av Pia/Pippin

Idag, den 27 maj 2012, firar vi Mors Dag och det är samtidigt pingstdagen. Då passar vi på att göra alster med röda band, till Mor eller annat.

Det röda bandet kommer sig av att den liturgiska färgen i Svenska Kyrkan för pingstdagen är just rött och då rött även är kärlekens färg passar det även bra att tänka på sin kära mor denna dag.

Pingsten och Mors Dag
Pingsten firas för att den helige ande gav sig till känna för apostlarna och det var enligt Bibeln första gången tungotalet visade sig. Egentligen kommer ordet Pingst från grekiskan och betyder femtionde för att det kommer femtio dagar efter påsk.

Mors Dag introducerades i Philadelphia i Usa för första gången 1908 av en amerikanska för att hedra minnet av hennes egen mors bortgång. Detta spreds sen i USA och kom senare till Europa. I Sverige firades Mors Dag första gången 1919.
Vi här på Skrotboken har gjort alster med röda band och en del av oss för att hedra vår mor.
Här kommer fina Mors dagkort av Pilla, Spacegirl, cri_kee, lillylva och Mahlin78.

Vi börjar med Pilla som gjort ett härligt vårblommigt kort till sin mamma.


Här är mitt enkla kort till mamma. Shoppade nya stämplar och jisses så kul det är att färglägga igen! Det röda snöret sitter givetvis på!
Kort av Pilla

Här är Spacegirls fina Mors dags-kort i clean and simple-stil.


Jag har gjort ett morsdagskort till min kära mamma med ett rött band under det röda papperet. Hon ska få det tillsammans med en blombukett, ett sätt att tala om hur viktig hon är och hur mycket hon betyder för mig.
Kort av Spacegirl

Nästa kvinna på plan är cri_kee som gjort ett underbart vintageinspirerat Mors dagskort.


Jag har gjort ett morsdagskort och knutit ett smalt rött band rund nedre delen av bilden.
Kort av cri_kee

Här är lillylvas rockiga och tuffa kort.


Det blev ett rockigt och glittrigt morsdag-kort. Min mor har nämligen börjat gilla döskallar och nitar av någon anledning.
Kort av lillylva

Vi avslutar Mors dags-kort kavalkaden med Mahlin78:s underbart söta kort med många fina detaljer.


Jag har gjort ett mors dag kort till svärmor.
Kort av Mahlin78

Vi fortsätter med ett par layouter av Kicken och Hozzan, naturligtvis med röda band.
Först en härlig layout av Kicken med vackert papper och fina dekorationer som ackompanjerar det vackra fotot väldigt väl.


Denna layout är mest uppbyggd utav lager-på-lager med olika papper i olika färger och former. Både scrap-papper, men också gamla pappåsar har kommit till användning! Jag har satt dekorationerna enligt "triangel-regeln" och vid en av "pölarna" med dekorationer har jag satt fast en röd rosett som jag gjort av ett brett rött band! Jag har valt att inte sätta på någon rubrik, för att jag kunde inte komma på något passande att ha som rubrik, men också för att jag tycker den blev bra såhär
Layout av Kicken

Nedan en vacker layout av Hozzan som handlar om hennes mamma. Lägg märke till de fina textremsorna till höger.


Idag är jag själv mamma och förstår min mammas omsorg under alla år. Min mamma är nu svårt märkt av sin sjukdom Alzhemiers, vilket gör att vi inte alltid kan kommunicera med varandra, men trots det så finns det ett stark band mellan oss. Därför har jag använt mig av flera röda band på min Lo för att symbolisera min hyllning till min söta "Lilla Mamma". Tack mamma för att du har gett mig styrkan att vara den person jag är idag.
Layout av Hozzan



Ett tips är att klippa ut den text som ibland finns på en del mönstrade papper. Jag gjorde remsor då jag tyckte den här strofen passade så bra in på min layout. "If I had a single flower for every time I think about you, I could walk forever in my garden".
Detaljbild av layout av Hozzan

Här ett vackert tackkort av Cissi. Vem skulle inte bli glad av att få det?


Jag passade på att göra ett litet tackkort. Jag skar ut en ram från ett av de mönstrade papprena. Eftersom baksidan av pappret var fint rutigt ville jag visa även den sidan och rullade upp en bit av den inre ramen och limmade lite för att det skulle hålla sig på plats. Inne i ramen ser man barn som leker med en drake. Jag monterade ramen på bilden med 3-d tejp. Draken klippte jag ut från en bit papper, formade till den lite genom att rulla den runt fingret och fäste med dubbla 3-d kuddar för att få lite extra dimension. Som lina en bit floss dekorerad med en liten pärla. Linan trädde jag genom pappret så att det ser ut som om flickan håller i den.
Kort av Cissi

Till slut har vi ett par kort som; kan man säga, är lite i förtid, nämligen julkort av Ziro och Kosepute.
Först ett fiffigt julkort av Ziro, som bara använt olika typer av band till sitt kort, röda förstås.


Jag har gjort ett enkelt julkort med olika röda band.
Kort av Ziro

Nästa julkort är gjort av Kosepute som gjort ett vackert kort i vita nyanser med en brytning av rött.


Jag gör ett julkort i veckan under detta året. Och röda band passar väldigt bra på just julkort. Här har jag knutit en rosett av mitt band och sedan limmat fast på kortet. En enkel dekoration som känns lyxig!
Kort av Kosepute

Så här har vi valt att hedra våra mödrar och svärmödrar i samband med pingsten. Hur firar du din mamma eller har du andra traditioner under pingst?

Skrotbokens länkar
- Paket- eller klappinslagning med band av maxell
- Idag firar vi med Danmark av Birgitta/Bi
- Go red - det är första maj av Birgitta/Bi
- Utmaning - En blommande Mors Dag av Birgitta/Bi
- Mor, lilla Mor, vem är väl som du av Birgitta/Bi
- Vi firar mamma av Sam

0 kommentarer: