Carl Malmsten

on 6 augusti 2012

Mahlin78

Den 13e augusti är det 40 år sedan pinnstolens fader, Carl Malmsten, dog. Med anledning av detta skapar vi alster inspirerade av den mest kända pinnstolen - Lilla Åland.

Det var en ståtlig kyrkstol på Åland som inspirerade Carl Malmsten att 1942 designa nationalklenoden pinnstolen Lilla Åland.
Redan 1909-1910 gick Malmsten som snickarlärling i Stockholm, och 1916 vann han en tävling som handlade om att rita nya möbler till Stadshuset i Stockholm.

Pinnstolarnas pinnstol
Det var på en slöjdkurs på Finnströms Kyrka 1938 där Malmsten deltog, som han ritade av pinnstolar som stod längs väggen i kyrkan. Genom att han förfinade formen och proportionerna för att stolen skulle bli bekväm att sitta på, kom så resultatet pinnstolarnas pinnstol - en eftertraktad designklassiker som aldrig går ur tiden.
Just Lilla Åland finns i flera utföranden och färger och med tiden har det presenterats kopior eller snarlika stolar. Var därför uppmärksam om du söker den äkta stolen.

Capellagården
1957 hade Malmsten lämnat Stockholm och flyttat ner till Vickleby på Öland där han 1960 startade Capellagården, en skola för gestaltande arbete. Det är även på Vickleby kyrkogård som Malmsten ligger begravd.
Idag drivs det förutom internatskola även en trädgårdsbutik där man kan handla ekologiska varor, man kan strosa i trädgården som är i konstant förändring, besöka elevernas sommarutställningar men inte att förglömma även besöka gården under Skördefesten som går av stapeln i slutet av september.

Mer information kring Carl Malmsten och bland annat Capellagården finns i länkarna längst ner i inlägget. Nu över till inläggets alster som är gjorde med Lilla Åland som inspiration. Först ut en bild på själva stolen.


Carl Malmstens pinnstol Lilla Åland.

Det är ju inte alltid pinnstolar är det bästa vi människor vet om...


Pinnstolar har jag en slags hatkärlek till. De stora stolarna när man var liten (nåja, de var inte såååå stora men mina ben var korta...) och de var hårda att sitta på länge när man var och hälsade på mormor och morfar. Många gånger kom morfar med en kudde till mej, jag kom ju högre upp men det bästa var att det gjorde inte så ont att sitta länge. Sedan har jag sett ommålade stolar som hade stora kokor av färg här o var, grälla färger m m så jag hade lite svårt för dem och ville inte ha pinnstolar i min egna första lägenhet. Men när jag sett fina stolar numera så väcker de minnen till liv....
Kort av Chruss

Ibland kan det behöva förtydligas att man ska sitta ner!


Det blev ett minikort med en uppmaning. Jag valde att stilisera bilden av en stol kort och gott.
Kort av lillylva

Det finns ju även stolar som är bekväma.


Jag har inspirerats av den randiga ryggen på stolen, vilket blev det randiga pappret. Och så har jag även inspirerats av det man gör på en stol, sitter. Fast man sitter nog lite bekvämare i en bilbarnstol än en pinnstol, trots att båda stolarna kan få en att vrida sig av obekvämlighet och uttråkning. =)
Layout av Kosepute

Att sörja materiella ting måste man också får göra!


Har en "lilla Åland" av Carl Malmsten i min ägo. Från början var det fyra men tjuvarna tog tre så nu har jag bara min "Ensamma stol" kvar...

Med spillbitar som jag häftat ihop under fotot med vanlig häftapparat, ett enkelt tips från mig, för då behöver man inte tejpa ihjäl sig.

Layout av Hozzan



Fågeln upptill i det vänstra hörnet får symbolisera en tjuvaktig skata...
Närbild på layout av Hozzan

Att hitta kopplingar till teman på andra sätt än bara genom kreativt pysslande är helt underbart!


På väg hem från stan; en av dessa regniga försommardagar, sprack plötsligt molnen upp och solen kämpade fram ett några solstrålar genom molntäcket. Jag slogs då av tanken att Carl Malmstens stol tappat ett T och nu blivit SOL istället. =) Solstrålarna som spreds ner mot marken såg ut som en upp- och nedvänd pinnstol.
Layout av Bi


När jag fick detta tema att skriva om visste jag väldigt lite om Carl Malmsten och hans verk. Men ju mer jag läste på desto mer intressant blev det! Som boende i Kalmar blev ju ett besök på Capellagården helt klart nödvändigt! Så en dag i somras styrde jag och maken bilen dit för ett besök.


Huset som syns utmed vägen är det första man möter när man rullar fram med bilen. Vi valde dock att gå in via plantförsäljningen och huset uppe till höger.
Bilder från Capellagården



Vackra odlingsvyer!
Bilder från Capellagården



Här har man jobbat med den underbara öländska kalkstenen.
Bilder från Capellagården



Området kring butiken var väldigt inspirerande, och självklart blev det lite shoppat, bland annat en ny ros till min rabatt här hemma.
Bilder från Capellagården


Länkar
- Carl Malmstens hantverksstiftelse
- Capellagården


Skrotbokens länkar
Skapat med inspiration från en känd design eller designer
- Vi inspireras av Alvar Aalto - del 2, alster av Bi - Inlägg från 2011 där vi funnit inspiration i Alvar Aaltos kända vas Savoy
- Utmaning i februari - Vi inspireras av Alvar Aalto av Bi

Skapat med inspiration från en given bild
-Med inspiration av Rembrandt av Pyssellina - VAD <--- Här läggs inlägg med inspiration från valfritt verk av Rembrandt in
- Titanic av missan78 - Inlägg från 2012 där var alster är inspirerat av en affisch för Titanic
- Utmaning - Pensionat Paradiset - Utmaning att inspireras av filmaffischen för Pensionat Paradiset
- Alster för utmaning Pensionat Paradiset av maxell - Alster skapade från ovanstående utmaning att inspireras av filmaffischen för Pensionat Paradiset
- Tavelstöld av maxell - Inlägg från 2010 där alster är skapade med inspiration från en egenvald tavla
- Tavelstölderna fortsätter... av Bi - Inlägg från 2010 där alster är skapade med inspiration från en egenvald tavla
- Carl Michael Bellman av Bi - Inlägg från 2010 där alster är skapade med inspiration från en bild på Carl Michael Bellman och musik
- Vi hämtar inspiraton från böcker av maxell - Inlägg från 2010 där alster är skapade med inspiration från ett egenvalt bokomslag
- En kunglig maskeradutstyrsel av maxell - Inlägg från 2010 där alster är skapade med inspiration från en bild på Gustav III iförd maskeradutstyrsel


0 kommentarer: