av maxell

Idag uppmärksammar vi en fiktiv pojke genom att skapa kärleksfulla alster inför alla hjärtans dag där vi också låter vårt barnasinne vara kvar. Barnasinnet innebär att vi skapar lekfullt genom att använda minst fem olika färgnyanser/färgtoner där alla färgerna är av samma typ (till exempel akrylfärg, distresser, akvarellfärg och så vidare).

Igår för 60 år sedan, det vill säga den 5e februari 1953, hade den aminerade filmen "Peter Pan" världspremiär i USA. Berättelsen om Peter Pan blev en succé och har släppts fler gången genom åren.

Filmen baseras på romanen "Peter Pan" eller "Pojken som vägrade bli stor" av J. M. Barrie och är den fjortonde långfilmen av Walt Disney. Handlingen utspelar sig under början av 1900-talet. Tre barn gör en resa till Landet Ingenstans. I London förbereder sig mor och far i familjen Darling för att delta i en fest, men de blir ständigt avbrutna av sina lekande barn som agerar ett skådespel om Peter Pan som strider mot piraterna. Fadern förklarar argt för storasyter Lena, som berättar historien om Peter Pan för sina två bröder, att hon har blivit för gammal för att bo i barnkammaren och att det är dags för henne att växa upp. Under den natten får barnen besök av Peter Pan som lär dem att flyga med hjälp av sin älvavän Tingeling och tillsammans flyger barnen med Peter och Tingeling till Landet Ingenstans. Där uppelver de äventyr med bland annat Kapten Krok och piraterna. När föräldrarna kommer hem från festen hittar de bröderna sovandes i sina sängar medan dottern sover vid ett öppet fönster. Dottern vaknar och berättar ivrigt för sina föräldrar om sina äventyr i Landet Ingenstans. Föräldrarna tittar ut genom fönstret och ser på vad som verkar vara ett piratskepp bland molnen. När skeppet bryter upp mot molnen i skyn känner fadern igen det från sin egen barndom.

I inledningen av filmen sägs att den berättelse som kommer "har hänt förut och den kommer att hända igen"... och igen. På senare tid har begreppet "Peter Pan-syndromet" använts för att beskriva människor - vanligen män - som har en vuxen kropp, men som är ett barn till sinnet. Det handlar om män som förblir pojkar hela livet ut. Begreppet är relaterat till latinets "Puer aeternus" som betyder evig pojke. Detta senare begrepp används i mytologier för barngudar som är för evigt unga genom att de fysiologiskt kanske har en vuxen kropp samtidigt som deras sinne är ett barns sinne. Dionysos och Eros är två exempel på sådana gudar. Oavsett hur vi ser på den saken finns det poänger i att låta barnasinnet och fantasin råda mellan varven. Det gäller inte minst i kreativa sammahang. :)

Vidare noterar vi Peter Pans skapare J.M. Barrie donerade alla intäkter från verken till barnsjukhuset i Great Ormond Street i London och de har rätten till dessa intäkter för all evighet.

Med dessa utgångspunkten har vi valt att skapa kärleksfullt inför alla hjärtans dag med tydliga inslag av vårt barnasinne. Barnasinnet innebär här att vi skapar lekfullt genom att använda minst fem olika färgnyanser/färgtoner där alla färgerna är av samma typ (till exempel akrylfärg, distresser, akvarellfärg och så vidare).

Vi inleder med Hozzan och maxell som använt både akrylfärger och samma text - fast på två olika språk - för Art Journal.

Hozzan duttade sina akrylfärger. Notera vilket "verktyg" hon använt sig av. :) Hon har också använt masker och skapat ett mönster som hon sedan förstärkt med penna.


Ett barnsligt hjärta med klokt budskap, det blev mitt bidrag. Jag har använt mig av akrylfärg och inte mindre än sex olika färger. Jag duttade ut färgen med en sönderklippt disksvamp. Därefter tog jag röd akrylfärg till mitt hjärta mitt på sidan och drog ut färgen med svampen och mina fingrar. Jag har använt masker och duttat med en gammal sönderklippt disktrasa som bara är att slänga vartefter de är för smutsiga. Jag fyllde i konturer med min superduper bra vita Poscapenna. Can´t live without it...Budskapet "Vart Du än går, Gå med hela ditt hjärta" och min sida i min kladdbok=klar.
Art Journal av Hozzan

Jag själv (maxell) valde att använda fingrarna som redskap och måla med flera akrylfärger. Till det lade jag även till ett stämplat hjärta som jag färglagt med fler än fem färgpennor.


Jag började med att måla med fler än fem färger akrylfärg samt några andra färger. Sedan lade jag på detaljer här och där inklusive ett stämplat hjärta som är färglagt med fler än fem färger färgpennor och en fjäril som en liten tjej klippte ut och färglade åt mig.

Ja, det är skapat med kärlek om kärlek...

Art Journal av maxell



Art Journal av maxell

Från akrylfärger till mister. Cissi kombinerar det hela med masker och stämplar för att göra ett eget mönsterpapper för en layout.


Här har jag lekt med mister, masker och stämplar och gjort ett eget mönsterpapper. Jag sprayade pappret i olika fält gult, ceriserosa, orange, turkos och limegrönt. Jag grundade och avslutade med att spraya rent vatten på den vita cardstocken, så att färgerna skulle flyta ihop en aning. Sedan har jag skapat mönster och effekter med mist och olika masker och till sist gått över med svart stämpeldyna och några stämplar. Som kontrast valde jag att färga in kanterna med svart stämpeldyna. Bakom bakrgrundspappret skymtar några "tårtpapper" som fått sig en dusch av misterna i olika färger. En extra kärleksfull detalj är det fina chipboardhjärtat som Simon har gjort.
Layout av Cissi



Layout av Cissi


Vi fortsätter färgstarkt där Bi skapat ett kort till en kär vän genom att smälta vaxkritor.


Ett kort lämpligt för en färgstark väninna, en sann BFF!

Jag smälte vaxkritor i olika färger på en bit kartong. Klippte därefter ut ett hjärta och markerade kanten med pearlmaker. Ger lite känsla av blyinfattat glasfönster.

Till bakgrundspappret; som är en sida ur en kioskroman, använde jag några droppar från olika re-inkers till Heritage Ink pad (liknar Rangers distresser). Jag sprayade lite vatten på en bit plast innan jag droppade ink över ytan och därefter la pappret ovanpå för att suga åt sig av färgen. Det är lättare att få denna färg att sprida sig på det viset och dessutom blir färgen något mindre koncentrerad då.

Kort av Bi



Kortets vänstra insida
Kort av Bi


Om drygt en vecka infaller alla hjärtans dag. Passa på att lekfullt skapa något kärleksfullt för att glädja din omgivning. Dela gärna med dig av vad du skapar genom att lämna en kommentar till detta inlägg.

Skrotbokens länkar
- Länk till alla inlägg där vi använder färg på ett eller annat sätt
- Det var en gång... av maxell - Inlägg från 2009 med sagotema
- Våra barn allas ungar av Scräpemma - Inlägg från 2008
- Vi skapar kring barns rättigheter - Färgstarkt inlägg från 2008

0 kommentarer: