av maxell

För 44 år sedan erbjöds världen något som förändrade densamma - Led Zeppelin släppte sitt debutalbum Led Zeppelin. Vi har valt att hylla denna händelse genom att använda vinyl på våra alster.

Under januari månad för 44 år sedan gav Led Zeppelin ut sitt första studioalbum, sitt debutalbum Led Zeppelin. Releasedatumet var den den 12e januari 1969 och händelsen skulle påverka framtiden...

Albumet kan sägas vara en blandning av blues, hårdrock och psykedelisk musik. Inspirationen kommer från legender som Jimi Hendrix, The Who och Jeff Beck. Låtarna på albumet har olika tempo och de passar ändå tillsammans på en skiva. Om skivan har Jimmi Page senare berättat att det tog enbart omkring 36 timmar i total studiotid (dock utbrett på några veckor) att spela in och mixa albumet. Inspelningen gjordes i Olympic Studios i London och de finansierade inspelningen själva, det vill säga de spelade in plattan och tog den färdiga produkten till ett skivbolag. Allt för den konstnärliga friheten...

Omslaget pryds av zeppelinaren Hindenburg och bilden är ett historiskt foto från den dagen då Hindenburg havererade. Bilden är vald med association till bandets namn då de skämtade om att det inte skulle fungera. Verkligheten är att det fungerade.

Led Zeppelins debutalbum är en legendarisk platta som ibland sägs vara en vändning inom rocken. En klassisk recension av bandet och albumet lyder: "Led Zeppelin - det enda sättet att flyga".

Nu lättar vi... Chruss inleder med att säga "kom".


Här har jag använt vinylstickers i uppmaningen KOM - som kan var dubbelbottnat, kom ner unge, kom hem, kom på fika eller något annat skoj...

I ballongerna är det dimensional magic som man kan låtsas att det är lite vinylkänsla över...

Kort av Chruss

Det är ett kort med vinylstickers i bokstavsform och hon har en finurlig lösning för ballongerna.

frubard fortsätter med att ta ett sista farväl av en älskad och uppskattad person i hennes liv.


Det är som rubriken säger. "Ett sista farväl" av min älskade pappa. Han var mitt stora fan när det gäller scrapbookingen. Alltid ville han att jag skulle göra julkort och födelsedagskort åt han och mamma, så dom fick skicka till släkt och vänner. Lika mycket som det är ett farväl, så är det en hyllning till en älskad och saknad pappa...

Vinylen är det svarta som jag klistrat fast på den vita cardstocken. En sak som jag haft sen jag började scrappa, och det är snart 4 år sen... Men inte kan man kasta nåt inte. :D

Layout av frubard

Här är det en större vinyldekoration som hon sparat på. Här passar den i sammanhanget.

Någon annan som sparat är Koseputes sambo...


Jag har använt mig av en gammal vinylskiva ur sambons stora samling. Det var lättare sagt än gjort att få loss en liten bit ur skivan, men det gick till slut. Bakgrunden har jag gjort genom att hälla mist direkt på pappret och smeta ut med röret till själva sprutmunstycket.
Layout av Kosepute

Nu kommer vi in på en klassisk form av vinyl. En som i dagsläget börjar bli intressant igen - i alla fall i vissa kretsar. Ja, det handlar om någon av de kretsar som Kosepute scrappar om. ;)

Kosepute använde en bit av en vinylplatta. Lillylva tog hela plattan till hjälp. Tanken var en skål, plattan vart något platt och därför är resultatet ett format kort. ;)


Ja.. det skulle ha blivit en skål. Och det hade det nog blivit om jag inte hade använt mig av en singel... *suck* Men det blev istället ett rätt originellt grattiskort.. ;)
Kort av Lillylva



Kort av Lillylva

Finurligt. Saker blir inte alltid som avsett, men de blir något. Vill du prova att göra en egen vinylskål kan du följa en av länkarna sist i inlägget. Där finns en tutorial av Bi som gjort en sådan skål av en LP.

Detta inlägg avslutas med en annan hel platta. Det är jag (maxell) som inspirerats av Led Zeppelins debutplatta för att skapa en sida Art Journal.


På min sida används vinyl på tre sätt. Det är vinylthickers, det vill säga vinylbokstäver. Vidare är det gul eltejp bakom den fyndade pilen som är ett avlarmat (hoppas jag) stöldlarm från något som köpts. Eltejp innehåller i regel en viss mängd vinyl. Den tredje och sista användningen av vinyl är en klassisk vinylplatta som fungerat som inspiration och därifrån delar av texterna på sidan är hämtade och delvis omskrivna av mig.

Sidan är en av de sidor jag gör med avsikt att avspegla delar av mitt liv under 2013. Det är ett bra sätt för att leka, lära och ha kul med såväl färg och form som bild och text. Jag valde att göra delar av texten suddig då den helt enkelt är min. :)

Art Journal av maxell



Art Journal av maxell

Med denna blandning av vinylsaker avsedda för scrap och vinylsaker som inte är avsedda för scrap och ändå används för detta avslutas detta inlägg. Missa dock inte att följa länkarna nedan där du hittar fler vinylalster och en vinyltutorial.

Skrotbokens länkar
- I gamla scrapgömman av maxell - Inlägg från 2010 där maxell använder en vinyldekoration på ett kort
- Födelsedagar - Ett tema som klistrar sig fast av maxell - Inlägg från 2009 där Henrietta använt vinylmärken på ett kort
- En kväll för glitter och glamour av Bi - Inlägg från 2009 där Bi visar en egengjord vinylskål
- Tutorial - Vi gör en skål av vinylskiva av Bi - Tutorial från 2009
- Earth Hour - Vi skapar i mörker, del II - Inlägg från 2009 där Carola och Scräpemma använder vinylthickers på sina layouter
- Påsken går i pastell av maxell - Inlägg från 2009 där Bi använt vinylthickers på en layout
- Fristajlad farsdag - Att hitta scrapskatter i vardagen av Scräpemma - Inlägg från 2008 där Scräpemma gjort ett kort av en EP-skiva och RonjaS gjort en layout av en LP-skiva

1 kommentarer:

Maritha sa...

Jag altrade en LPskiva i julklapp. Istället för att ge bort ett kuvert med biljetter i, till mina stora barn... Den var uppskattad att titta på av de flesta som var med.. :)