I eldens sken!

on 30 april 2013

av Pia/Pippin

Idag, den 30 april, är det valborgsmässoafton, när vi i Sverige tänder stora eldar. Med anledning härav har vi skapat alster med sådant som liknar lågor som av en eld.

Valborgsmässoafton, eller valborg som vi vardagligt kallar det, är en årlig högtid som firas i Estland, Finland, Lettland, Sverige, Tjeckien, Slovenien och Tyskland den 30 april eller 1 maj. Det är från början en hednisk sed från Tyskland, men har senare förknippats med heliga Valborg. Valborg helgonförklarades den första maj och därmed kom hennes namn att förknippas med de tyska vårfesterna som de tidiga kristna såg som häxsammankomster. Man trodde att häxorna på valborgsmässonatten åkte på kvastar eller getabockar upp till bergen där de samlades tillsammans med djävulen. För att skrämma bort dessa förde man oväsen, kastade smällare och tände stora eldar på bergen.

Även en stor helg för studenter
Valborg förknippas också med studenterna som denna dag tar på sig studentmössorna och sjunger in våren.
Vi har dock valt att koncentrera oss på eldarna denna dag. Här nedan kan du se vad vi hittat på. Vi börjar med Spacegirl som verkligen tagit till sig vårtemat.


Jag tänker på våren när jag tänker på valborgsmässoafton och dess eldar. Så det blev ett eldigt vårkort helt enkelt. :)
Kort av Spacegirl

Nästa alster kommer från Pippin som också knåpat ihop ett kort.


Jag har gjort ett kort med en brasa. Man måste alltid vara försiktig med eldar så det finns en gullig brandman med också. Sen har även ett rådjur och en uggla dykt upp för att värma sig.
Kort av Pippin

Snorsk har istället valt att göra en sida i sin Art Journal.


När jag såg det här temat fick jag en idé för min art journal. Jag var på Scrap and pearl i Stockholm i början av april och hade förmånen att gå på kurs för Nathalie Kalbach. En mixed mediakurs med namnet "portrait of a lady". Den inspirerade mig att göra en flicka med eldsflammor till hår!
Sida i Art Journal av snorsk


lite flammande närbilder..
Närbilder av Art Journal av snorsk

Bi valde att göra en layout till detta tema.


Eftersom jag alltid brukar vara med och sjunga till Valborg är det inte alltid som jag/vi har sett så mycket av brasan men för ett par år sedan fick vi en scenvagn att sjunga ifrån. Nu har vi första parkett medan åhörarna får välja mellan elden eller dem som uppträder. =) Lågorna av eld är utklippta ur det plasthölje som omsluter flaskor med brygden Pistonhead. Jag tror faktiskt att det var scrapparen i mig som en gång köpte den flaskan. Ibland måste man bara gå på utseendet.
Layout av Bi

Hur firar du och din familj valborgsmässoafton? Här i våran by har vi fika och tipspromenad i vår bygdegård innan valborgsmässoelden tänds. Brukar vara en trevlig tillställning där folk kommer från hela byn.

Skrotbokens länkar
- Vintern rasat ut bland våra fjällar av pysselina
- Jag brinner för Stockholm - del 1 av 2 av [Linda]
- Valborgsmässoafton - 30 april av Bi

0 kommentarer: