Som klippt och skuret

on 28 mars 2013

av Lina/Pyssellina

Ibland sammanfaller olika högtidsdagar så väldigt lämpligt. Idag den 28/3 är det tex Skärtorsdag och Knivens dag, kan ju inte bli en mer passande kombination.
Detta uppmärksammar vi genom att skapa ett påskalster med något utstansat och/eller utskuret.


Skärtorsdagen infaller torsdagen före påskhelgen och är en kristen traditon. Enligt kristendomen är det denna dag Jesus instiftade nattvarden då han firade den judiska påskmåltiden tillsammans med sina lärjungar. Att det heter skärtorsdagen kommer från att Jesus tvättade lärjungarnas fötter före måltiden. "Skär" kommer från ett fornsvenskt ord för 'ren', 'vacker', 'blank' eller 'klar'.

Påskigheter
När man säger påsk så tänker man oftast på ägg, kycklingar, påskliljor och även en och annan hare. Det är just vad som dyker upp på följande alster.
Chruss är först ut med hennes roliga ägg.


En gammal QK die poppade upp i huvudet när jag såg temat för den här utmaningen. Humor i min smak!
Kort av Chruss

Mahlin78 som är född på skärtorsdagen använde sig av ovala former på sitt kort. Det får i alla fall mig att tänka på ägg.


Jag har gjort ett påskkort med både utstansat och utskuret papper på. Stämpeln passar bra ihop med mig, som är född på skärtorsdagen
Kort av Mahlin78

Pippin nöjde sig inte med ett ägg utan slog till med flera stycken.


Här var det klippt och skuret! Mitt påskkort har mycket utskurna detaljer. Äggen är utskurna med en maskin och texten och hörnen med en annan. Bakgrundspappret har jag gjort med masker som också är utstansade.
Kort av Pippin

Ett par riktigt söta kycklingar har fastnat på Spacegirls gula kort.


Jag har använt en kycklingdie som jag stansat ut med. Sen öste jag på med gult papper, härliga pärlhönsfjädrar i olika färger, gula körsbärsblommor, gult band och färgglada bokstäver, för mig är påsken just färgglad och härlig, en föraning av vår.
Kort av Spacegirl

Cri_kee har gjort ett lite annorlunda kort. En 3d-variant kan man säg, med en ursöt kyckling inuti.


Till det här kortet ville jag att fokus skulle vara på de fina påskliljorna i kannan. Jag har använt en digital stämpel från Beccy´s Place och har skurit ut motivet och sedan fäst det på 3D-kuddar ovanpå en utstansad form. Inuti kortet har jag använt samma utstansade form. Den söta kycklingen har jag gjutit av toalettpapper i en gipsform. Ett enkelt och kul sätt att få lätta dekorationer. Bildtext
Kort av Cri_kee



Insidan av kortet
Kort av Cri_kee

Sist men inte minst kommer Koseputes sammetslena kort med noter på.


Jag har gjort ett väldigt enkelt påskkort. Bara ett fint mönsterpapper och en "sammets"fjäril som jag skurit ut från ett annat mönsterpapper. Ibland är det enkla det vackraste!
Kort av Kosepute



Kort av Kosepute

Skärt och skuret i all sin prakt. Dagen till ära kanske du tar dig ett hett bad eller skär upp någon god stek. Det är verkligen inte nåt större problem att uppmärksamma denna dag.

Med detta vill vi på Skrotboken passa på att önska er alla en riktigt Glad Påsk!

Länkar
Fakta om Skärtorsdag

Skrotbokens länkar

Inlägg med fokus på klippt och skuret

Med fokus på lås av maxell
Snöiga småkort av Mahlin78
I seriens magiska värld av maxell
Vi dekorerar påskriset och gör hängande dekorationer av maxell

Inlägg med fokus på påsk

Glad ÄGGande påsk av Bi
Påskpoesi av Pyssellina
En tråkig dag? av Bi
Fjädrar till påsk av maxell
Påskfordon av maxell
Barnens påsk av maxell
Vi skapar påskris med vas tillsammans med barnen av Skberg74
Barnens påskpyssel av maxell
Vi påskpysslar vidare - med fjädrar av Bi
Barnens påskpyssel av Skberg74
Barnen pysslar med händer och fötter av Skberg74
Påsken går i pastell av maxell
Det sprakar om påsken av maxell
Godis i påsk? Påskägg och annat att ha påskpresenter i av Skberg74

0 kommentarer: