Koder och tecken

on 7 oktober 2012

av Lina/Pyssellina

För 60 år sedan, den 7 oktober 1952, godkändes den patentansökan som Norman Woodland och Bernard Silver knappt tre år tidigare lämnade in angående “klassificeringsappraturer och metoder”.
I sin ansökan beskrevs både mönstret för streckkoder och de maskiner som behövdes för att läsa av koderna.
Detta uppmärksammar vi genom att använda oss av minst en streckkod på våra alster.


Den vanligaste streckkoden är den som tidgare hette EAN (European Article Number). Den finns i två varianter, en med 13 siffror och en med 8 siffror. Dessa koder heter numera GTIN-13 och GTIN-8 (Global Trade Item Information). De används över hela världen för att märka varor.

Måla, klippa, stämpla
Streckkoderna som har används på alsterna har gjorts med lite olika tekniker. Först ut har vi Hozzan som har målat en egen streckkod som bakgrund på sin layout.


Gjorde min egen streckkod genom att rita den direkt på mitt bakgrundspapper. Med vår matchande hund i svartvitt och lite blommor i grönt så var mitt bidrag till streckkod genomfört.
Layout av Hozzan

Cri_kee valde att klippa ut en färdig streckkod från ett paket smurfglass.


Av någon anledning hade jag sparat den tomma glassförpackningen från smurfglassen när den var tom. När vi sedan skulle skapa något med en streckkod var det liksom en självklarhet att jag skulle använda just den streckkoden och de söta smurfarna på kartongen.
Layout av cri_kee

Maxell har också klippt ut streckkoder men nöjde sig inte med bara en utan tog och använde flera stycken. Koderna hittade hon på rabattkuponger.


Jag bestämde mig för att använda streckkoder som jag klippt ut från rabattkuponger. Här symboliserar de några olika aspekter på livet och dess inrutade eller oinrutade tillvaro...

Bakgrunden är målad av mig. Jag gjorde gula stjärnor och målade ut dem med mörkare färger ju längre ut mot kanterna jag kom. Målandet gjordes i lager på lager. De översta lagren är stänkt färg - gul respektive svart. Den gula för att få stjärnorna att sprida sig över pappret. Den svarta för att matcha den handskrivna titeln. Båda stänktes även "för siktets skull..." och det blev, i mina ögon, såväl enkelt som effektfullt.

Layout av maxell



Layout av maxell

Bi använde sin fina streckkodsstämpel på sitt kort. Det finns flera olika varianter av dessa söta stämplar i butikerna.


Jag har gjort ett kort med "nedsänkt fönster"- teknik och äntligen kom min "100% Love" stämpel till användning.
Mottagaren har alltid varit trött på att hösten skildras som en trist årstid, det är trots allt då som hon är född! =) Hösten borde alltså uppskattas mer.
Kortet fick således bli ett höstigt kort med älskade kaniner på. 100% love gäller både hennes relation till kaniner och vår relation till varandra. =)

Kort av Bi



"Sweet thirteen"
Några löv har klippts ur mönsterpappret och får med hjälp av distanskuddar ge lite extra dimension åt kortet.

Kort av Bi

Oavsett vad de har för konstiga förkortningar så är det nog just ordet streckkod de flesta av oss säger om dessa tjocka och smala linjer i en till synes slumpmässig ordning. I själva verket är de inte alls slumpmässiga utan helt genomtänkta.
Grundidén till systemet bygger på morsealfabetets prickar och streck. Prickarna var dock för små för att kunna läsas av på ett effektivt sätt och därför används istället linjer i olika tjocklek.

Länkar
Streckkod
EAN


Skrotbokens länkar
- Vi använder förpackningar som finns i köket av maxell - Inlägg från 2010 där vi använder förpackingar som finns i köket och på de finns kanske en streckkod
- Varuhuset av Bi - Inlägg från 2010 där vi använder extra saker vi fått med oss hem när vi handlat. Det handlar, till exempel, om klädestags och förpackningar där det kan finnas en streckkod.
- Ska vi byta grejer? - Sams byteshandel 2 av Sam - Alla alster innehåller samma saker och en av dem är en tepåse som givetvis har en streckkod på sig
- Rock on! av maxell - Innehåller en layout av maxell med en ölburk som givetvis har en streckkod på sig

0 kommentarer: