Svart/vit stjärnglans

on 3 januari 2013

av Birgitta/Bi

Den 3 jan 1973, det vill säga för 40 år sedan, grundas den amerikanska hårdrocksgruppen Kiss i New York. Med anledning av deras jubileum skapar vi alster där vi enbart använder oss av färgerna svart och vitt.

Det var som sagt i New York det hela började. Mer fakta om Kiss finner du sist i detta inlägg. Det är dock det faktum att medlemmarna i Kiss uppträder kraftigt svart- och vitsminkade; även om de haft en osminkad tid under sitt musikutövande, som har fått ge oss inspiration till detta svart/vita inlägg.

Stjärnglans
maxell får inleda dagens alsterkavlakad med en layout med en av huvudpersonerna själv, "Gene Simmons" aka "The Demon".


"Is it my fortune or my fame
Is it my money or my name
Is it my personality
...
What is my charisma, yeah"

Skrivet av Simmons för Kiss sjunde studioalbum - Dynasty - som kom 1979. Denna platta är den första där inte alla originalmedlemmarna är med. Även om Chriss är med på omslaget är hans trummor överdubbade på alla låtar utom en - hans egen "Dirty Livin". Efter Dynasty släppte de några studioplattor till med diverse banduppsättningar innan sminket åkte av och bandmedlemmar officiellt byttes ut.

Värt att notera är att Dynastyplattan släpptes efter att alla medlemmarna gjort varsin soloplatta 1978. Den tillhörande turnén var Kiss ambitiösaste och mest påkostade turné. En vital detalj i samband med turnén är att spelningarna innehöll varsin låt från alla fyra originalmedlemmarnas soloplattor.

Låten som jag valt att scrappa är ... ja, talande för detta band och deras sångare och basist - "The Demon". ;)

Layout av maxell



Karismatiska närbilder
Layout av maxell

Från mega världskändisar till megastor svensk kändis! En mycket älskad artist dessutom. Mahlin78 berättar vidare.


Äntligen (!) fick jag tummen ur och scrapa ett riktigt favoritfoto. Vi hade förmånen att få biljetter till Tomas Ledins show på Cirkus i Stockholm och gick på den 4:e föreställningen i höstas. Magiskt!!!

Jag hade med mig min systemkamera in och detta är min absoluta favoritbild från kvällen, men det finns många fler fina bilder att minnas tillbaka med. :)

Layout av Mahlin78

En väldigt duktig autografjägare är vår inspiratör Samara. Om hon har träffat Tomas Ledin får jag låta vara osagt men jag håller det inte för osannolikt. Det är många kändismöten hon har hunnit med. =)


Det kändes lite tråkigt först att bara använda svart och vitt på en sida, men jag hade massa piffiga spillpapper att använda.
Och jo, de är svartvita allihop, det är bara svårt att få korrekt färgåtergivning nu när det är mörkt dygnet runt.
Jag använde 4 sorters spillpapper och en ruta från en serietidning, den tecknade tjejen säger : Lyckliga varelse, det låter verkligen härligt.

Min text handlar om hur jag har kul med mina vänner när vi sitter och väntar på kändisar, det skulle vara mycket tråkigare att vänta om jag inte hade sällskap av de roliga grabbarna.

Layout av Samara

Det finns många kändisar och än fler som vill bli det. Se bara på antagningsköerna till program som Talang och Idol. Säkert finns det någon häftig rockertjej som behöver ett kort. Pippin fixar det.


Jag har gjort ett rockigt kort i svart/vitt till nån tuff födelsedagsflicka.
Kort av Pippin

Det är kanske inte så tokigt att bli sin egen kändis. Då menar jag att ge sig tid till att lära känna sig själv lite bättre.

Hur underligt det än kan låta är vi ofta väldigt dåliga på det. Det händer så mycket annat omkring en och tiden bara rusar iväg bland en massa rutiner.

Att göra en bok om sig själv kan hjälpa på vägen. cri_kee startar sitt projekt nu.


Köpte för en tid sedan ett litet album, men hade inte bestämt vad jag vill göra med det. Nu under julen bestämde jag mig för att det albumet ska bli en BOM (Boken Om Mig). Jag har gjort en minilayout i storleken 6*6".
Layout av cri_kee

Många släktforskar, dels för att det är spännande och intressant men också för att få perspektiv på var man själv befinner sig i släktledet och tillvaron. Vi underlättar för våra egna efterkommande genom att på vårt eget sätt dokumentera och berätta vidare våra minnen, egenupplevda eller så som de berättats för oss.
Cissi för vidare dokumentation om sin mor och morfar.


Kul utmaning att endast använda svart och vitt.

Jag valde att scrappa ett kort på min morfar som cyklar på en sån där gammal cykel med stort framhjul. Det var på Barnens Dag när min mamma var 4 år 1943.

Bakom fotot finns plats för dold dokumentation.

De detaljer som inte från början var svarta eller vita; som fotohörnen och säkerhetsnålen, har jag färgat med svart tuschpenna och den rutiga klädnypan har jag målat i de från början naturfärgade rutorna med en vit postmarkerpenna.

Chipboard-detaljerna; fjärilen och nykeln är chalkade i vitt och fick svarta detaljer med en scriptstämpel.

Layout av Cissi



Detaljrika närbilder
Layout av Cissi

Det käraste vi har är våra barn och för oss scrappare är det också ofta de som står i centrum i vårt skapande.

Med vårt scrappande ger vi dem en fantastisk källa till dokumentation där vi inte bara förmedlar själva fotot utan också våra tankar och känslor kring det.

Cajaba och Hozzan har båda ägnat sina svart/vita alster åt sina döttrar.


Jag har gjort en layout på mina vackra döttrar.

Jag har inte många fotografier på dom två tillsammans, och detta tycker jag om. Den ena dottern gillar svart och vitt så därför tyckte jag det passade så bra till detta tema.

Layout av Cajaba

Hozzan fick med två favoriter i ett slag. =)


Det är ingen hemlighet att jag är väldans förtjust i just svart/vitt, så här är en layout på min dotter ...

... som jag också är väldans förtjust i.

Layout av Hozzan


Tänker man på barn är steget inte långt till att tänka på skolan. Chruss har tillägnat sitt kort till en ungdom i avstamp mot vuxenvärlden.


Av någon märklig anledning så hade jag svarta tavlan i bakhuvudet hela tiden så jag gjorde ett kort med tanke på detta. Kanske svarta tavlan på en lantbruksskola eller nått i den stilen. Stämplade och embossade med vitt och skrev dit låt stå i ena hörnan.
Kort av Chruss

Sista alstret för idag är en altrad burk som ska få tjäna som förvaring inne hos mitt (Bis) barn. Med nyrenoverat rum finns det behov av lite nya färgval jämfört med tidigare. Tänkvärda ord får hon på köpet.


En altrad burk med tänkvärd text. Ibland är det lätt att ryckas med i negativa tankar - detta får bli en påminnelse om att vara vaksam på hur man uppfattar tillvaron. Är glaset halvfullt - eller halvtomt? ;)

Det syns inte så tydligt på fotot men texten lyder: The energy that makes you fail, can make you win.

Texten är en transfer från en bläckstråleutskrift.

Altrad burk av Bi

Det var alla alster för idag. Vill du veta mer om Kiss finns lite lätt fakta nedan - vill du veta mer än så, följ länken nedan.

Kiss
Kiss rötter går tillbaka till Wicked Lester, ett New York-baserat rock'n'roll-band lett av Gene Simmons och Paul Stanley.
Simmons uppmärksammade i slutet av 1972 en annons i tidningen Rolling Stone att Peter Criss, en trummis, sökte ett band och var villig att göra vad som helst för att lyckas. En provspelning arrangerad av Simmons och Stanley resulterade i att Kiss blev en trio då Criss blev den tredje medlemmen.

I början av januari 1973 höll Simmons och Stanley flera provspelningar för att värva ännu en bandmedlem, en sologitarrist. Ace Frehley imponerade och knöts därför den 3 januari till bandet. Gruppen var nu komplett och bytte, på förslag av Stanley, namn till - "Kiss" (ett annat alternativ hade varit det mindre klädsamma "Fuck").

Redan under de första spelningarna började gruppen experimentera med att bära smink. Syftet var, förutom att det gav bandmedlemmarna speciella egenskaper också möjligheten att odla en mystik och skapa intresse kring bandet och hur de egentligen såg ut. Detta visade sig vara en ett lyckat drag då det tillsammans med en spektakulär scenshow; som att spotta blod eller hissa upp och snurra runt trumset, så småningom skulle ge bandet stora framgångar.

Om Kiss och deras sminkning
Sminkningarna är tagna från dåtida och äldre tecknade serier. "Starchild" - Paul Stanley, "The Demon" - Gene Simmons, "Spaceman" or "Space Ace" - Ace Frehley och "Catman" - Peter Criss är originaluppsättningen, dvs den uppsättning som har två planerade spelningar i Sverige i sommar en på Friends Arena i Stockholm den 1 juni och en på Sweden Rock Festival den 6 juni. Den senare är deras första festivalspelning i Sverige någonsin.

Även de senare medlemmarna hade smink på samma sätt: Eric Carr som ersatte Peter Criss var “The Fox”, Vinnie Vincent som ersatte Ace Frehley var “The Ankh Warrior”, Eric Singer (som i perioder ersatte Eric Carr och även Peter Criss när han kommit med en gång till och igen hoppat av) övertog Peter Criss sminkning “Catman” och samma sak gällde för Tommy Thayer (som i en period ersatte Ace Frehley sedan han också igen kommit med och hoppat av), det vill säga Thayer var sminkad som “Spaceman”. Två medlemmar har aldrig sminkats - Bruce Kulick (gitarr) och Mark St John (gitarr). I början hade Paul en annan sminkning - "Bandit", men den ersattes snart av stjärnan och “Starchild”.

1983 chockade bandet musikvärlden genom att uppträda live på MTV för första gången någonsin UTAN smink och så förblev det ända fram till 1996 då originalsättningen återförenades och sminket åter åkte på.

Musik och kärriär
Kiss har nästan uteslutande låtar som handlar om endera sexuellt umgänge eller spritintag. Dock sägs det att varken Gene Simmons eller Paul Stanley dricker. Oavsett hur det är med det har de gjort och gör fortfarande svängiga och - för flera - medryckande låtar.

För mer information hänvisas till länken nedan.

Länkar
Wikipedia om Kiss


Skrotbokens länkar
Inlägg med musiktema
Rock on! Inägg från 2009 med rockigt tema
Ebba firas med … av maxell - Inlägg från 2010 med punkiga alster
When you wish upon a star ... av Bi - Detta inlägg från 2010 innehåller bland annat ett alster med Kisstema av maxell
Inlägg med övervägande vita färger
Frostig vit höst av Bi - Inlägg från 2011 som innehåller alster i vitt
Våra vita högtider av Bi - Inlägg från 2011 som innehåller alster i vitt
Trendiga julkort i grafiska mönster av Bi - Inlägg från 2011 som innehåller alster med svart/vita op-mönster
I det vita rampljuset av maxell - Inlägg från 2012 som innehåller alster i vitt och med mycket "white space"

0 kommentarer: