Pingstbröllop

on 19 maj 2013

av Birgitta/Bi

Idag önskar vi er alla en riktigt glad Pingstdag och gratulerar samtidigt alla dem som ingått äktenskap och idag vaknar upp som make/maka, make/make och/eller maka/maka. Vi firar med en bröllopsspecial där vi skapar alster där valfritt citat (dikt, ord) om kärlek finns med.

Pingsten är sedan gammalt en populär bröllopshelg. Inte så underligt kanske då värmen och solen har hunnit komma och ute finns spirande grönska och blomsterprakt. Försommar och förväntan ligger i luften.

Pingst
Ordet pingst som betyder ”den femtionde”, kommer av grekiskans pentekosté vilket också var namnet tiden mellan påsk och pingst. Påsken som är kyrkans största högtid firas nämligen i åtta veckor och därefter infaller; på femtionde dagen, Pingst.

Pingsten räknas som kyrkans födelsedag eftersom det var då Gud gav lärjungarna; som hade samlats i Jerusalem, den helige Ande som Jesus hade utlovat. Under Pingsten berättas i kristen tro om den helige Ande som är Guds osynliga närvaro mitt ibland och inom oss.
I Biblen berättas om hur lärljungarna plötsligt kunde tala med var och en på sitt språk och människor från många länder kunde plötsligt höra talas om Guds gärningar på sitt egna språk. Därav kyrkans födelsedag.

Pingsten har firats som en egen högtid i kyrkan sedan 200-talet. Förr firades både tredje- och fjärdedag pingst i Sverige, ända fram till 1772. Annandag pingst försvann som ledig dag 2005 och i stället blev nationaldagen 6 juni en röd dag i almanackan. I kyrkoåret är dock fortfarande annandag pingst en helgdag.

Bröllopsalster med ord av kärlek
Idag har vi koncentrerat oss på några av alla de många fina ord som finns om kärlek. Titta, läs och njut, där finns riktigt tänkvärda ord.


Jag gjorde ett ganska enkelt kort, med fokus på den läckra kärleksstämpeln på framsidan. På insidan har jag sedan satt ytterligare en kärleksfull stämpel. Båda två är embossade för lite mer effekt.
Kort av Mahlin78



Kort av Mahlin78

Efter Mahlin78s kärleksfulla ord låter vi samara visa sin layout med en varm kärleksförklaring till sin make.


Jag gifte mig för snart 9 år sen, och fast mina bröllopsbilder var det jag började scrappa så har jag inte blivit klar än, tack vare den här utmaningen fick jag en sida till gjord.
Jag sökte efter dikter på nätet, och hittade den här vackra dikten på en sida där folk delar med sig av sina dikter. Den kändes så rätt.
Jag använde tygblommor i min brudbukett, och löven lossnade någon gång under den stora dagen, jag hittade inte var de hörde hemma, så de fick ligga bland fotona för att bli scrappade.

Layout av samara

Tänk så härligt att få användning för något som var med på den stora dagen. Inte konstigt vi scrappare är lite av hamstrar. ;)
Jag är övertygad om att samara kan skriva under på texten på Mahlin78s kort.

En vers i en psalm som; i alla fall förr, var flitigt använd vid vigslar lyder: "Här levs ej städs i rosengård. Och mången prövning bliver hård ..." För dagen lämpligen följt av en uppmaning om att den helige Ande skall ledsaga och bliva gäst i deras hem.
Visst är det så, livet är inte en dans på rosor och det knakar lite nu och då. Chruss uppmanar oss att komma ihåg att kärleken övervinner allt.


Pingstbröllop med tänkvärd text och brudpar i ett Z-kort.
Kort av Chruss



Kort av Chruss

Ett sätt att få kärleken att övervinna allt kan vara genom att aktivt se till att fylla var dag med kärlek. Alltid finns det något kärleksfullt att säga eller göra. Hozzan bjuder på den påminnelsen.


Ett kort till ett brudpar med kloka råd, för det kan man väl aldrig få för mycket av ...
Jag har skrivit texten med embosspenna och strött på guldglitter. Därefter värmt det med embossingpistol och texten får då en fin gyllene effekt.
En annan typ av embossing är papperet i kortstommen som i sig självt är torrembossat/präglat med olika ord med kärlekstema.
Ibland kan det vara fint att lägga lite krut på insidan också.

Kort av Hozzan


Kort av Hozzan

Kosepute bjuder på ett riktigt bra råd för hur man får äktenskapet att fungera.


Jag valde en ganska humoristisk, men samtidigt romantisk och sann text på mitt kort. Jag har helt enkelt skrivit ut texten på ett cardstock som jag skurit till och monterat på mitt kort. Smidigt och snyggt!
Kort av Kosepute

Ibland det kan behövas lite extra "arbete" för att hålla kärleken vid liv och ibland går det inte ändå. Att "få korgen" behöver dock inte betyda att allt är slut och över, det kan ju vara en korg fylld av kärlek. ;)


Vem kommer inte ihåg den så kallade "loppan" från den tiden man var liten ... Har funderat länge på att man skulle kunna göra nåt av den, och så hittade jag denna beskrivning på internet.
Skål av frubard



Skål av frubard

Med denna kärleksfulla gåva är det dags att tacka för idag. Vi önskar er alla; nygifta eller ej, en riktigt skön fortsättning på Pingshelgen och hoppas ni kan få smyga till lite helgkänsla även under Annandagen även om det är en arbetsdag.

Länkar
Senska kyrkan om Pingsten


Skrotbokens länkar
Våra vita högtider av Bi
Bröllopsspecial del 3 av Bi
Bröllopsspecial del 2 av Bi
Bröllopsspecial del 1 av Bi
Kronprinsessans namnsdag av samara, alster med ringar på
Du och jag - för alltid av Bi, alster med guld, spets eller tyll


0 kommentarer: