Mitt kreativa rum - Mahlin78

on 11 januari 2013

av Mahlin78

Alla bilder i inlägget är tagna av Mahlin78

Idag påbörjar vi en ny serie som kommer dyka upp här i bloggen under 2013, och temat är Mitt kreativa rum. Tanken är att vi inspiratörer hos Skrotboken bjuder in er läsare till våra ytor där kreativiteten flödar, med ett nytt inlägg varje månad. Så varmt välkommen att hänga med!

Idag börjar vi hos mig, Mahlin78. Det är även jag som kommer ha hand om dessa inlägg, så tveka inte att höra av dig om du har en bra idé som du vill visa upp! Kontaktuppgifter hittar du längre ner i inlägget.


Hej och välkomna hem till mig och min kreativa yta. Sedan hösten 2011 har jag ett eget skrivbord och en bokhylla där jag breder ut mig. Här har jag även min stationära dator och en stor "vanlig" skrivare (ovanpå bokhyllan). Mitt skrivbord står i vårt vardagsrum, så jag har tänkt mycket att det ska vara lättstädat, lättöverskådligt och även se hyfsat snyggt ut när jag inte sitter och pysslar.



Till höger om datorn har jag en hylla och under den hyllan står min fotoskrivare (som jag hoppas på att kunna använda mer under 2013). Ovanpå hyllan står lite akrylfärger och 2 st krukor med pennor. Som synes även ett par hörlurar, då jag gillar att lyssna på musik eller ljudbok när jag skapar.



Här ser ni den övre halvan av min bokhylla, och detta är saker jag når när jag sitter och pysslar. Den nedre halvan av bokhyllan innehåller främst album med layouter i.



Min vänstra hylla/hurts som skrivbordet ligger på är öppen i sin förvaring och här har jag min Cuttlebug, BIA, lite canvaser och längst bakom allt (syns ej) står bland annat en verktygslåda med sy-tillbehör, eftersom min symaskin står på golvet under skrivbordet (man ser en liten skymt av den till höger på bilden).



I bokhyllan förvarar jag mina saker i små plastlådor med lock som kan knäppas igen. Jag tycker detta är ett väldigt smidigt sätt då jag ser vad som finns i lådorna när jag letar efter något, men även då jag ska åka på träff så kan jag ta mina plastlådor och ställa ner i kraftigare plastpåsar (finns att köpa i de större matvarubutikerna). Dessutom ser det städat ut här hemma när jag är klar för dagen. Lådorna går att stapla på varandra och kostar ingen förmögenhet, vilket var avgörande för mig.



Jag använder mig även av zip-påsar inuti plastlådorna, för att få en bättre ordning bland mina blommor och stämplar. Banden ligger bara nedtryckta i sin låda, vilket kanske inte är det bästa, men jag har inte orkat lägga ner alla i egna zip-påsar. :)



Mina pins fick för något år sedan en ny förvaring - en papplåda och en skumgummibotten. Fördelen med detta är att jag slipper sticka mig på den vassa nålen och kan sätta på locket om jag ska åka iväg med lådan. Denna står i min bokhylla.



Till höger under mitt skrivbord har jag en hurts med lådor. I botten av alla lådor har jag lagt vaxduk för att skydda botten. I den översta lådan har jag köpt till en insatts och förvarar bland annat mina saxar, pincetter och även de färger som får plats.



I låda nr 2 uppifrån har jag lagret av klistriga saker men även mina små fiskedragslådor där jag per färg har sorterat in de mindre dekorationerna såsom öljetter, brads och knappar. Även dessa är mycket smidiga att packa ner och ta med sig när det vankas träff. De är precis lika smidiga att jobba med på hemmaplan när jag sitter och pysslar, eftersom jag lätt ser vilken färg/låda jag letar efter, och när den är öppnad lätt kan leta reda på den dekorationen jag är ute efter.



I låda nr 3 har jag köpt till en insats där jag förvarar mina embossingpulver, glitterstickles och även mina pearlmaker. Under insatsen har jag cellofanpåsar, men även 1 papper till varje embossingpulver.



Mellan bokhyllan och skrivbordet har jag fixat så jag får plats med min dies-förvaring. Detta är en magnetisk bok i A3-format. Lättöverskådligt och lätt att ta med sig på träff.



Slutligen visar jag min mappvagn som står bakom mig. Den var ett av mina större inköp hösten 2008 och har varit ovärderlig sedan dess. I denna har jag sorterat mina mönstrade papper per tillverkare och mina cardstock per färg.
På sidorna av min pappersförvaring har jag i krokar häng bland annat mina halvpärlor, större förpackningar med dekorationer eller blommor jag ännu inte packat upp för att använda.


Jag hoppas att du som läsare fick med dig något/några bra tips på förvaring av dina pysselsaker. Hur har du löst din förvaring hemma? Lämna gärna en kommentar så vi på Skrotboken kan titta förbi.
Vill du hellre maila oss klickar du på länken nedan.

Skrotboken

1 kommentarer:

Hozzan sa...

Kul att titta in hos dig och se ditt kreativa tillhåll.

Tack för en del smarta förvaringslösningar.