Med fokus på vågen

on 12 september 2012

av Birgitta/Bi

Med enbart 900 meter kvar till ankarplatsen händer det som inte får ske, Ostinienfararen Götheborg ränner upp på det välkända grundet Hunnebådan och förliser. Skrotboken uppmärksammar detta genom att använda vågmönster på valfritt alster.

Den andra delen av septembers infrastrukturtema inspireras av fartyg och sjöfart. Den var den 12 september 1745 som Ostindienfararen Götheborg gick på grund och förliste vid undervattensklippan Hunnebådan (på 1700-talet kallad Knipla Börö) i Göteborgs hamninlopp. På väg hem efter en 30 månader lång resa; fartygets tredje och sista med destination Kina, mötte hon sin öde.

Vackert väder och i övrigt gynnsamma förutsättningar till trots gör Götheborg en oplanerad styrbordsgir och träffar grundet i en fart av cirka tre knop. Det är oklart vad som förorsakade olyckan. En mycket trolig teori är att fartyget hamnade i så kallat dödvatten. Mer information om detta fenomen och om Ostindienfararen Götheborg finner du nederst i detta inlägg.

Marint i september
Naturligtvis finns det hur mycket som helst med marin anknytning under en höstmånad som september. En del av katastrofal natur; vem minns väl inte Estonia, och andra av mer positiv natur som till exempel den internationalla piratdagen, en dag då festerna med pirattema är legio.
Några andra dagar med fartyg och sjöfartshändelser under september månad:

6 sept 1492 - Christofer Columbus avseglar från La Gomera på Kanarieöarna på sin första resa västerut. Detta är första gången han korsar Atlanten. 520 år sedan 2012
8 sept 1952 – Ernest Hemingways roman Den gamle och havet publiceras. 60 år sedan 2012
11 sept 1979 - Passagerarfärjan M/S Estonia beställs av Viking Line under namnet M/S Viking Sally.
19 sept - Internationella piratdagen som är en årligen återkommande temadag
24 sept 1888 - Örebro kanal invigs.
26 sept 1832 - Göta Kanal invigs. Själva kanalen är 87.4 km lång och den sammanlagda vattenvägen är 182 km. 180 år sedan 2012.
28 sept 1994 - Den 29 september är "Estoniadagen". Detta datum 1994 omkom 859 personer, varav minst 500 svenska medborgare, vid Estoniakatastrofen. Bara ca 150 personer undkom. Samma datum 1997 invigs Estoniamonumentet.

"Hör vågornas brus ..."
... för att citera Gustaf Arthur Ossian Limborg i "En sjöman älskar havets våg". En passande sång eftersom när Skrotboken tolkar detta marina tema då gör vi det med vågorna i fokus.
maxell inleder med en layout om ett annat svenskt skepp som gick ett snöpligt öde till mötes.


Sverige har byggt en del stora pampiga fartyg genom åren. De har seglat - en del längre och en del kortare. Världens mest kända svenska större fartyg är såklart Regalskeppet Vasa. I somras var vi på Vasamuseet och här en layout om skeppet och den svenska ingenjörskonsten... :)

Vågorna på min layout består främst av vatten som svallar och en svensk flagga som vajar.

Layout av maxell


Med vågor i fokus
Layout av maxell

Jag gillar vågor, så länge de håller sig rimligt stora och jag inte behöver sitta i en båt och guppa fram ett illamående. Finns nog få saker som är så rogivande som att höra vågor som sakta rullar in och skvalpar mot stranden. En sällsynt upplevelse för Pippin.


Det är inte ofta som det slår vågor mot stranden i älven, men i juni månad i år hade det blåst länge så vågorna hade verkligen byggt upp. Jag skar ut vågmönster med min elektriska skärmaskin och färgade in i olika nyanser och torrembossade.
Layout av Pippin

En lagom varm sommardag, en brygga och fötterna i vattnet. Finns det inga vågor gör man dem själv. =)


Jag har klippt ut en våg i mitt papper, det passade bra till denna layouten. Jag har använt en gammal tyllgardin som jag droppat glimmer mist på som dekoration.
Layout av Kosepute

I våras for Mahlin78 på en efterlängtad semester till "paradiset" med sol och naturligtvis med havet inpå knutarna. Att gå på en strandpromenad och höra havets olika ljud då vågorna slår mot stranden är väl helt underbart.


När jag läste att temat var "vågat" var det inte svårt för mig att bestämma mig för att göra en layout från vår resa i våras. Just denna dag bjöd bland annat på en skön strandpromenad, poolhäng men även middag på en spännande restaurang.
Det vågiga på min layout är först och främst foto på vågorna från havet, men även kuvertets kant och kakservetten.

Dubbellayout av Mahin78

Det underbara kan dock snabbt vändas till fara och sorg. Förra året då Sam och jag var på Teneriffa höll det på att gå riktigt illa. Vågorna på sydkusten kan vara riktigt lömska framför allt i kombination med undervattensströmmar. På en sekund gick det från lagom höga badvänliga vågor till allt för stora och "sugande" vågor. Vi drogs ner under ytan men lyckades komma upp och i land. Den här gången gick det bra men det gäller att ha respekt för naturen.


Under några fruktansvärda sekunder var valet mitt. Släppa taget eller hålla kvar? Drog jag ner henne eller höll jag henne kvar? Nere under ytan omsluten av virvlande vågor och strömmar där det inte fanns något upp eller ner och den enda kontakten var våra klamrande händer som kämpade för att hålla kvar greppet ställdes jag inför ett livsavgörande val utan möjlighet att kunna avgöra vilket som mest sannolikt skulle rädda henne. Tack och lov kom vi upp till ytan igen.
Sidan har vågig struktur gjord med gesso samt målade vågor.

Uppslag i Art Journal av Bi

Vår baddag var över men många stannade kvar och trotsade havets makt. Fascinerande är det dock alltid att iaktta naturens och havets skiftningar.


Vågor, stora som små är fascinerande tycker jag. Att se havets vrede när en storm är annalkande är härligt.
Kort av Chruss

Texten på Chruss kort får vi anledning att återkomma till i samband med Spacegirls kort nedan. Att vågorna har en stor betydelse vid utövandet av vissa vattensporter är föga förvånande. En fantast kan åka många tusentals mil om året för att fånga den rätta vågen. maxell fångar detta i sitt dubbeltydiga kort. =)


Let's surf! Här är ett rätt vågat kort... ;)

Det är surfvågor i motivet, ett vågat zigzagband, vågor i det veckade pappret med vågmönster samt vågor som är målade på bakgrunden med hjälp av gummiband.

Kort av maxell

Att glädje och omtanke kan sprida sig som ringar på vattnet känner vi väl alla till? Chruss kort ger en tröstande hälsning - du vandrar inte ensam. Varför inte göra som Spacegirl och starta en kram-krusning som kan få bygga upp sig till en riktig våg som når jorden runt?


"Ett kram-kort kommer alltid till användning, det är roligt att skicka ett egengjort kort "bara för att" till någon man tycker om, som uppmuntran eller tröst, för att visa att man tänker på personen. Jag hittade ett papper med vågor på och det passade ju perfekt till denna roliga utmaning."
Kort av Spacegirl

Jag förenar mig med Spacegirl och skickar en medial kram vidare till dig samtidigt som jag önskar dig en riktigt bra dag så här i mitten av september. Om du vill vara med i månadens "Ta 12" är det dags att ta fram kameran nu. Mer information om "Ta 12" finner du i högermarginalen.
Nedan mer fakta om Ostindienfararen Götheborg och nederst finner du som vanligt länkar till än fler inspirerande inlägg.

Kram!

Ostindienfararen Götheborg
Originalskeppet Götheborg byggdes på varvet Terra Nova i Stockholm och sjösattes år 1738. Trots att skeppet byggdes i Stockholm fick det bära namnet Götheborg. Svenska Ostindiska Companiets hade sitt säte i Göteborg och alla expeditioner startade och slutade i den västliga hamnstaden.
Skeppet mönstrade en 144 man stark besättning och var bestyckad med 30 kanoner vid jungfruresan 1739.
Efter att fartyget förliste den 12 september år 1745 blev det stående på grundet. Under många år syntes vraket över vattenytan, men så småningom fanns bara rester kvar på botten. Tack vare detta kunde mycket av lasten som bland annat bestod av te, porslin, kryddor och siden bärgas.

Utgrävningar och nybygge
1986 bildades Stiftelsen Ostindiefararen Götheborg. Detta blev starten på en av Sveriges dittills mest omfattande marinarkeologiska undersökningar.

De dykare som återupptäckt vraket fick dock snart tanken att bygga en replika av fartyget Götheborg. Besluten om utgrävning och byggande av fartyget har genom åren genererat ett stort intresse från forskare, volontärer, yrkesmän, sponsorer och inte minst från allmänheten. Kunskapen om 1700-talets historia, handel med Kina och Svenska Ostindiska Companiet har därmed ökat väsentligt.

Första steget i byggprojektet togs den 11 juni 1995, då fartyget kölsträcktes.
Efter 8 års arbete skedde sjösättningen den 6 juni 2003 i närvaro av kung Carl XVI Gustaf, skeppets högste beskyddare med flera kungliga, ett stort pressuppbåd samt tusentals åskådare. Den 3 september 2004 döptes skeppet av drottning Silvia, skeppets gudmor, vid en högtidlig ceremoni utanför Göteborgsoperan. Den första provseglingen ägde rum den 22 mars 2005. Under 20 månader mellan 2005 och 2007 seglade skeppet den historiska rutten till Kina och hem igen.

Dödvatten
Dödvatten innebär att ett fartyg rör sig i ett lager av sötvatten som vilar ovanpå tyngre saltvatten, och åstadkommer inte endast synliga svallvågor i sötvattnet, utan även osynliga vågor i gränsen mellan sött och salt vatten. Man antar att den kraft som krävs för att åstadkomma de osynliga svallvågorna i gränssnittet skapar ett motstånd, som minskar eller hindrar fartygets framfart helt och hållet.

En senare beskrivning av detta fenomen lämnades av skepparen Axel Jonasson som beskriver sin upplevlelse av dödvatten så här:
"Försommaren 1941 råkade vi ut för dödvatten på Rivöfjorden i höjd med Knippelholmen. Plötsligt är det något, som håller igen fartyget. Vi förstår att det är dödvattnet som har slagit till. Vattnet runt skrovet ligger stilla, det tycks vara klistrat till bordläggningen. Fartyget är som fastfruset i ett isflak."
Dödvattnets område är från för- till akterstäv och cirka åtta till tio meter ut från sidorna. Utanför detta område ser man rörelser på vattnet, som tyder på att det inte hör samman med dödvattnet. Vid dessa tillfallen reagerar inte fartyget för manöver, och lyder inte roder, trots att vinden fyller seglen. Tillräckligt tryckande vind kan ibland vrida runt fartyget, tillsammans med dödvattnet. Fartyget går därefter okontrollerat dödvattnets väg.

På grund av en mycket snörik vinter och därpå följande kraftig vårflod ökade utflödet av sötvatten i Älvsborgsfjorden och påverkade skikten av söt- och saltvatten. Villkoren för dödvatten den 12 september 1745 var alltså mycket gynnsamma.

Länkar
Wikipedia om Ostindiefararen Götheborg
Herman Lindqvist om Ostindiefararen Götheborg


Skrotbokens länkar
- Bara vanligt vatten av Pyssellina - Ett inlägg där vi skapar något vattenrelaterat. I detta inlägg finns flera länkar till andra inlägg där vatten ingår på ett eller annat sätt.
- Titanic av Missan78 - Innehåller alster inspirerade av av en affisch med Titanic
- Skapa med kalla icke-kontraster av maxell - Här finner vi bland annat ett “vågat” kort av Ziro
- Vi knepar och knåpar med knopar … av Bi - Innehåller alster med knopar
- Tutorial - Rolla mönster med gummiband av maxell - Med denna teknik kan du få fram snygga vågmönster
- Vi inspireras av Alvar Aalto - del 2, alster av Bi - Aalto betyder våg på finska, i detta inlägg inspireras vi av hans design.
- Ahoy, alla landkrabbor och sjögurkor av Bi - Vi skapar om och med pirater med anledning av Internationella piratdagen 2010.
- Varuhuset av Bi - Innehåller en altrad låda av Pysseltjejen med en återvunnen bro.
- Som ett brev på posten... av maxell - Innehåller ett kort av Bi med ett återvunnet vågmönster.

0 kommentarer: