We are the world

on 22 april 2012

av Lina/Pyssellina

Under april månad firas vår kära moder jord på olika sätt. Den 22 april firas både den Internationella dagen för Moder Jord och Jordens Dag.

I vanligt tal kallar vi ofta vår jord för Moder jord. Detta kan ses som ett uttryck för det samband och ömsesidiga beroende vi har mellan människor, andra arter och vår planet.
International Mother Earth Day har tillkommit för att; runt om i världen, allmänheten ska ges en möjlighet till ökad medvetenhet om de utmaningar vi står inför när det gäller välfärd och allt liv på planeten.
FN:s kungörelsen om den 22 april som International Mother Earth Day är en bekräftelse på att jorden och dess ekosystem förser sina invånare med liv och näring. Det är också ett erkännande av att vi har ett kollektivt ansvar för att uppnå en rättvis balans mellan de ekonomiska, sociala och miljömässiga behov som nuvarande och kommande generationer av mänskligheten har.
Samma dag, den 22 april, uppmärksammas också Earth Day/Jordens Dag i mer än 175 länder varje år, ett arrangemang som samordnas globalt av Earth Day Network, se länk nedan.

För att uppmärksamma detta har vi skapat alster med en jordglob eller en karta på en jordglob.
Lillylva packade in jorden som en gåva på sitt kort.



Gjorde en ny ekvator med hjälp av lite sidenband och en rosett. Som ett paket, för visst är väl världen vi lever i en gåva i sig?
Kort av lillylva




Kort av lillylva

Pippins gamla karta blev en fin bakgrund på hennes fina kort.




Jag hittade ett papper med en fin gammaldags karta som jag använde till att göra ett kort. Dekorerade sen med ett band och en text som jag tycker passar bra till.
Kort av Pippin

Missan78 har dekorerat runt sin jord med olika miljömärkningar för att uppmärksamma vad vi kan göra för en bättre jord.




Mina tankar gick direkt till ekologi och miljöförstöring, den globala uppvärmningen m.m. Vad gör du för att vår jord ska må bättre? Tänker du som många andra att det spelar ingen roll vad jag gör? Jag själv försöker tänka på att köpa ekologiskt eller Fairtrademärkt även om det är dyrare så har jag iallafall gjort skillnad på något sätt. Nästa gång du handlar byt ut någon vanlig produkt mot något ekologiskt eller Rättvisemärkt.
Pappret är inte något speciellt utan ett papper med embossing mönster som jag sedan la i min skrivare och skrev ut en jordglob på. Blev väldigt effektfullt.

Layout av Missan78

Världens bästa kan tolkas på olika sätt, Spacegirl valde att göra ett kort till; för henne, Världens bästa mamma.




Jag lekte lite med orden. Det är jordens dag idag och jag valde att göra ett kort till jordens bästa mamma - nämligen min. :)
Kort av Spacegirl

Bättre sent än aldrig brukar man ju säga. Det passar in på Samaras layout om hennes pappa som först på senare år började resa runt.




Min pappa gjorde sin första resa utanför Norden vid 45 års ålder, och sen blev han som galen i att resa, Australien, Singapore, Israel, Egypten, är bara några av de länder han besökt.
På hans begravning sa många "vila i frid" men jag tänkte "res i frid" istället, nu kan han ju sväva omkring och se hela jorden.

Jag har dekorerat med 3D stickers och 2 spillpapper, rubriken är faktiskt namnet på en papperskollektion, man kan spara på och scrappa med allt möjligt.

Layout av samara

Det är inte alltid lätt att hitta på nya platser. Då är det bäst att ha en karta nära till hands. Det har frubard lite skojigt fångat på sin layout.




Så här såg det ut mest hela tiden under vår Londonresa. Thomas och Olle med en karta i handen...
Layout av frubard

Vad som är det bästa för vår jord finns det mycket skrivet om. Vad gör du för vår jord? Känner du att du inte kan göra någon skillnad?
Det spelar ingen roll om du gör mycket eller lite, varje liten sak gör skillnad.

Länkar
- International Mother Earth Day (FN)
- Jordens dag


Skrotbokens länkar
Med relation till Jordens dag och miljömedvetenhet

- Skogen ger oss mycket, vad ger du tillbaka? av maxell - Inlägg från 2011 där Kosepute använder en informationsbroschyr (med karta) från Liseberg på en layout, Skberg74 använder en parkguide (med karta) från Parken Zoo på en layout och maxell använder delar av en färgkarta på en layout
- Min plats på jorden av maxell - Inlägg från 2010 som innehåller alster där vi använd sand/jord och/eller lera
- Vi tänker på miljön och återanvänder saker av maxell - Inlägg från 2009 där vi berättar om miljö och utmanar
- På resande fot, jorden runt av Bi - Inlägg från 2009 inför Jordens dag där kartor eller delar av kartor används
- Jordens Dag - Tänk på miljön av maxell - Inlägg från 2009 där vi berättar om miljö och utmanar
- Earth Hour - Vi skapar i mörker av Bi - Uppföljande inlägg med alster till utmaningen "Vi skapar i mörker" 2009
- Min oas av maxell - Inlägg från 2009 med anledning av världsdagen för bekämpning av ökenutbredning och torka

Inlägg där vi använder kartor

- Skogen ger oss mycket, vad ger du tillbaka? av maxell - Inlägg från 2011 där Kosepute använder en informationsbroschyr (med karta) från Liseberg på en layout, Skberg74 använder en parkguide (med karta) från Parken Zoo på en layout och maxell använder delar av en färgkarta på en layout
- Frostig vit höst av Bi - Inlägg från 2011 där maxell använder en del av en karta på ett kort
- Festivalsommar med memorabilia av maxell - Inlägg från 2010 där Cissi använder en parkguide (med karta) på en layout
- På resande fot, jorden runt av Bi - Inlägg från 2009 inför Jordens dag där kartor eller delar av kartor används

0 kommentarer: