Föreningen - om De Vilda Blommornas Dag


Skrotbokens länkar
- Tutorial - Snurrade blommor av tygband! av Pippin
- Rosens dag av Bi
- Utmaning - En blommande Mors dag av Bi
- Du nalkas ljuva sommar ... av Bi
- Nejlikor av kaffefilter - tutorial av Pippin
- Den ljusnande framtid är vår ... av Bi

0 kommentarer: