av pysseltjejen

I gårdagens inlägg bjöd Skrotbokens inspiratörer på olika alster där vi använde oss av tekniken gravitationsmålning. Idag delar jag med mig av en tutorial över hur jag gjorde min canvas.

Först en återblick för att se det färdiga resultatet.


Canvas med gravitationsmålning av pysseltjejen

Samtliga foton i detta inlägg av pysseltjejen.

Då är det dags att visa vad jag har använt för material och hur jag har gått tillväga.


Du behöver: en canvastavla, limpistol med vanligt lim och gröna glitterlimstavar, Distress Ink refiller (tim holtz Ranger) grön = shabby shutters och blå = weatherd wood, två sprayflaskor, två kritor i olika nyanser av grönt, ljusmanschett med små blommor, värmepistol och stativ att hålla ramen i vinkel under arbetets gång.
En sak jag glömde ta bild på är en spetsig pinne/järnsak jag hade till hjälp vid vissa moment.



Skydda runt om tavlan. Finns risk att få stänk både från sprayflaskorna och de rinnande/stänkande kritorna.

Om man har en stor låda, som man kan skära av "toppen" och framsidan på, är den perfekt att arbeta i.



Ta lite Distress Ink refill blandat med vatten i vardera sprayflaskan. Spreja tavlan med de olika färgerna, ju mer ni sprejar desto mer rinner det. Detta ska likna vatten eller himmelsfärg.



Ta grön Distress Ink refill och droppa längs översta kanten så det rinner.



Om man använder värmepistolen kan man eventuellt manipulera i vilken riktning det ska rinna och det blir mindre tjocka droppar i ändarna.



Ta en svamp och smeta ut färgen så hela överkanten blir färgad.



Ta blå Distress Ink refill och droppa längst upp så det rinner och använd värmepistolen så det rinner längre och inte får så stora droppar i slutet.



Knäck kritorna (crayons) i 5-6 bitar och ta av pappret.



Limma fast kritorna längst upp i kanten, där ni tycker det passar.



Håll värmepistolen på avstånd tills ni ser att kritan värms, här kan ni ändra hur värmepistolen ska smälta kritan och hur fort det ska gå, håller ni på ett visst sätt stänker det.

Det gäller att se upp så ni inte är för snabba att värma kritan, för då kan kritan lossna från limmet.



Vid slutet kan kritan trilla av och sätta sig längre ner på tavlan, det gör inget fortsätt värm.

Har kritan trillat av, ta något vasst som klarar värme och håll kritan till tavlan när du värmer, här kan du experimentera och fylla på där du tycker det är för lite smält krita.



De bitar som är kvar efter limpistolens lim, när kritan är smält, kan man värma försiktigt och skrapa av.



Så här kan resultatet se ut när man gjort steg 1-12.



Grönt glitterlim satte jag dit som effekt. Jag hade en tanke först att det skulle bli lianer i tropiskt klimat men min man tyckte det såg ut som träsk .... alla ser olika =)



Närbild på hur det ser ut med glitterlimmet.



En ljusmanschett med små blommor som jag plockade av.



Jag klistrade på blommorna där jag tyckte det passade, så det skulle se ut som lianer med blommor på.



Slutresultatet.

Träsk/tropiskt klimat eller korallrev ... eller vad det nu kan se ut som för er.

Jag visar även hur det kan se ut om du vänder på tavlan.

Canvas med gravitationsmålning av pysseltjejen


Lycka till och kom i håg att ha kul!

Skrotbokens länkar
- Tutorial - Måla med hjälp av gravitation, del 1 av 2 av Bi och maxell
- Tutorial - Måla med hjälp av gravitation, del 2 av 2 av Bi och maxell
- Måla med hjälp av gravitation - Alster

1 kommentarer:

Sara sa...

Superläckert!! Måste jag testa nån gång! Tack för bra och inspirerande tut... :/)