av cri_kee

Inför World Cardmaking Day presenteras en tutorial på ramkort. Ramkort är valt med anledning av Hieronymus Cock, född ca 1510, död 3 okt 1570, en nederländsk målare och grafiker.

Hieronymus Cock var en nederländsk målare, grafiker och kopparstickare. Den eklektiska stilen i Cocks egna verk visar påverkan av såväl antiken som nederländsk manierism. Han utförde ett antal kopparstick över romerska ruiner och dylikt.
Hans tryckeri "Aux quatre vents" i Antwerpen var ett av de mest betydande i det samtida Europa och publicerade tryck efter bland annat Rafael, Michelangelo, Tizian, Bosch och Pieter Bruegel d.ä.

Kopparstick
Kopparstick är den äldsta konstnärliga djuptrycksmetoden. Första belägg på ett kopparstick är från 1446 och förvaras i dag i Berlins kopparstickskabinett.

Ett kopparstick tillverkas genom att motivet ristas i en kopparplåt med hjälp av en gravstickel, det vill säga ett speciellt verktyg som används. När motivet är färdigtecknat valsas tryckfärg över plåten, som genast avtorkas. Endast i de gjorda inristningarna kvarstår tryckfärg. Ett papper pressas mot plåten, varvid tryckfärgen i fårorna överförs till papperet, och bilden framträder som en spegelbild av teckningens inristade linjer.

Ursprungligen användes begreppet för alla tryck som utfördes för hand.

Ramkort
Hieronymus Cocks konstnärsgärning och kontakt med den samtida konstnärseliten erbjuder, med en "melodiradioövergång", association till tavlor och därmed också till ramar. Dagens tutorial ägnas därmed åt ett ramkort! =)

Du behöver:

- 1 cardstock till ramen, 8" * 8"
- 1 cardstock till ramen, 5" * 5"
- 1 cardstock till kortstomme, 6" * 12"
- Skärapparat eller motsvarande
- Falsben eller motsvarande
- Dubbelhäftande tejp
- Lim
Dags att börja ...


Börja med att skära till en bit som är 8"*8". Denna bit blir själva ramen.
Biga runt om kvadraten vid 1/2" och vid 1".

Foto av cri_kee



Därefter ska ni biga en kvadrat i mitten, 2" från kanten och mellan punkterna 2" och 6".
Foto av cri_kee



Nu är det dags att biga ytterligare en kvadrat inuti den första kvadraten. Biga 2 1/2" från kanten och mellan punkterna 2 1/2" och 5 1/2".
Foto av cri_kee



Nu ska ni ska klippa bort en bit i varje hörn, samt klippa upp en bit. Se bilden ...
Foto av cri_kee



Det har blivit dags att skära två skåror i mitten mellan hörnen i den bigade kvadraten. Se bilden... Vill ni klä ramen bör ni göra det nu innan ni sätter ihop den, eftersom det är lättare. Jag har valt att inte klä min ram denna gång.
Foto av cri_kee



Nu är det dags att vika i de bigade linjerna och fästa ihop ramen. Jag har använt dubbelhäftande tejp och ni kan se var jag har satt tejpen.
Foto av cri_kee



Jag börjar med att ta bort skyddspapperet på den långa biten. Jag viker in den bakom ramens kant. Detta gör jag i alla fyra hörnen.
Foto av cri_kee



Därefter tar jag bort skyddsplasten på den lilla tejpbiten. Ramens undre kanter fästs med denna lilla bit. Gör likadant i alla hörnen. Underifrån ser ramen ut så här i detta skede. Lägg denna ram åt sidan en liten stund.
Foto av cri_kee



Till ramkortets mitten del, behöver ni nu skära till en bit som är 5"*5". Biga den vid 1/2" runt om och klipp längst den ena bigade kanten upp mot den andra kanten i varje hörn. Sätt tejp på de små flikarna du nyss klippt. Se bild ...
Foto av cri_kee



Vik de bigade linjerna och ta bort skyddsplasten från tejpen. Fäst den tejpade delen på baksidan av den som är bredvid. Gör likadant i alla hörnen.
Foto av cri_kee



Nu ska ni sätta in den vikta fyrkanten i ramen. Här behöver ni vara försiktig. Det är trångt och är ni inte försiktig kan ramen spricka sönder i hörnen. Nu undrar ni säkert om vi inte ska fästa den på något sätt! Och det ska vi …
Foto av cri_kee



Vänd på ramen och denna gång använder jag lim och inte tejp. Limma från undersidan, men vänd och kolla så det inte limmet tränger fram på framsidan.
Foto av cri_kee



När ni kommit så här långt är det bara en del som saknas och det är själva kortstommen. Skär till en bit cardstock som är 6"*12" och biga den på mitten. Fäst nu ramen på kortstommen och fortsätt med dekoreringen efter smak och tycke. Jag brukar fästa ramen med lim, men om ni hellre vill använda rejp fungerar det lika bra.
Foto av cri_kee



Jag har skurit ut en bit cardstock som ska sitta inuti ramen. Jag har även stansat ut en fågel som sitter på en gren. Denna ska jag nu limma fast på den lilla cardstocksbiten.
Foto av cri_kee



För att efterlikna ett kopparstick embossar jag nu cardstocksbiten med fågeln med ett kopparfärgat embossingpulver.
Foto av cri_kee


Ramkort med ”kopparstick”


För att fågeln på grenen ska framstå bättre la jag på ett tunt lager med svart akrylfärg. Sedan klistrade jag fast mitt ”kopparstick” inuti ramen. Satte en svart halvpärla i vardera hörn, och de ska representera spikar. Valde ut svarta blommor som dekoration. Mina utstansade blad valde jag att embossa i samma kopparfärg. Sist men inte minst en fjäril på den högra sidan.
Ramkort av cri_kee


Ramkortets insida


Kortets insida fick ett vitt papper där en hälsning kan skrivas. Drog en svart linje runt det vita papperet och limmade fast en svart utstansad fågel på gren. Samma som på utsidan.
Ramkort av cri_kee

Lycka till!

Skrotbokens länkar
- Inramning av Mahlin78- Inlägg från 2012 där vi använder ramat på något sätt. Inlägget innehåller, bland annat, ett ramkort av Hozzan
- Maj månads sponsor - Inspirationsalster del 2 av Pippin - Innehåller ett ramkort av snorsk
- Våra vita högtider av Bi - Inlägg från 2011 som innehåller ett ramkort av Mahlin78
- av Bi - Inlägg från 2010 som innehåller ett ramkort av MiaPuh

0 kommentarer: