Jul i juli

on 18 juli 2012

Marie/missan78

Denna regniga och kalla sommar tappar vi ett "i" och firar "jul i juli". Detta i kombination med att Tomtarnas världskongress på Bakken pågår den 23 - 26 juli. Vi skapar julkort och använder ordet "jul" i valfri böjning och/eller ordkombination.

Den 23 - 26 juli håller all världens Tomtar traditionsenlig kongress på Bakken i Köpenhamn, detta sker varje år under juli månad.

Detta är en stolt tradition som samlar tomtar från hela världen, i år firar kongressen 55 år. Var dag under kongressen marscherar tomtarna runt Bakken i en långt tåg. Längst fram spatserar den största tomten med kungakrona på huvudet. Tätt därefter följer tomtens honnörsorkester med ett hav av stora och små jultomtar och tomtefruar. Att kongressen hålls i juli beror helt enkelt på att i december har ju alla tomtar för mycket att göra för att ha tid till att mötas. I juli har de oftast inte så mycket att göra, så då kan de mötas och umgås med varandra. =)

Har du vägarna förbi skall du ta chansen att träffa en och annan av världens alla tomtar.

Jul i juli
Det kan ju tyckas lite konstigt att göra julkort redan nu. Men varför inte? då har du detta överstökat när sedan väl julen kommer. För jul blir det ju varje år.


Jag håller på med julkort året runt, så det var inte så svårt att få till ett. Jag har gjort ett ganska enkelt, med designpappret som motiv. Satte lite glittriga foambokstäver som god jul.
Kort av Pippin

På Pippins kort hittade vi en av de mest kända juldikterna, “Tomten” av Victor Rydberg. På nästa kort finns en tomte som påminner om tomtarna i barnprogrammet Trolltyg i tomteskogen. Det gick för många år sedan på TV och var riktigt kul.


Jag gör ett julkort i veckan detta året, därför var det inte så svårt att få till ett julkort på sommaren. Det randiga pappret i bakgrunden är från en liten papperspåse.
Kort av Kosepute

Nästa kort påminner lite om ett gammeldags julkort.


Det kändes lite märkligt att leta fram julpapperen redan nu, men när jag väl sitter och ska skapa mitt alster kommer jag på mig själv med att nynna "Jul, jul, strålande jul ...". Visst är det märkligt! Allt för att försöka skapa lite julstämning.
Kort av Cri_kee

På Chruss kort hittar vi det träd som så många tar in i december, för att klä med en massa pynt. En lite konstig tradition egentligen.


Så kallt som det är ute nu så är det lätt att få lite vinterkänsla.Stämplat med grön dyna direkt på svagt mönstrat papper - monterat och klart på studs!
Kort av Chruss

På det näst sista alstret för idag hittar vi bilder på en pyntad gran, nu känns det som att det snart är jul.


Lustigt, har alltid scrappat mina julbilder mitt i sommaren.. Främst för att jag är usel på att framkalla mina bilder och för att jag oftast är rätt trött på julen, i alla fall fram till påsk. Dessa bilder är på fjolårets julgran. I vimplarna står det "J U L 2 0 1 1"
Kort av lillylva



En detaljbild av texten.
Kort av lillylva


Perfekt tema för mig som gör ett julkort i månaden under 2012. Har jobbat med favoritstämpeln sen ett par år tillbaka.
Kort av Mahlin78

Det är inte så dumt att ta inspiration av sommaren när man gör julkort. Jag minns att jag fått ett julkort en gång med sommarbilder på min sambos syskonbarn. Man kan ju ha något att längta till, då när det är som allra mörkast i december.
Jag ska nog också börja göra mina julkort i tid i år. Kanske att man åker över till Bakken och tar någon bild på en tomte och använder den.
Inspireras av juli och gör ett julkort.

Länkar

- Tomtarnas Världskongress Bakken


Skrotbokens länkar

- Som ett brev på posten av maxell - Innehåller en layout av Bi med foto från “Jul i Juli”-firandet i Köpenhamn
- Trooping the colour av Bi - Innehåller en layout av Sam med anknytning till “Jul i Juli”-firandet i Köpenhamn.
- Trendiga julkort i grafiska mönster av Bi - Ett inlägg med lite otraditionella julkort
- Vi önskar eder alla en fröjdefull jul av Bi - Julkortskavalkad julafton 2011
- God Jul av Bi - Julkortskavalkad julafton 2010
- Idag är det dopparedagen Julkortskavalkad julafton 2009

0 kommentarer: