I luft och rymd!

on 30 september 2012

av Pia/Pippin

Den 30 september 1880 tog läkaren och amatörastronomen Henry Draper det första bilden av Orionnebulosan, det vi vanligtvis kallar för Orions bälte. Med anledning därav har vi skapat alster med blank metall.

Henry Draper konstruerade också flera olika astronomiska instrument, bl a teleskop och tog många astronomiska bilder, bl a av månen och han var den första att fotografera en komets svans.

Flyg- och luftrelaterade händelser bakåt i tiden.
Vi fortsätter vår resa med infrastrukturen och nu har turen kommit till luft och rymd med alla dess farkoster. I luften och rymden är det väldigt mycket den blanka metallen som gäller. Rymdfarkoster, flygplan, helikoptrar. Alla byggda av blank metall.

-1 sept 1902 - A Trip to the Moon, som räknas som en av de första science fiction filmerna, har premiär i Frankrike. 110 år sedan 2012.
-12 sept 1959 - Den sovjetiska rymdsonden Luna 2 kraschlandar på Månens ovansida öst om Mare Serenitatis. Det var den första landningen av ett rymdfartyg med manskap på en annan himlakropp.
-15 sept 1972 - En flygkapning genomförs på flygplatsen Bulltofta i Malmö, vilket blir första gången en sådan äger rum i Sverige. 40 år sedan 2012 -18 sept 1977 - Voyager I tar det första fotografiet på jorden och månen tillsammans. 35 år sedan 2012.
-19 sept 1783 - Den första luftballongflyningen med levande varelser ombord utförs av bröderna Montgolfier i Paris. Bland åskådarna återfanns, bland annat, Ludvig XVI, Marie Antoinette och Benjamin Franklin. Ett får, en anka och en tupp placerades i en korg hängande undertill på en nykonstruerad ballong som var 19 m hög, vägde 400 kg och hade en volym på 1400 m3. Den värmdes av glödande kol på ett galler som skickades med ballongen. Flygturen varade 8 minuter och dess passagerare landade välbehållna 3 km bort.
-23 sept 1846 - Den tyske astronomen Johann Gottfried Galle upptäcker planeten Neptunus.
-24 sept 1852 - Det första luftskeppet som drivs med en (ång)maskin som konstrueras av Henri Giffard, reser 17 miles (27 km) från Paris till Trappes. 160 år sedan 2012.
Nu ska vi se hur tjejerna valt att tolka detta tema. Vi börjar med några kort.
Pilla har gjort ett vackert bröllopskort med silvriga grenar.


Har precis gjort ett bröllopskort med metall på. Passade precis kanon att anta utmaningen till detta.
Kort av Pilla

Nästa kort är ett grattiskort av Pysseltjejen med läckra silverbokstäver.


Med min Big Shot stansade jag ut bokstäver i dubbelvikt folie. Har aldrig provat men det gick som en dans. =)
Slutresultatet blev ett födelsedagskort till min kusin.

Kort av Pysseltjejen

Kicken har gjort inte bara ett utan två kort som skimrar vackert.


När jag satte mig ner för att göra dessa kort hade jag inte så mycket material i metall, därför skapade jag min egna lilla "illusion" av det istället!
Jag tog två kort ur en kortlek och limmade på mörkblått papper på dem (så det är ganska små kort!). För att skapa den skimrande/blanka färgen metall har har jag sprejat med glimmer mist i olika färger. Sedan använde jag mig av lite annat smått och gott, t ex brads som jag skrapade med en sax för att få fram metallen under.

Kort av Kicken



Detaljbild av kort av Kicken

Chruss har tagit det här med rymden på allvar och gjort ett kort med en rymdraket på.


Hade massor med idéer men sedan slog Stora Blockeringen till ... så här tog jag hjälp av ett bonusbarn i släkten!
Han tyckte att vi skulle göra ett rymdskepp - så vi hittade en gratis målarbild på nätet, klippte ut den och satte dit aluminiumtejp, klippte ut "fönstret" eller vad det heter på rymdskepp. Sedan ville han dekorera lite och tog svart pearlmaker. Som bränsle använde vi ett brett orange band som vi klippte isär.
Pricken över i blev ett papper som påminde lite grand om små planeter och kortet var klart.

Kort av Chruss

Nu går vi över till en layout av maxell med massor med glänsande folie på.


För några år sedan gjorde jag en layout med vår katt och denna teknik (se länk sist i detta inlägg). För ett tag sedan sa min lilla man att han ville ha en liknande med sig själv på. Här är en högtflygande, blank och glansig layout om en riktigt metal(l)kille. ;)
Layout av maxell



Detaljbilder av layout av maxell

Vi avslutar detta tema med några olika typer av alster och inleder med Mahlin78 som gjort ett fint glansigt bokmärke.


Äntligen fick jag en anledning att prova att jobba med aluminiumtejp, något jag varit sugen på länge!
För att veta hur jag skulle gå tillväga har jag letat inspiration på nätet, och även YouTube. Att göra ett nytt bokmärke var tvunget, eftersom mina alltid försvinner!
Jag skar till en lämplig bit cardstock med struktur, satte fast mina Stickers-bokstäver och lite Mesh och sen klippte jag till tejpen i olika storlekar utan någon tanke, mer än att täcka hela ytan, både fram- och baksidan i mitt fall. När all tejp var på plats drog jag mina fingrar för att få bokstäver och Mesh att framträda tydligt. Enkelt, effektfullt och riktigt kul!

Bokmärke av Mahlin78

Hozzan har gjort en fin burk till sina penslar.


En tom konservburk och lite washitejp, eller papperstejp som den ibland kallas, representerar mitt bidrag till metall.
Denna typ av tejp är mycket användbar och fäster på de flesta ytor. Tänk hur bra det är med återvinning, nu har jag en piffad burk till mina penslar.

Altrad burk av Hozzan

Vi avslutar med Pippin som denna gång gjort ett silvrigt halsband.


Vi skulle göra ett valfritt alster med blank metall och tema luft och rymd, så för min del blev det ett halsband av bara blank metall.
Jag hade en sånt sött hänge med ett flygande tefat och gjorde lite andra smyckedelar med rymdmotiv som planeter med ringar runt och fallande stjärnor.

Smycke av Pippin



En närbild på det söta flygande tefatet. Det måste väl också höra till en typ av infrastruktur.
Detaljbild av smycke av Pippin

Det finns ju en typ av vägar i luften och rymden också, vilket man kanske inte alltid tänker på. Med detta avslutas Skrotbokens månad som har handlat om infrastruktur. Hoppas ni har gillat det vi gjort.

Skrotbokens länkar
- Tutorial - Silver Machine: Skapa ett eget aluminiumpapper av maxell - Tutorial från 2009
Med fokus på rymden
- Aliens och andra rymdvarelser av Pippin - Alster inspirerade av filmer med rymdtema
- Tutorial - Saltmålning av maxell och Bi - Denna teknik kan användas för att göra bakgrunder och detaljer med rymdtema
- Inför nyåret - receptkort med "raketer" av maxell - Receptkort där en raket förekommer
- When you wish upon a star av Bi- Alster med stjärnor
- I rymden kan ingen höra dig... av maxell - Skapat med rymdtema
- 75 år sedan Gagarin föddes av samara - Innehåller alster med metall för att associera till, bland annat, de mynt som fick bära Gagarins namn
- Vi tar vad vi har för att fira Halloween av maxell - Innehåller en layout av Scräpemma där tefat och aliens är med.
Med fokus på metall
- Steampunk med kvinnliga inslag av maxell - Innehåller alster med metall och luftfarkoster.
- Riddare och prinsessor av Missan78 - Innehåller alster med metall.
- Skrotbokens Mini Art Journal - uppföljning v 31 - 34 av Mahlin78- Innehåller alster av metallfolie samt kort med metalldekoration.
- Tutorial - Silver Machine: Skapa eget aluminiumpapper av maxell - Tutorial som visar infärgning av aluminiumfolie.
- Rock on! av maxell - Innehåller alster med olika former av metall.
- Julens färger - Del 4: Gult och Silver av maxell - Innehåller en layout där Scräpemma använt, bland annat, aluminiumfolie och silverfärgad punchinella.
- Vi ger plats för eftertanke nummer1 av Bi - Innehåller en layout med taggtråd.

0 kommentarer: