Steampunk med kvinnliga inslag

on 24 september 2012

av maxell

Idag håller vi ångan uppe genom att skapa alster i Steampunk med kvinnliga inslag. De kvinnliga inslagen kommer, bland annat, från att vi inspireras av, ett vanligt inslag i Steampunken, korsetten.

Dagen idag, den 24e september, inträffade en händelse som kan relateras till teknik och - i förlängningen - Steampunk såväl som till september månads övergripande tema med infrastruktur.

Griffards ångdrivna luftskepp
Den 24e sept 1852, det vill säga 160 år sedan i år 2012, genomfördes den första motordrivna och kontrollerade flygningen. Det handlar om det första luftskeppet som drevs med en (ång)maskin och som flögs 27 kilometer från Paris till Trappes. Mannen bakom det hela var Henri Giffard. Han uppfann injektorn och "Giffard dirigible" - ett luftskepp som vägde 180 kilo och drevs med en ångmaskin. Hade inte vinden varit så stark som den var denna septemberdag hade han vänt luftskeppet och flugit tillbaka till Paris. Trots det hårda vädret lyckades dock Griffard att göra svängar och cirklar och därmed visade han att ett motordrivet luftskepp kunde styras och kontrolleras. Giffard fick patent för sin injektor den 8e maj 1858 och hans uppfinning banade väg för motordrivna luftfärder. Med åren förlorade Griffard synen och år 1882 begick han självmord och lämnade sin kvarlåtenskap till nationen för humanitära och vetenskapliga ändamål. Griffards namn är idag ett av de 72 namnen som finns på Eiffeltornet.



Griffards ångdrivna luftskepp
Bild som är public domain


En revolutionerande flygning. Det är både teknikutveckling och infrastrukturbyggande i ett. Vi kopplar vidare ihop flygningen med Steampunk med dess ångmaskin. Se bara bilden här ovan. Du känner säkerligen igen den. :)

Steampunk har varit och är fortfarande populärt och har fått genomslagskraft inom scrapping. Det skapas såväl produkter som alster som sägs vara influerade av Steampunk. Vad är då Steampunk?

Steampunk
Många scrapstilar hämtade från helt andra sammanhang och Steampunk är inget undantag. Steampunk avser såväl en specifik del av science fiction som det mode i fråga om kläder och accessoarer för anhängare av denna subkultur. Steampunk som subkultur slog igenom stort vid skiftet mellan 1980-talet och 1990-talet.

Som subkultur finns det specifika karakteristika för Steampunk, det vill säga saker och detaljer som vanligen är med och som bör vara med för att något ska räknas som Steampunk. Den viktigaste aspekten är ”steam” eller ångan. Det handlar om en värld där allt drivs med ångmaskiner - både möjliga och omöjliga. Kontexten är ursprungligen en viktoriansk tid i Storbritannien, men Steampunk utspelar sig ibland även i andra tider och miljöer. Andra viktiga inslag är såväl science fiction i sig som fantasy. Det kan alltså handla om framtidsvisioner kring hur världens skulle se ut om allt var ångdrivet samtidigt som modet, kulturen, arkitekturen och liknande har tydliga viktorianska inslag. Ofta används synliga mekaniska delar som, till exempel, kugghjul och byggnationer baserad på relativt avancerad ingenjörskonst. Material som används inom Steampunk är, till exempel, mässing, trä och läder.

Skrotboken skapar kvinnlig Steampunk
Det går att skriva mycket om Steampunk - både som subkultur, mode och scrapstil, men vi nöjer oss med en kort introduktion och går istället över till alster. I detta inlägg presenterar vi alster vi använder oss av Steampunk med kvinnliga inslag genom att även inspireras av, ännu ett vanligt inslag i Steampunken, korsetten. Som upplysning är alla alster i detta inlägg skapade för ett och halvt år sedan, det vill att säga att de skapades i samma veva som Steampunken började synas någorlunda flitigt i scrapsammanhang. Stilen finns kvar, men den är inte lika "hypad" nu. Dock... det är en spännande scrapstil som aldrig går ur tiden. Vi har också en intressant twist med kvinnlig touch. Jag (maxell) hör till dem som inte talar i termer av kvinnligt eller manligt, men ärligt talat är det vanligt att Steampunk anses vara ett lämpligt val för så kallade manliga alster. Här visar vi att det inte är hela sanningen...

Korsetterna
Vi börjar med den traditionellt kvinnliga och för Steampunk viktiga korsetten.

Först ut är Bi med ett altrat omslag för en Art Journal.


Mitt steampunkbidrag är framsidan till en av mina Art Journals. Jag har använt ett skissblock med svart plastframsida. Det är lite av en utmaning att limma på plast men med bra lim fungerar det.

För mig är detta första kontakten med Steampunk och jag har därför försökt googla runt lite för att finna inspiration. I min tolkning har jag tagit med det jag nu anser vara klassiska attribut inom steampunk.

Pappret har jag gjort själv med hjälp av extra fina mjuka kritor, distresser, chalks i färger jag anser typiska. Jag har även använt stämplar i svart, kopparmist, guld-stämpeldyna och slutligen lackat med matt decoupagelack för en bra och hållbar yta. Självklara stämplar blev urtavlor, kompasser, en och annan taggtråd fick slinka med men även textstämpel med mera.

Förutom pappret har jag använt mig av typiska attribut som vingar, luftballonger (ja, egentligen allt som flyger), kugghjul och andra mekaniska delar, metalldekorationer (här dels färdiga blommor, men även en "blomma" av sockeln från en glödlampa), läder, en insekt gjord av olika metalldelar inklusive en kabelsko. Slutligen, dagens tema till ära; lite förstärkning av det viktorianska - en dam med korsett och spets samt en korsettsnörning i läderremmen som fungerar som låsanordning för hela pärmen. Damen som bara är fäst i nederkanten döljer den, på en Art Journal, "obligatoriska" uppgiften om vem som äger boken samt vilket år den är påbörjad. =)

Eftersom det är en Art Journal har jag ingen aning om hur tjock boken kommer att bli i slutändan. Därför fungerade inte lösningen med läderrem och metallspänne utan det fick bli en extra lösning med snörning på baksidan.

Trots att Steampunk är en stil som jag inte hade jobbat med tidigare finns här en mängd saker som är otroligt mycket mig och saker som berättar mycket om mig för den som vet att tolka. =)

Altrat omslag till Art Journal av Bi


Bevingade närbilder...
Altrat omslag till Art Journal av Bi
Även jag själv (maxell) har altrat ett omslag. Här är det ett omslag till en av alla dessa teknikpärmar som jag ständigt omger mig med. :) Omslaget till ära tillverkade jag en egen korsett.


Jag vet inte hur många olika journals eller pärmar för tekniker jag har. Här är i alla fall en till och jag har, som synesav bilderna, valt att altra såväl fram- som baksidan.:)

Denna har uttagbara sidor och kommer i en behändig storlek. I den sätter jag in teknikprover. Jag kan enkelt ta ut dem för att jämföra om det är den eller den jag vill använda på det jag håller på med.

Omslaget är steampunkinspirerat med tanke på färgval, bilder och teknikintensiteten. Det är också med kvinnlig steampunktouche och inspirerat av damkorsetten genom att jag tillverkade en korsett i brunt läder samt använde en äldre bild på en dam i korsett. Här finns det även en hög hatt, en underlig flygfarkost, någon mekanisk detalj, metall ("mässing"), läder, korsettsnörning, klockor och - såklart - ånga från ångmaskinen. ;)

Altrat omslag till journal för teknik av maxell


Lekfulla ångande närbilder...
Altrat omslag till journal för teknik av maxell

Även TinaStina tillverkade en egen korsett. Hon fäste sin en altrad tändsticksask.


Till slut knåpade jag ihop mitt alster till temat "Steampunk med kvinnligt inslag". Det var inte helt lätt eftersom det var första gången jag gjorde något i den här stilen, men det var jättekul att utmana sig själv. Jag gick ut lite försiktigt och i "liten" skala och valde därför att altra en trekantig tändsticksask. Jag tänkte maskiner, klockor, nycklar, skruvar och skrot för att få till själva Steampunken och tycker att det faktiskt passar riktigt bra ihop med den kvinnliga korsetten.

Jag letade i gömmorna och hittade ett papper i de färger jag ville ha och med motivet provdocka och rosor. Enligt mig passade det passade bra. En snörning sattes på provdockan och jag lade till lite "skrot". Sedan återstod ytterligare en sida av asken. Till den klippte jag ut en korsett i svart cardstock och sedan var det bara att dekorera vidare i samma linje tills jag var nöjd. Detta blir absolut en stil jag kommer att utveckla mer och det är jätteintressant att se övriga alster!

Altrad tändsticksask av TinaStina


Kärleksfulla närbilder på Steampunk
Altrad tändsticksask av TinaStina

Eva/Annett tar korsettillverkningen en bit till med sitt korsettkort.


Ett korsettkort :) där jag (Eva) har ritat korsetten för hand och dekorerat det helt själv. Detta kortet är därför helt handgjort.

Min första idé var att göra ett kort som såg ut som en korsett, men jag kunde inte komma på vilken sida jag skulle vika på så istället blev det ett easelcard med en korsett på framsidan och som man reser upp. När jag kollade upp korsett så kan man ju ha den som ett klädesplagg och då slog det mig att man kan ju faktiskt dekorera den som ett klädesplagg med dekorationer.

Jag kollade upp Steampunk på google för att få reda på vad det var för något. Jag fick reda på det och gillade direkt stilen och tänker anamma detta ganska mycket. Jag gillade att Steampunk känns som en bra blandning av vintage och metall. =) I min tolkning har jag gjort vad jag kände skulle passa in på Steampunk. =)

Jag blev nöjd och jag gillar att det inte blev för mycket, men ändå fick jag med känslan av Steampunk. =)

Korsettkort av Eva/Annett


Närbilder med romantisk vintage ala Steampunk
Korsettkort av Eva/Annett

Kvinnorna
Nu går vi över till innehållet i korsetterna - kvinnorna.

Pippin börjar med en egenhändigt ritad Steampunkkvinna som hon använder på ett kort.


Eftersom det har varit rätt svårt att hitta fina kvinnliga steampunkbilder så ritade jag en själv. Sedan har jag gjort några kugghjulstämplar av gummirester och gjort rundeln som tjejen sitter på. Jag torrembossade den också med kugghjulsfolder. Pappret är ett köpt mönstrat papper som jag stämplar på lite extra kugghjul. Som dekoration har jag också en bit älgskinn som jag embossat med kugghjulsfoldern. Texten har jag skrivit ut från datorn. Det är sådana här detaljer som jag tycker kännetecknar en hel del av steampunken.
Kort av Pippin

Det färgglada kortet följs av en dov och riktigt passande Art Doll av Dolores.


Jag har gjort en "steampunk art doll" till detta temat. Själva kroppen är av kartong och sammanfogade bit för bit med brads, ungefär som hos en sprattelgubbe (den kan vifta på både armar och ben). Korsetten och kjolarna är gjorda av olika naturfärgade och beige tyger, brads och band. Hatten har kikarglasögon i bästa steampunk-anda tillsammans med flor, blomma och fjäder (tagen ur en soffkudde)!

Jag höll det avsiktligt fritt från starka färger (det är bara munnen som är röd) och valde att fota mitt alster framför en brun bakgrund och med en lampa framför. Det gav nästan exakt den effekt jag var ute efter, dvs en gammeldags känsla. Nästan som att se på ett gammalt sepiafärgat foto.

Art Doll av Dolores



Skapartext
Art Doll av Dolores

Samara fortsätter med en layout som, bland annat, innehåller ett foto där en kvinnlig släkting sitter på en motorcykel någon gång i slutet av 1950-talet och en egenhändigt ihopsnurrad korsettsnörning.


Steampunk var något helt nytt för mig. Dekorationer bör vara korsetter, höga hattar, klockdelar med mera enligt vad jag läst om det. Sådana saker hade jag inte direkt bland mina pysselsaker, så jag gjorde så gott jag kunde. En släkting på mc i slutet på 1950-talet kändes rätt passande att scrappa på det här temat.

Jag började med ett papper med diskret tågmotiv. Spillpapper med hjärtan, soda water, och klocktema fick bli en del av dekorationerna.

Jag blandade sedan dekorationer vilt. Det är metallblombrads som jag aldrig kommit mig för att använda, en stjärna på pinne som jag fick i en chokladmousse en gång (ja, man kan scrappa med det mesta bara man har lite fantasi), kinesiska mynt, en stämpel med en fågelbur, en fjäril. De två blå pinnarna som sticker ut från fotot är gammaldags påsklämmor med ståltråd inuti. Lilla fågeln på klockdelar är rubons och jag köpte en förpackning särskilt för det här temat. Damen som gör reklam för korsetter är utskriven från nätet och dessutom har jag använt loopy brads och floss till att försöka göra en egen korsett.

Det blev lite blandat med sakerna jag använde och jag följer inte temat så noga, men jag hade väldigt roligt när jag pysslade och ska försöka få tag på saker så jag kan göra mer på Steampunktema.

Layout av Samara

Även Cissi valde att göra en layout med ett äldre foto på en släkting - mormor - på motorcykel. Här är det en hel del struktur genom kombination av detaljer.


Det här fotot på mormor är så häftig, och det var perfekt att använda till en Steampunk-inspirerad layout.

Jag ville skapa en bas med mycket struktur och byggde upp bakgrunden med flera lager av papper med olika strukturer, spets, bollfrans, en repstump, nät och punchinella. Allt monterades lite slarvig med lim och häftklamrar för att skapa ytterligare struktur. Sen var det dax att börja leka med färger; turkos, vitt och olika metallfärger, några av dem var krackeleringsfärg. Över allt strödde jag sedan lite lösglitter. I en ram fyllde jag på med knappar som jag sedan täckte med diamant glaze och krackeleringslack. En korsett hänger på en galge som jag snurrade ihop av en bit ståltråd. Fjärilen och korsetten har också fått en strykning av krackeleringslack.

Layout av Cissi


Struktur och detaljer i närbild
Layout av Cissi

Skberg74 valde att scrappa en digital layout med ett foto av sig själv.


Det här var första gången jag skapade med så kallad Steampunk. Jag har försökt att skapa en digital layout med hjälp av material från en så kallad blogtrain där flera olika gjort materialet. Här finns startstationen för denna blogtrain.

Jag har lagt in en korsett i bakgrundspappret och även försökt använda mig av lite kvinnligare dekorationer som olika blommor som, om man ser efter, innehåller kugghjul och andra saker.

Digital layout av Skberg74

Mekaniska detaljer
Säga vad du vill om Steampunk, men de tekniska och - framförallt - mekaniska detaljerna är i stort sett givna inslag. Här visar vi några alster där de är i rejält fokus.

Mahlin78 har metall och mekaniska detaljer tillsammans med, mer eller mindre, kvinnliga detaljer på sin altrade kista.


Jag bestämde mig för att göra en kista med steampunktolkning. Kortsidorna på kistan har jag embossat med silverfärg, där jag har gjort mönstret med masker och genomskinlig stämpeldyna för att sen ösa på embossingpulver. Det blev en häftig metallisk effekt!

Baksidan har jag valt att fästa med massor av brads för att sedan trä ett band som en korsettsnörning mellan dom. Jag har även rotat runt här hemma bland mina scrapsaker och hittat lite roliga och olika metalldekorationer att använda, bland annat delar från mina smyckestillverkningslådor.

I övrigt har jag letat efter grejer med kvinnlig touch; så som spets, pärlor, fjädrar samt en kvinnlig symbol som jag hittade på en bh.

Altrad kista av Mahlin78


"Mekaniska" närbilder
Altrad kista av Mahlin78

Vi avslutar med Pippins altrade ask som använder en teknik som lämpar sig väl för att skapa i Steampunkanda.


Jag har gjort en burk med steampunkinslag. Jag har limmat olika detaljer på locket; exempelvis brickor, kugghjul, metallring, hårnål. Sedan limmat på aluminiumfolie som jag färgat in och sedan patinerat med svart akrylfärg.

Jag har klätt utsidan av burken med torrembossat papper med olika kugghjul och den har en korsett runt midjan.

Altrad ask av Pippin

Avslutningsvis
Steampunk. Har du inte provat rekommenderas det varmt. Det är utmanande och roligt. Sök gärna efter beskrivningar av Steampunk. Läs, fundera och välj ut det som tilltalar dig. Välj också gärna ut någon twist till det hela. Det kan hjälpa dig att hålla ihop ditt alster som ett Steampunkalster. Vi valde att inspirerats fritt av damkorsetten. Den förekommer inom Steampunken och vi har använt den som dekoration i sig eller mall för det vi skapar. Vi har skapat egna korsetter och vi har också hämtat material och/eller snörning till våra alster. Tänk att en så liten nätt sak som en damkorsett kan inspirera så mycket... ;)

0 kommentarer: