Sol, vind och vatten.......

on 22 juni 2012

av Pia/Pippin

Sol, vind och vatten är något som många förknippar med en sång av Ted Gärdestad. Idag den 22 juni är den 15 år sedan han gick ur tiden och samtidigt är det midsommarafton. Därför har vi här på Skrotboken uppmärksammat denna dag genom att skapa alster med just sol, vind och vatten och använder samtidigt minst två av orden på vårt alster.

Ted Gärdestad föddes 1956 och bodde under sina ungdoms år i Sollentuna utanför Stockholm. Han började skriva låtar redan i 6-årsåldern och fortsatte sedan med detta medan hans bror Kenneth skrev texterna. Han blev väldigt populär med sina glättiga poplåtar. Men han utvecklade tyvärr psykiska problem vilket slutade med att han tog sitt liv den 22 juni 1997 endast 41 år gammal. En förlust för musiksverige tycker jag som vuxit upp med hans musik.

Midsommar i Sverige
Midsommar firas varje år kring sommarsolståndet. Midsommardagen firas numera alltid på en lördag den 20-26 juni och i år den 23 juni. Midsommarafton är ju alltid dagen innan, alltså i år den 22 juni. Tidigare firades midsommar alltid på Johannes Döparens dag, alltså den 24 juni. Men sedan 1953 är det ändrat. Sommarsolståndet, som inträder omkring den 21 juni, är årets längsta dag och uppe norr om polcirkeln går inte solen ner på hela natten. Här i mellersta Lappland; där jag bor, kan man se midnattssolen om man åker upp på nån kulle.

Här nedan visar vi de alster vi skapat för detta tema. Vi börjar med några somriga kort. Först ut är lillylva som gjort ett litet landskap.


Jag älskar sommaren och allt som hör därtill. Det föll sig naturligt att göra ett kort som ett litet landskap med lite spillbitar.
Kort av lillylva

Vi fortsätter med Chruss som har skapat en fantastiskt gulligt kort i härliga färger.


En av mina favoritstämplar målad med distresser. Solen skiner, vinden svalkar och vattnet lämnar små fina snäckor ...
Kort av Chruss

Nästa på tur är Hozzan, som gjort ett roligt kort för någon resande.


Gjorde ett "Trevlig Resa" kort på temat sol, vind och vatten, där jag på insidan använde ...
Kort av Hozzan



... hårgele i zip-påse för att påminna om vatten som rolig detalj på insidan av kortet.
Hårgele kan ju alltid vara bra att ha med sig på resan.

Nu tar vi en titt på några fina layouter som våra duktiga tjejer har skapat. Kosepute har gjort en härligt somrig layout


Sol, vind och vatten får mig automatiskt att tänka på havet, så det fick bli en layout med motiv från en båttur på havet.
Bland det roligaste som finns när man skapar tycker jag är när man gräver runt i sin dekorationslåda och hittar olika saker som passar perfekt till layouten man håller på med. Här fick jag med ett litet moln, en droppe och en liten tag. Istället för fotomatta under fotot har jag gjort en ram av washitejp runt fotot.

Layout av Kosepute

Nästa layout är skapad av cri_kee som har haft en härlig dag på stranden.


Vad är en dag på stranden? Jo, alldeles underbar! Solen skiner, vattnet är svalkande skönt och sanden är alldeles varm. Jag har använt mig av de engelska orden, sun och water, på min layout.
Layout av cri_kee

Även Mahlin78 har tagit en tur till stranden.


Jag har återigen valt att göra en layout från vårens semester. Dag 5 på resan innebar en lång promenad i strandbrynet och vi fick både sol, vind och vatten på samma gång! När man befinner sig på en ö mitt ute i havet kan man i och för sig inte få något annat.
Layout av Mahlin78



Detaljbild av layout av Mahlin78

Här följer en layout av Missan78 som också handlar om vatten, men denna gång om badvatten.


När jag var lite gillade jag inte att tvätta håret eller duscha. Men att bada i tvättbaljan var en höjdare.
Layout av Missan78

Vi avslutar med Spacegirl som gjort en vacker layout i underbara färger.


Sol, vind och vatten. Något av det bästa som finns. Jag har scrappat ett foto på en rosenknopp och använt mig av textraden från Ted Gärdestads fina låt.
Layout av spacegirl


Finns det något härligare än sol, vind och vatten? Och nu till midsommar så tror jag alla önskar sig det. Hur firar du din midsommar? Hoppas alla våra läsare har en underbar midsommar.

Skrotbokens länkar
- Våra vita högtider av Bi - 2011, Inför midsommarhelgen alster i monokromatiskt i vitt och spetsar
- Midsommar av Bi - 2009, Vi skapar fritt kring midsommar och midsommarmaten
- Sommar, sommar, sommar... av Bi - 2010, Idag tar vi rent fysiskt med sommaren i vårt skapande

0 kommentarer: