Gamla vänners dag

on 8 maj 2012

Marie/missan78

Den 9 maj är det gamla vänners dag och med anledning av detta skapar vi valfritt alster där vi använder ordet "vän" i valfri böjning eller ordkombination.

En liten påminnelse inför Gamla vänners dag som firas imorgon den 9 maj. En temadag instiftad av Bo Bergendal, som år 2006 skickade ut ett allmänt pressmeddelande om Gamla vänners dag. Dagen handlar om vänskap. Denna dag bör vi verkligen höra av oss till de vi länge tänkt att vi ska höra av oss till, det vill säga att vi bör återuppta kontakten med gamla vänner. Dagen firas alltid den andra onsdagen i maj.

Gamla vänners dag
Att ha vänner är viktigt, ibland kanske man funderar över vad de gamla klasskamraterna gör nu för tiden. Kanske har du en gammal vän som du har tappat kontakten med och vill försöka få kontakt med igen. Kanske du kan skicka ett kort ...


Jag valde att göra ett kort till en vän, rosa och sött, som jag gillar.
Kort av Spacegirl

Vem hade inte blivit glad av att få kort av en vän som man kanske inte träffat på många år.


Jag har i min ägo en textstämpel där det står: "Vänner är familjen du själv väljer" och det tycker jag är en väldigt fin text. För mina närmaste vänner är ju som en familj för mig.
Jag valde att göra ett lite romantiskt kort för att skicka till en kär vän.

Kort av Pippin



Vänner ...
vissa betyder väldigt mycket och jag tycker så mycket om det här motivet med lite gammaldags stuk - barn och djur är alltid gångbart tema och speciellt med texten!

Kort av Chruss



En bild från insidan av kortet.
Kort av Chruss

Vänskap kan vara på olika sätt, här ännu ett kort om vänskap.


"I nöden prövas vännen" finns ett gammalt ordspråk som är så sant som det är sagt. En modernare variant är väl den som jag hittat på nätet som jag skrev ut till mitt BH-kort och den texten är:
"Vänner är som en BH, nära hjärtat och bra som stöd".
Jag har turen att ha flera BH-vänner.

Kort av Hozzan



Insidan av kortet
Kort av Hozzan

Nu ett annat typ av kort, ett sångkort.


Jag arbetar på en förskola där vi aktivt arbetar för att barnen ska vara vänner och valde därför att skapa ett sångkort till en utav våra sånger, nämligen "Vänner".
Sångkort av cri_kee

Nu några Layouter om vänskap.


Jag har gjort första sidan till vårt resealbum då vi var på paradisön Aruba tidigare i år.
Det var andra resan dit, vi valde samma hotell, vilket var positivt för det kändes som att vi kom hem till en vän när vi anlände! Ett gemytligt hotell där vi trivs väldigt bra.

Layout av Mahlin78



Detalj bild
Layout av Mahlin78



Jag brukar säga "lille vän" till mina syskonbarn, och på den här layouten med en liten ledsen kille passar det uttrycket väldigt bra.
Layout av Kosepute



Detta är min första och "gamlaste" vän och tremänning, Anette. Vi är uppvuxna på samma gata, men när vi var 6 år flyttade vår familj 30 mil bort. Det var en tragedi för oss, men vi har fortsatt hålla kontakt.
Våra liv är som natt och dag, och vi träffas inte så ofta. Men när vi gör det så är det som om vi aldrig varit från varandra ...

Layout av Frubard

Ja, vänskap kan se ut på många olika sätt. För många människor finns kanske inga vänner alls. Det är därför viktigt att ta vara på de vänner du har så att de inte försvinner och att göra vad du kan för att återuppta kontakten med gamla vänner från förr.
Passa på imorgon på Gamla vänners dag - gör det till en dag i vänskapens tecken!
Vill du läsa mer om just denna dag så klicka in dig på länken här nedanför.

Länkar
Artikel ur aftonbladet


Skrotbokens länkar
Det goda i livet av Birgitta/Bi
Vi firar Valentin med hjärtliga alster av Birgitta/Bi

0 kommentarer: